سفیدکردن سریع دندان‌ها با لیزر

بلیچنیگ به‌عنوان روشی محافظه‌کارانه برای بهبود رنگ دندان‌ها، جایگاه مهمی در دندانپزشکی زیبایی پیدا کرده است. عامل مؤثر در سفید کردن دندان‌ها در این روش، ماده «هیدروژن پراکسید» است که در غلظت‌های بالا و در مطب پزشک استفاده می‌شود. این ترکیب باندهای کربن در مولکول‌های رنگ‌دانه را شکسته و آن‌ها را به مولکول‌های دیگری تبدیل می‌کند که رنگ کمتری داشته و همچنین می‌توانند از سطح دندان خارج شوند.

بلیچنیگ به‌عنوان روشی محافظه‌کارانه برای بهبود رنگ دندان‌ها، جایگاه مهمی در دندانپزشکی زیبایی پیدا کرده است. عامل مؤثر در سفید کردن دندان‌ها در این روش، ماده «هیدروژن پراکسید» است که در غلظت‌های بالا و در مطب پزشک استفاده می‌شود.

اما این ماده برای مؤثر بودن، نیاز به دریافت حرارت دارد. با توجه به این‌که در استفاده از حرارت مستقیم، احتمال آسیب بالینی وجود دارد، امروزه منابع نوری منسجم و غیرمنسجم مختلفی به‌منظور افزایش تأثیر یا کوتاه کردن مدت عمل سفید کردن دندان از طریق ایجاد حرارت غیرمستقیم ارائه شده‌اند که شامل هالوژن‌ها، پلاسما، آرک‌ها، لامپ‌های دیود و انواع لیزر هستند.

برای این کار، لامپ‌های دیودی و لیزرهای دیود در مقایسه با سایر منابع تابشی، ارزان، بسیار کوچک و مؤثر بوده و نیاز به جابجایی اجزای پرسروصدا نظیر دستگاه تهویه و خنک‌کننده ندارند.

در رابطه با این موضوع، محققینی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعه‌ای آزمایشگاهی را انجام داده‌اند که در آن، میزان مؤثر بودن لامپ‌های دیود و لیزر دیود در سفیدکنندگی دندان‌ها به کمک هیدروژن پراکسید مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است.

این مطالعه بر روی 48 دندان سانترال کشیده شده گاو به‌عنوان حیوان مدل انجام شد. نمونه‌ها به مدت 21 روز درون محلول نسکافه در دستگاه انکوباتور با درجه حرارت بدن قرار گرفتند. سپس شاخص‌های مربوط به رنگ نمونه‌ها به کمک یک دستگاه به نام «اسپکتروشید» اندازه‌گیری شد. پس از این مرحله، محققین به چهار روش مختلف، سعی در بلیچینگ یا سفیدکردن دندان‌ها نمودند و درنهایت نیز پس از اندازه‌گیری مجدد رنگ آن‌ها، نتایج به‌دست‌آمده را مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار دادند.

بر اساس نتایج آنالیزهای انجام‌شده، استفاده از لامپ دیود و لیزرهای دیودی به‌طور قابل‌توجهی باعث می‌شود که دندان‌ها سریع‌تر سفید شوند.

به گفته محققین این طرح پژوهشی، استفاده از منابع فعال‌کننده‌ای نظیر لامپ‌های مورداشاره، می‌تواند زمان رسیدن به سفیدی مناسب دندان را به‌خوبی پایین آورد. این موضوع باعث می‌شود دندان‌ها در مدت‌زمان کمتری در معرض ماده شیمیایی هیدروژن پراکسید باقی بمانند.

این نتایج که در یکی از نشریات جهاد دانشگاهی، یعنی فصلنامه «لیزر در پزشکی» وابسته به مرکز ایرانی لیزر پزشکی منتشر شده‌اند، روشی کم عارضه تر را برای سفید کردن دندان‌ها نشان می‌دهند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: طباطبایی، م. و همکاران. 1396. مقایسۀ میزان سفید شدن دندانها در روش بلیچنیگ فعال شده توسط منابع نوری با روش معمول سفید کردن دندانها در مطب. لیزر در پزشکی، 14(2):23-18.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا