جایگاه ایران در توسعه پایدار در دنیا 58 است،

دکتر ملک‌زاده در نوزدهمین جشنواره ابن سینا که روز یکشنبه، 15 بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد، با اشاره به برنامه توسعه پایدار که توسط سازمان ملل و WHO برای همه کشورها بررسی شده است،‌ اظهار کرد: این برنامه 33 شاخص مهم دارد که برخی از آن‌ها در حیطه سلامت است.

وی افزود: در واقع کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اجتماعی پیشرفت‌های مناسبی داشته و جایگاه ایران در توسعه پایدار در دنیا 58 است،

وی ادامه داد: در این برنامه، پیشرفت چشمگیر ایران در سه دهه گذشته مشهود است که مهم‌ترین این پیشرفت‌ها در حوزه اجتماعی از جمله کاهش فقر،‌ افزایش سلامت،‌ افزایش برابری زنان و مردان، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، کاهش نابرابری‌ها و دسترسی به آموزش همگانی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همچنین کشور ایران پیشرفت زیادی در دسترسی به انرژی پاک داشته است، گفت: شاخص دیگر،‌ تحصیلات است که بخصوص در مورد خانم‌ها امروز شاهد این هستیم که جزء برترین‌های جامعه در حوزه تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها در کشور، اظهار کرد: دسترسی همگانی به شغل،‌ عدم رشد اقتصادی چشمگیر، عدم رشد پایدار شهرها و جوامع از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که با آن‌ها مواجه هستیم.

ملک‌زاده ادامه داد: همچنین کاهش جمعیت روستایی از مهم‌ترین مسائل است به طوری که در سال‌های اخیر جمعیت روستاها به شدت رو به کاهش بوده و باید در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه کاهش مرگ و میر، شاخص تولد، سرانه مصرف کالری پیشرفت‌های زیادی در کشور اتفاق افتاده است، عنوان کرد: سرانه مصرف کالری از سرانه مصرف 2000 کالری به 3000 کالری رسیده است که این مساله به این معنی است که امکانات مصرفی و وضعیت تغذیه در کشور رو به افزایش است. همچنین دسترسی به آب آشامیدنی سالم در همه نقاط کشور بهتر شده است و نرخ باروری در دختران نوجوان کاهش پیدا کرده است که این مسائل نیز از پیشرفت‌ها و دستاوردهای مهمی است که با آن روبرو هستیم.

ملک‌زاده در ادامه با بیان اینکه پیشرفت و دستاوردها،‌ چالش‌های زیادی را نیز به وجود می‌آورد،‌ گفت: روند شاخص توسعه در ایران با وجود همه مشکلات در حال افزایش است و بدترین شاخص‌ها در ایران مربوط به مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای،‌ مرگ و میر ناشی از ریزگردها،‌ مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی و مرگ و میر ناشی از مسمویت‌های غیر عمدی است.

وی افزود: با وجود اینکه در سال‌های اخیر مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای متوقف شده است، ولی همچنان باید روی آن‌ کار کرد تا بتوانیم این میزان را کاهش دهیم و همچنین آلودگی هوا نیز در تهران و برخی دیگر از شهرها موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال‌های اخیر در دو هدف مهم آموزش و پژوهش در منطقه و در خاورمیانه و در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را به دست آورده‌ایم، تصریح کرد: در این زمینه‌ها توانسته‌ایم در بین دانشگاه‌ها به رتبه پایین‌تر از 200 دست پیدا کنیم و همچنین در سال 2016 از نظر تعداد مقالات رتبه اول را به دست آورده‌ایم.

ملک‌زاده در ادامه با اشاره به وضعیت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ اظهار کرد: دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران 34 درصد از مقالات علوم پزشکی را به خود اختصاص می‌دهد و همچنین 43 درصد از مقالات پر استناد ایران به پژوهش‌های این دانشگاه اختصاص پیدا می‌کند و این در حالی است که فقط 10 درصد اعضای هیات علمی کل کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور دارند.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: تا کنون حدود 25 هزار و 700 مقاله علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نگارش شده که فقط 118 مقاله چاپ شده در مجلات معتبر دنیا، پر استناد بوده و این یکی از نقاط ضعف است که باید تقویت شود.

وی یادآور شد: 73 درصد از مقالات پراستناد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری‌های بین‌المللی نوشته شده و 30 درصد از این مقالات مربوط به حوزه‌های طب داخلی، داروسازی و سرطان بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد: 55 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشتر از 10 مقاله علمی داشته‌اند و 195 نفر از دانشمندان با شاخص اچ‌ایندکس بالاتر از 15، در این دانشگاه فعالیت دارند.

وی یادآور شد: در شاخص‌های کیفی دانشگاه علوم پزشکی تهران رشد خوبی داشته است و فاصله این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها،‌ بسیار زیاد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا