با افزایش سن مشکلات ناباروری بيشتر مي شود

دکتر شه بخش افزود: بیماران با پاسخ ضعیف (poor respond) به افرادی گفته می شود که علیرغم مصرف داروهای کمک باروری، 3 فولیکول رشد کند. اصلی ترین علت این مسأله، سن خانم است؛ با افزایش سن و بروز تغییرات هورمونی، تعداد فولیکول ها کم شده یا پاسخ دهی تضعیف می شود.

شه بخش به روش های مختلف کمک باروری اشاره کرد و افزود: زمانی که زوج های دچار مشکل ناباروری به مرکز فوق تخصصی ابن سینا مراجعه می کنند، شرح حال جداگانه ای شامل سن، سابقه ناباروری، بیماری ژنتیکی احتمالی، بیماری زمینه ای، سابقه عمل جراحی و اقدامات درمان ناباروری از هرکدام از زوجین گرفته می شود. در ادامه، آزمایش هایی برای مشخص شدن علت ناباروری برای هر دو تجویز می شود.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا خاطر نشان کرد: در نهایت، براساس نتایج آزمایش ها و نظر تیمی از پزشکان متخصص ژنتیک، اورولوژی، زنان، زایمان و نازایی، یکی از روش های کمک باروری برای زوجین انتخاب می شود.

به گفته شه بخش، روش IUI بسیار مناسب خانم ها و آقایانی است که علیرغم بررسی ها و آزمایش های صورت گرفته و بدون هیچ علت مشخصی، بصورت طبیعی صاحب فرزند نشده اند. این روش همچنین برای آقایانی که با مشکل تحرک اسپرم مواجه هستند یا خانم هایی که سابقه تنبلی تخمک یا تخمدان های پلی کیستیک دارند، مناسب است. میکرواینجکشن (ICSI) نیز معمولا بهترین روش برای آقایانی است که با مشکل کاهش شدید تحرک اسپرم روبرو هستند یا خانم هایی که بدلیل افزایش سن، کاهش ذخیره تحمدان یا بیماری زمینه ای، به درمان IUI پاسخ نداده اند.

لزوم همراهی بیشتر بیمه ها در حوزه درمان ناباروری

متخصص زنان و زایمان در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به هزینه های درمانی نسبتا بالای درمان ناباروری گفت: حدود 20 درصد زوجین در کشور با مشکل ناباروری مواجه هستند. زوجین به جز تحمل فشار روانی ناشی از مشکل ناباروری، در تأمین هزینه های آزمایش ها و فرآیند درمان دچار مشکل هستند. از بیمه ها انتظار داریم که همراهی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

توصیه به زوج های جوان

شه بخش به اهمیت سن زوجین در باروری اشاره و تأکید کرد: مهمترین عامل در بیماران با پاسخ ضعیف، سن افراد است؛ بنابراین زوجین اگر تمایل به باروری دارند، حتما به این نکته توجه داشته باشند که با افزایش سن، احتمال بروز مشکلات ناباروری افزایش پیدا می کند. همچنین، زوجینی که در باروری مشکل دارند، به پزشک متخصص یا کلینیک های درمان ناباروری مراجعه کنند تا با انجام آزمایش و انتخاب روش درمانی مناسب، این مشکل در کوتاهترین زمان و با صرف هزینه های درمانی کمتر، برطرف شود.

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا