تبدیل هزاران خانه به ژنراتور عظیم برق

ایالت استرالیای جنوبی پس از وقوع طوفان بی سابقه در سال 2016 که موجب قطع کامل برق در این ایالت شد، به سمت انرژی های تجدیدپذیر روی آورد.

مسئولان این ایالت امروز (یکشنبه) از اجرای پروژه عظیمی در این ایالت خبر دادند که براساس آن، شبکه گسترده ای از پنل های خورشیدی متصل به باتری های قابل شارژ، برق رایگان مورد نیاز خانوارها را تأمین کرده و هزینه مالی این پروژه از طریق فروش مازاد برق تولیدی تأمین می شود.

این پروژه درحقیقت بزرگترین نیروگاه مجازی جهان (virtual power plant) محسوب می شود.  بیش از 50 هزار خانه در این ایالت، با مجهز شدن به پنل خورشیدی و باتری های قابل شارژ، انرژی شبکه برق استرالیای جنوبی را تأمین می کنند.

(جی ودریل، فرماندار ایالت استرالیای جنوبی در محل بزرگترین باتری لیتیوم یون جهان ساخته شده توسط تسلا – تصویر: Reuters)

این کار علاوه بر تأمین برق مورد نیاز، باعث صرفه جویی قابل توجه در هزینه برق خانوارها می شود. فاز آزمایشی این طرح در 1100 خانه در این ایالت آغاز می شود و هر خانه به سیستم پنل های خورشیدی – باتری 5 کیلووات تسلا مجهز می شود.

پس از بررسی نتایج طرح آزمایشی، فاز دوم پروژه طی 4 سال آینده با نصب پنل های خورشیدی و باتری بر روی 24 هزار خانه آغاز می شود.

دولت ایالت استرالیای جنوبی علاوه بر کمک 1.6 میلیون دلاری، وام 25 میلیون دلاری از محل صندوق فناوری های تجدیدپذیر نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته است.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا