بررسی خاص‌ترین موشک تاریخ

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،"فالکون هوی" بزرگترین و قوی‌ترین موشک با خاص‌ترین ماموریت تاریخ است که تنها چند روز تا پرتاب احتمالی آن باقی مانده است.

طرح این موشک برای اولین بار در آوریل سال 2011 ارائه شد تا ماموریت‌های عمیق فضایی از جمله سفر به یک سیارک، سیاره یا ماه را ممکن کند.

ابتدا قرار بود این موشک 53 تن بار را به مدار پایینی زمین منتقل کند.

طی سال‌های بعد ماموریت این موشک مشخص شد و آن انجام ماموریت اکتشافی در مریخ و فرستادن اولین انسان به سیاره سرخ بود.

سپس در اولین روز سال 2017 شرکت اسپیس‌ایکس با انتشار تصویر این موشک همه را شگفت‌زده کرد.

این تصویر به نمایش تنها بخشی از این موشک عظیم‌الجثه پرداخته بود که در کارخانه محل ساختش قرار داشت و نشان شرکت اسپیس‌ایکس روی بدنه آن خودنمایی می‌کرد.

تا به حال چندین بار برنامه پرتاب این موشک به تعویق افتاده است.

فالکون هوی از 27 موتور مرلین، قابلیت پرتاب مشابه حدود 18 موتور 747 و ظرفیت ترابری برای انتقال یک جت تجاری 737 برخوردار است.

 

چندی پیش "الون ماسک" مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که به جای قالب‌های فولادی قصد دارد خودروی "تسلا رودستر" خود را سوار بر "فالکون هوی" راهی مدار مریخ کند.

سرانجام چندی پیش در تاریخ 11 ژانویه 2018 مراحل آماده‌سازی نهایی این موشک با تست آتش تمامی 27 موتور شروع شد.

تست آتش ثابت بدان معنی است که موشک تقریبا برای اولین پرتاب آماده است. این فرصتی است که تمام موتورها را یک بار همزمان تست کنند و روند اولیه پرتاب، فشار، درجه حرارت و جریان سوخت‌رسانی را نظارت کنند.

اما در تاریخ 23 ژانویه 2018 به دنبال تعطیلی دولت آمریکا، مراحل آماده‌سازی "فالکون هوی" نیز متوقف شد.

با وجود این که اسپیس‌ایکس یک شرکت خصوصی است، اما برای انجام مراحل آماده‌سازی به حمایت دولت برای آزمایش‌ها و پرتاب‌ها متکی است.

اسپیس‌ایکس امیدوار بود که تا پایان ماه ژانویه "فالکون هوی" را پرتاب کند، اما باز هم به تعویق افتاد.

سرانجام آماده‌سازی این موشک 24 ژانویه از سر گرفته شد و وارد انجام تست WDR شد که در آن مهندسان تمام مراحل پرتاب را تا 10 ثانیه قبل از پرتاب واقعی انجام می‌دهند.

اسپیس‌ایکس در توضیح تعویق‌های متعدد "فالکون هوی" این گونه توضیح داد که فرآیند پرتاب این موشک به دلیل مسائل متعدد به تاخیر افتاده است، چرا که اندازه و پیچیدگی موشک به گونه‌ای است که امکان تاخیرهای غیرمنتظره وجود دارد.

سرانجام اسپیس‌ایکس اعلام کرد که "فالکون هوی" در تاریخ 6 فوریه به فضا خواهد رفت.

اکنون اولین پرتاب این شرکت پرتاب بزرگترین موشک تاریخ، سه‌شنبه 6 فوریه خواهد بود که از سکوی پرتاب "iconic 39A" از مرکز فضایی "کندی"(Kennedy) که یک بار پرتاب سفینه‌های آپولو و شاتل فضایی در آنجا انجام گرفته، به فضا پرتاب خواهد شد.

اسپیس‌ایکس در حال حاضر با موفقیت تمامی 27 موتور لازم برای مرحله اول پرتاب را آزمایش کرده است.

به گفته "الون ماسک" این موشک یکی از قدرتمندترین فضاپیماها است که از سه هسته راکتی فالکون 9 که قابل استفاده مجدد است، ساخته شده است. با توجه به گفته‌های "الون ماسک"، این پرتاب توسط عموم مردم در جاده عمومی که در نزدیکی منطقه پرتاب واقع است، قابل مشاهده خواهد بود.

"فالکون هوی" باید در طول یک پنجره 3 ساعته که 6 فوریه، ساعت 22 به وقت ایران باز می‌شود، پرتاب شود.

با این حال به گفته سایت "اسپیس" در صورتی که این پرتاب مانند اکثر پرتاب‌های اخیر فالکون 9 به تعویق بیفتد، تاریخ پرتاب بعدی نامشخص است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا