سردردهای مکرر را جدی بگیرید

سردردهای چندگانه یا سردردهایی که در طول هفته دو یا چند بار اتفاق می افتند، می توانند نشان دهنده مواردی مهم، جدی و حتی خطرناک مانند تومور یا آنوریسم (Aneurysm) باشند.

طبق بررسی هایی که دکتر مایکل مندر (Michael Munger) در ایالات متحده آمریکا انجام داده است، معمولا مردم سردردهای خود را با داروهایی مانند پاراستامول و کمی آب آرام کرده و به ادامه کارشان می پردازند. دکتر مندر از مردم درخواست کرد تا سردردهایشان را بیشتر جدی بگیرند و بدانند که سردردهای متعدد در طول هفته می تواند نشانه ای از یک بیماری یا مساله ای جدی باشد. او در بررسی ها و تحقیقاتی که انجام داده است، دریافت که تعداد زیادی از افراد سردردهایشان را نادیده گرفته و درد را تحمل می کنند. 

سردردهای تنشی از پشت سر آغاز شده و به بالا و دیگر بخش های سر گسترش پیدا می کنند. سردردهای سینوسی معمولا بر جلوی سر و دور چشم ها تاثیر می گذارند و در سردردهای میگرنی می توان حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا و درگیر شدن نیمی از سر را مشاهده کرد. از دیگر علائمی که در سردردها معمولا نادیده گرفته می شود، می توان  به تهوع، کرختی و بی حسی و مشکلات حافظه  اشاره کرد که ممکن است نشانه ای از یک وضعیت وخیم باشد.

پژوهشگران  معتقد هستند که سردردهای مکرر در طول هفته و ادامه دار بودن آن می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که فرد دچار تومورهای مغزی یا آنوریسم شده است. لازم به توضیح است که آنوریسم، در اثر بزرگ شدن یا بیرون ‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره آن که معمولاً در آئورت (سرخرگ بزرگی که از قلب منشاء گرفته و در سینه و شکم به سمت پایین حرکت می‌کند) یا سرخرگ‌ هایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه می ‌کنند، ایجاد می شود.

بر اساس توضیحات پزشکان، شایع ترین سردردها در سه دسته طبقه بندی می شوند: سردردهای تنشی، سردردهای سینوسی و سردردهای میگرنی. اما تکرار سردردها نیز می تواند نگران کننده باشد. بنابراین در صورتی که فردی بیش از دو هفته و در هر هفته بیش از دو بار سر درد داشته باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرده و مورد بررسی قرار گیرد.

با تجزیه و تحلیل و تشخیص تکرار سردردها، ممکن است افراد بتوانند عوامل سردرد های خود را دقیقا مشخص کنند. این عوامل می توانند مصرف غذا یا نوشیدنی خاص، کمبود خواب، کاهش آب بدن، استشمام بوهای تند و غیره باشند. نکات دقیق به دست آمده از منشاء سردردهای فرد می توانند برای ارزیابی نوع سردردها مفید باشند.

به اعتقاد پژوهشگران، سردردهای تنشی از پشت سر آغاز شده و به بالا و دیگر بخش های سر گسترش پیدا می کنند. سردردهای سینوسی معمولا بر جلوی سر و دور چشم ها تاثیر می گذارند و در سردردهای میگرنی می توان حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا و درگیر شدن نیمی از سر را مشاهده کرد. از دیگر علائمی که در سردردها معمولا نادیده گرفته می شود، تهوع، کرختی و بی حسی و مشکلات حافظه را می توان اشاره کرد که ممکن است نشانه ای از یک وضعیت وخیم باشد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. میگرن یکی از بیماری های شایع است که متاسفانه امروزه بسیاری از افراد به آن گرفتار شده اند. این مطلب برای درمان میگرن و یا پیشگیری آن مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا