مشکل ما تغییر مدیریت نیست تغییر ساختار است

به گزارش سیناپرس در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز فناوری فضایی در سالن شهید قندی برگزار شد ضمن سپاس از زحمات و تلاش های بی دریغ دانشمندان عرصه فضایی کشور، به برخی از مشکلات صنعت فضایی و راهکارهای موجود برای آنها پرداخته شد.

دکتر مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران در صحبت های خود به برنامه های آتی کشور پرداخته و گفت: در برنامه راهبردی فضای کشور ۱۴۰۴ همچنان تاکید ویژه توسعه فناوری فضایی به عنوان یک فناوری راهبردی و اقتدار آفرین گردیده و جزء لاینفک اقدامات آتی خواهد بود در این راستا، تصویب دستاوردهای فناورانه کسب شده تاکنون و پایدارسازی آن، بسترسازی شکل گیری کسب و کارهای خصوصی در توسعه فناوری فضایی و ایجاد امکان سرریز این فناوری در سایر حوزه های صنعتی و تقویت نقش فناوری فضایی در تهران با انقلاب صنعتی چهارم مد نظر خواهد بود.

وی ادامه داد: نگاه دوم در برنامه های آتی بخش فضایی به اقتصاد این بخش می باشد. امروزه بسیاری از  کشورهای جهان علاوه بر بهره مندی از منابع مستقیم فناوری فضایی، با بهره گیری از ظرفیت های آن به دنبال توسعه اقتصادی و اجتماعی خود نیز هستند و این فناوری نقش جدی و قابل توجهی را در این زمینه ایفا نموده است. براساس آمارهای بین المللی، اقتصاد فضا در 10 سال گذشته از رشدی ۱۰۰ درصدی برخوردار بوده که به مراتب از متوسط رشد اقتصادی جهان بیشتر بوده است در حال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی بالغ بر ۳۴۰ میلیارد دلار بوده که در برخی پیش‌بینی‌ها تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ به ۵۱۰ و حتی ۶۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید که نمایانگر رشدی حداقل ۵۰ درصدی در 8 سال آتی است. برآورد می شود که تعداد ماهواره هایی که در مدار زمین است از حدود ۱۵۰۰ ماهواره فعلی تا ۲۰ سال آینده به حدود ۲۰۰۰۰ ماهواره خواهد رسید که نمایانگر گسترش حجم فعالیت‌های فضایی کشورهای مختلف می باشد این توسعه علاوه بر ایجاد امکان ارائه خدمات در حوزه های مختلف اعم از ارتباطات، اقتصاد، کشاورزی، صنعت و معدن، مدیریت بلایای محیط زیست و غیره منجر به اشتغال و کارآفرینی نیز می گردد. سوال مهم این است که در این اقتصاد گسترده و جذاب، سهم کشور ما در حال حاضر به چه میزان است و در آینده به چه سطحی خواهد رسید؟

براری همچنین عنوان کرد: در تلاش خواهیم بود تا با تحریک تقاضا به ویژه نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور از یک سو، و از سوی دیگر فراهم آوردن بستر ورود بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای جدید نقش جدی تری در این اقتصاد ایفا کنیم بر همین مبنا و در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم که در برنامه راهبردی فضای کشور تا افق ۱۴۰۴ علاوه بر جهت گیری های توسعه فناوری با بازنگری زنجیره ارزش، ورود و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای جدید دانش بنیان را تسهیل نماییم که «تدوین پروانه اپراتور ماهواره ای» با همکاری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان اولین گام از این مسیر هم اکنون مراحل پایانی خود را دنبال می‌کند اما این رویکرد محدود به کسب و کارهای بزرگ در عرصه فضایی نخواهد بود کسب و کارهای کوچک و متوسط که در نوع خود می‌تواند منجر به اشتغال و ارزش آفرینی جوانان نخبه و متخصص این عرصه نیز گردد.

رییس سازمان فضایی کشور، نگاه سوم را اینگونه شرح داد: نگاه سوم در برنامه های آتی فضایی کشور مبتنی بر به کارگیری فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین المللی در خدمت توسعه فناوری و اقتصاد بخش فضایی می‌باشد تلاش خواهیم کرد تا با حضور فعالانه و مسئولانه در عرصه بین الملل ضمن دفاع از حقوق و منافع ملی کشور در مجامع و نهادهای مختلف امکان استفاده حداکثری از این ظرفیت را با همکاری های مشترک صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و… فراهم آوریم.

سید حسن شفتی عضو شورای عالی فضایی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به سابقه ۵۰ ساله خود در حوزه هوافضا به نمونه هایی از فعالیت های خود اشاره کرد: ۷-۸ روز پیش بود که  دوستان دانشگاه صنعتی امیرکبیر سالروز تاسیس اولین دانشگاه هوافضای ایران در سال ۶۶  را جشن گرفتند من این دانشگاه را با دست خالی تاسیس کردم چند سال بعد اولین پژوهشگاه هوا فضا را تاسیس کردم همه اینها با تعداد اندکی همکار تاسیس شد.

شفقتی ادامه داد: امیدوارم این بار صبر بیشتری داشته باشید تا رئیس انتخابی فرصت بیشتری داشته باشد تا ایده های دوستان را بیشتر نشان بدهد؛ من پیشنهاد نمی کنم که دولت بزرگ شود پیشنهاد من این است که این موضوع را در جامعه گسترش دهیم.

وی همچنین در خصوص این روز گفت: روز فناوری فضایی برای این برگزار می‌شود که مردم را از پیشرفت ها و نعمت های خدادادی که در اختیار بشر گذاشته است آگاه کنیم، اما این کار را نمی کنیم بیشتر گزارش عملکرد می ‌دهیم با انجام این کار مردم خودشان از اینکه چرا ما در صنعت فضا پیشرفت کافی نمی کنیم شاکی می شوند.

عضو شورای عالی فضایی فعالیت های فضایی ایران را صلح آمیز خوانده و گفت: یک سازمان به نام سازمان کوپوس وجود دارد که خواهان استفاده صلح آمیز از فناوری فضایی است و ایران از بنیانگذاران آن می باشد. 5 حوزه اقتصادی در دنیا شناخته شده است که فضا می تواند در آن کار کند که از میان آنها ایران در سه حوزه می تواند فورا وارد عمل شود. غیر از حوزه اقتصاد و صنعت، در حوزه فرهنگ هم جا برای فعالیت وجود دارد. نقش آن فاصله زیادی با سازمان ملی هسته ای ندارد چرا که از آن هم می توان هم سوء استفاده و هم استفاده صلح آمیز کرد. ضمنا ما باید در حوزه بین الملل خیلی فعال باشیم.

وی در خصوص فعالیت های فضایی ایران در اذعان کرد: کار منطقه ای هم مهم می باشد و سازمان فضایی فعالیت خوبی با اکسپو دارد؛ حقوق فضا بدین ترتیب است که فضا مربوط به تمام مردم است. یعنی عقب مانده ترین و پیشرفته ترین انسان به یک اندازه حق استفاده از فضا را دارند، به همین دلیل می گوییم تمام تلاش های این دوستان در بخش های فضا برای بهبود کیفیت زندگی است.

پس از سید حسن شفتی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صحبت های خود را با طرح سوالی آغاز کرد و گفت: شاید برخی بگویند ماهواره ای که به فضا فرستاده شد خب چه فایده ای دارد؟

وی در پاسخ ادامه داد: حال این چه ارزشی برای ما دارد همین که ما به جوان ها اهمیت دادیم و آنها این تکنولوژی را داشتند که یک ماهواره هرچند کوچک را در مدار قرار بدهند. دستاورد بزرگی است خود غربی ها هم می دانند که ما را در این زمینه تحریم های جدی کرده اند اما جوان های ایرانی می آیند و با خلاقیت خودشان بر این تحریم ها غلبه می کنند و این یعنی ما توانستیم و می توانیم و این قابلیت ها قطعا نتیجه آن حرکت الهام بخش الهی حضرت امام بود.

جهرمی اذعان کرد: امروز جوان ها این قابلیت را دارند که اگر مشکلی پیش آمد آن را برطرف کنند اگرچه مشکلات امروزه در مقابل مشکلات گذشته ناچیز است؛ در گفت و گویی که با آقای دکتر جهانگیری داشتم گفتند:

در زمانی 4 میلیارد دلار کل درآمد ارزی کشور ما بود که سه میلیارد آن را برای جنگ کنار می گذاشتیم و برای کل کشور تنها یک میلیارد می ماند.

وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: امروز مشکلاتی که داریم در مقابل آن ناچیز است اما برای غلبه بر آن اتحاد و توجه به ظرفیت های جوانان لازم و راه حل مناسب می باشد. اگر همدلی نداشته باشیم نیاز به دشمن نداریم. خودمان از درون نابود می شویم اما همدلی به معنا سکوت کامل دربرابر اقدامات مختلف نمی باشد. خیرخواهی و نصیحت کردن به مدیران لازم می باشد

وی ادامه داد: اگر به سرمایه های جوان توجه نکنیم و دلسردی بوجود بیاید اتفاقی که برای اندلس افتاد برای ما رخ میدهد، اکنون جوانان با انقلاب هستند، آنچه  نیاز دارند توجه، بها دادن و سپردن مسئولیت به آنها می باشد.

جهرمی جوانان را عامل رشد کشور دانست و گفت: اینکه در دوره های مختلف که مشکل داریم اگر جوان ها را به میدان بیاوریم و فراموششان کنیم دلسردی می آورد. من به دکتر شفتی اشاره کردم که ضعف مدیریت خیلی موثر نیست. ما میانگین سنی 55 سال مدیران در وزارت اطلاعات را به ۴۵ رسانده ایم هنوز هم تغییرات در مجموعه به اتمام نرسیده به معاون عرض کردم چه اعضا هیئت مدیره و معاونین باید جوانگرایی را آغاز کنند. این مسیر را نمی توان متوقف کرد و باید آن را ادامه داد.

وی افزود: صنعت فضایی دو رکن دارد یکی تحقیق، پژوهش، توسعه و دیگری اقتصاد و کاربرد؛ در کشور ما ظرفیت‌های خوبی برای تحقیقات وجود دارد و ما نتایج آن را می توانیم ببینیم در دو ماهواره سنجش و تحقیق و توسعه که پیشرو بود دستاوردهای خوبی داشتیم ولی در حوزه اقتصاد همواره با ضعف مواجه بودیم.

وزیر ارتباطات همچنین تأکید کرد: باید در اعتبارات صرفه جویی کنیم، به توان تحقیقات خود بیافزاییم. ما مشکلمان تغییر مدیریت نیست تغییر ساختار است اگر درباره ی ساختار فضایی صحبت کنیم عدم یکپارچگی مأموریت‌ها و توزیع مسئولیت ها توزیع امکانات و ظرفیت‌های هر کسی نشان می دهد که همین مقدار پیشرفت هم حاصل غیرت جوان ها، متمرکز شدن دانشگاه و آدم هایی می باشد که خودشان جهادی کار می کنند و ممارست دارند و این ارزشمند است؛ در حوزه سنجشی با اینکه دانش ما در مرحله مقدماتی قرار دارد اما طبق ارزشیابی اساتید می توانیم  در عرصه سنجشی در کوتاه مدت  به ظرفیت‌های مدنظر خود برسیم و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را فراهم کنیم.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امسال به نسبت سال گذشته وزارت ارتباطات برای بخش فضایی ۲۰ درصد افزایش اعتبارات را در نظر گرفته است.

سازمان فضایی ایران درراستای برنامه ها و سیاست های کلان خود برای ترویج و آشنایی هرچه بیشترفناوری های مختلف زمینه فضایی طی مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی در سال 94 برای نخستین بار در کشور اقدام به برگزاری مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی کیو 100 کرد.استقبال گسترده ای از آن صورت گرفت به صورتی که 21 تیم از 12 دانشگاه در این مسابقه شرکت کردند که در این مراسم اسامی سه تیم  برنده شده مسابقه دانشجویی مکعب ایرانی اعلام شد و اسامی آن به شرح ذیل می باشد.

رتبه اول: تیم پلوتو از دانشگاه صنعتی مالک اشتر آقای دکتر هیدر اسماعیلی زاده

رتبه دوم: تیم مکعبی امیرکبیر از دانشگاه امیرکبیرآقای دکتر فرهاد فانی صابری

رتبه سوم: تیم نصیر از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آقای دکتر حامد علی صادقی

صنعت فضایی کشور مدتی است که شاهد تغییرات چشمگیری در خود است، امید است با تدابیر اندیشیده شده شاهد رشد روز افزون این عرصه در کشور باشیم.

 

گزارش: نیوشا قمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا