برای بازکردن قفل گوشی خود فقط به آن خیره شوید

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،در سال 2017 اپل از فناوری تشخیص چهره برای آیفون X استفاده کرد و به نظر می رسد در سال 2018 برخی از گوشی های هوشمند نیز به این تکنولوژی مجهز شوند.

سامسونگ را باید در زمینه استفاده از حسگرهای بیومتریک پیشرو دانست، با این حال اپل اولین شرکتی بود که گوشی هوشمند خود را به فناوری فیس آیدی مجهز کرد. 

با وجود اینکه گفته می شود اپل با استفاده از فیس آیدی در آیفون X از رقبای اندرویدی خود دو سال جلوتر است، ولی ظاهرا سامسونگ قصد عقب نشینی ندارد. این شرکت سعی دارد پرچمداران آینده خود را به جدیدترین فناوری های موجود در دنیای حسگرهای بیومتریک مجهز کند. 

بدون هیچ شکی تولیدکنندگان گوشی های هوشمند به استفاده از حسگرهای بیومتریک علاقه دارند. هم اکنون بسیاری از کاربران با استفاده از سنسور اثر انگشت گوشی خود را آنلاک می کنند، البته این موضوع در رابطه با صاحبان آیفون X صادق نیست. خریداران آیفون X توسط چهره خود قادر به قفل گشایی این دستگاه گران قیمت هستند. 

حسگرهای بیومتریک

سامسونگ و گوگل قبل از اپل از سنسور تشخیص چهره در محصولات خود استفاده کردند، ولی برخلاف اپل نتوانستند این تکنولوژی را ماندگار کنند که البته دلیل آن عدم استقبال مشتریان بود. با این حال سامسونگ قصد دارد با فناوری های جدید خود در زمینه حسگرهای بیومتریک به جنگ اپل برود.

بر اساس گزارشات این شرکت کره ای قصد دارد برای مقابله با اپل پرچمداران آینده خود یعنی گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس را به فناوری جدیدی به نام اسکن هوشمند مجهز کند. علاوه بر این تکنولوژی به نظر می رسد سامسونگ در حال توسعه حسگر جدیدی باشد که قادر به آنلاک دستگاه با استفاده از پارامترهای مربوط به جریان خون فرد است.

فناوری اسکن هوشمند

حسگرهای بیومتریک

برای اولین بار این عبارت توسط توسعه دهندگان XDA کشف شد. این کار توسط موشکافی اپلیکیشن تنظیمات مربوط آخرین نسخه بتا اندروید اوریو برای گلکسی نوت 8 صورت گرفت. به نظر می رسد اسکن هوشمند ترکیبی از فناوری تشخیص چهره و اسکنر عنبیه چشم باشد.

در حالی که گوشی های گلکسی S8، گلکسی S8 پلاس و گلکسی نوت 8 از اسکنر عنبیه چشم بهره می برند ولی در نرم افزار آن ها عبارت “اسکن هوشمند” مشاهده نمی شود.در موشکافی انجام شده برای این فناوری عبارت “ترکیب اسکن چهره و عنبیه چشم برای بهبود دقت و امنیت در روشنایی کم یا خیلی زیاد” ذکر شده است.

وجود این عبارت در آخرین نسخه بتا اندروید اوریو گلکسی نوت 8 نشان دهنده حضور این فناوری در گلکسی S9 است.سامسونگ در اواخر ماه فوریه در نمایشگاه MWC 2018 شهر بارسلونا به صورت رسمی از گوشی های پرچمدار خود رونمایی خواهد کرد.

هم اکنون مشکل اصلی فناوری تشخیص چهره مربوط به دقت کم آن در شرایط نوری مختلف است که ظاهرا سامسونگ توانسته در تکنولوژی جدید خود این مشکل را رفع کند. استفاده از فرآیند دو لایه ای برای بازگشایی دستگاه می تواند امنیت و دقت آن را افزایش دهد. در گذشته گزارشات زیادی در رابطه با دقت نه چندان مناسب فیس آیدی اپل منتشر شده بود. 

تامین امنیت توسط خون

حسگرهای بیومتریک

در حال حاضر بهبود فناوری تشخیص چهره می تواند تبدیل به برگ برنده یک شرکت فعال در صنعت گوشی های هوشمند شود البته شاید سامسونگ نظر دیگری داشته باشد. به تازگی این شرکت کره ای پتنتی را در WIPO ثبت کرده که از روش خلاقانه تری استفاده می کند. 

عبارت “تایید هویت توسط بررسی پارامترهای جریان خون” برای این فناوری ذکر شده است. برخلاف دیگر حسگرهای بیومتریک موجود در بازار، فناوری جدید سامسونگ حداقل از یک بیومارکر فیزیولوژیکی و یکی از ویژگی های مورفولوژیکی استفاده می کند. در حالی که این پتنت ثبت شده ولی شاید هیچ وقت تجاری نشود.

بسیاری از پتنت های ثبت شده در شرایط آزمایشگاهی به خوبی کار می کنند ولی زمانی که وارد دنیای واقعی می شوند، دقت لازم را ندارند بنابراین حدس می زنیم تا ورود این فناوری به دنیای گوشی های هوشمند باید مدت زمان تقریبا زیادی منتظر بمانیم، البته اگر سامسونگ برنامه ای برای استفاده از آن داشته باشد.

شاید در نگاه اول این فناوری عجیب به نظر برسد ولی می توان آن را بسیار مناسب دانست. برای عملکرد دقیق و مناسب فناوری تشخیص چهره پارامترهای زیادی دخیل هستند که برای مثال می توان به شرایط نوری، وضع ظاهری و پوشش اشاره کرد. در نقطه مقابل به نظر می رسد تکنولوژی جدید سامسونگ نیازی به این موارد نداشته باشد.

اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در زیر نمایشگر 

حسگرهای بیومتریک

زمانی که در رابطه با انقلاب سامسونگ در زمینه حسگرهای بیومتریک صحبت می کنیم، مسلما اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در زیر نمایشگر نیز به ذهن ما خطور می کند. اگرچه انتظار نداریم این فناوری در گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس مورد استفاده قرار بگیرد ولی احتمال تجهیز گلکسی نوت 9 به این فناوری وجود دارد.

با وجود اینکه برخی از شرکت ها به دنبال توسعه این فناوری هستند و حتی شرکت ویوو از گوشی هوشمند خود با این ویژگی رونمایی کرده است ولی به نظر می رسد اپل فناوری تشخیص چهره را آینده حسگرهای بیومتریک می داند. در رابطه با فناوری تشخیص چهره ابهاماتی مانند امکان فروش تصویر کاربر وجود دارد بنابراین امیدواریم که شرکت ها به توسعه اسکنر اثر انگشت ادامه دهند.

استفاده همزمان از دو حسگر بیومتریک

حسگرهای بیومتریک

اغلب شرکت ها به دنبال افزایش دقت و امنیت فناوری تشخیص چهره هستند ولی برخی از افراد به آن اطمینان ندارند و حتی حاضرند به جای آن از پسورد در گوشی گران قیمت خود استفاده کنند. بسیاری از کاربران نگران اطلاعاتی هستند که این فناوری می تواند جمع آوری کرده و به شرکت ها بفروشد.

یکی دیگر از دلایلی که می توان فناوری تشخیص چهره را ناکارآمد دانست، امکان بازگشایی چهره با استفاده از ترفندهای خاص است. اپل در زمان معرفی فیس آیدی بر روی امنیت آن تاکید زیادی کرد ولی در عمل فیس آیدی عملکرد مناسبی از خود نشان نداد. 

به نظر می رسد استفاده همزمان از دو حسگر بیومتریک می تواند نگرانی اغلب کاربران را رفع کند. تصور کنید که گوشی های هوشمند آینده به اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در زیر نمایشگر و فناوری تشخیص چهره مجهز شوند و برای آنلاک دستگاه به صورت همزمان نیاز به اثر انگشت و چهره کاربر باشد. در این صورت امکان استفاده از اطلاعات جعلی برای قفل گشایی گوشی و دسترسی به اطلاعات کاربر به شدت کاهش می یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا