نخستین سیارات خارج از کهکشان راه شیری كشف شدند

برای نخستین بار در تاریخ مطالعات ستاره‌شناسی، دانشمندان موفق به کشف و شناسایی گروهی از سیارات در آن‌سوی کهکشان راه شیری شده‌اند. این سیارات بیگانه در فاصله 3 میلیارد و 800 میلیون سال نوری از زمین قرارگرفته‌اند و  تخمین زده می‌شود که دارای جرم‌های متفاوتی باشند؛ به این صورت که کوچک‌ترین آن‌ها اندازه ماه و بزرگ‌ترین آن‌ها اندازه سیاره مشتری باشد.

این سیارات، مثالی عالی برای اثبات قدرتمند بودن روش آنالیز میکرو لنزینگ در فواصل خارج از کهکشانی است. این سیارات در فاصله 3 میلیارد و 800 میلیون سال نوری از زمین قرار داشته و مشاهده آن‌ها با هیچ‌کدام از تلسکوپ‌های نجومی به‌صورت مستقیم وجود ندارد.

این سیارات توسط تیمی از پژوهشگران متخصص فیزیک نجومی کشف شدند که از اطلاعات تلسکوپ فضایی اشعه ایکس چاندرا (Chandra X-ray space telescope) که به ناسا تعلق دارد، استفاده می‌کردند. این دانشمندان از روش و تکنیک خاصی موسوم به میکرو لنزینگ (microlensing) بهره برده‌اند که  در حال حاضر تنها روشی است که دانشمندان به کمک آن  قادر به شناسایی سیارات واقع در فواصل دور از زمین هستند.

پرفسور ژینیو دای (Xinyu Dai) استاد فیزیک و ستاره‌شناسی در دانشگاه اوکلاهاما که در این گروه تحقیقاتی حضورداشته و کشفیات فوق توسط وی انجام‌شده است، درباره شناسایی این سیارات گفت: «ما از این کشف بسیار هیجان‌زده هستیم. این برای نخستین بار است که ستاره شناسان قادر به کشف سیاراتی خارج از کهکشان راه شیری می‌شوند. این سیارات کوچک را می‌توان بهترین کاندیدا به‌عنوان شاخصه‌هایی که در این مطالعات موردتوجه و کشف قرار گرفت، معرفی کرد. ما با استفاده از مدل‌سازی داده‌ها برای تعیین جرم، امواج دریافتی در فرکانس‌های بالا را تحلیل کردیم.»

اگرچه پیش‌ازاین دانشمندان برای کشف سیاراتی در کهکشان راه شیری از روش میکرو لنزینگ استفاده کرده بودند اما در این تحقیقات مشخص شد که اثر گرانشی ناشی از اجسام فضایی کوچک نیز می‌تواند اثراتی  را ایجاد کند که به‌نوبه خود می‌توانند در کهکشان‌های غیر قطبی مورداستفاده قرار گیرند.

دکترا ادواردو گوئراز (Eduardo Guerras) از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دوره پسادکترای دانشگاه اوکلاهاما نیز درباره این یافته جدید اعلام کرد: «این سیارات، مثالی عالی برای اثبات قدرتمند بودن روش آنالیز میکرولنزیگ در فواصل خارج از کهکشانی است. این سیارات در فاصله 3 میلیارد و 800 میلیون سال نوری از زمین قرار داشته و مشاهده آن‌ها با هیچ‌کدام از تلسکوپ‌های نجومی به‌صورت مستقیم وجود ندارد. در حال حاضر ما موفق به شناسایی این سیارات شده و می‌توانیم آن‌ها را مطالعه کنیم. این موضوع بسیار جالب و عجیب است.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی فیزیک نجومی (Astrophysical Journal Letters) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: ibtimes