بررسی اثرات نیروگاه های آبی بر ماهی آزاد

سیناپرس: پژوهشگران نوعی وسیله دارای حسگرهای مختلف طراحی کرده اند که می تواند انواع نیروهای وارد بر ماهیان آزاد در حین حرکت در مسیر رودخانه های مختلف را ارزیابی کند. این دستگاه «ماهی حسگر» (sensor fish) نام دارد.

تردیدی نیست که پره های توربین های آبی، یکی از مهم ترین عوامل بروز آسیب به ماهیان آزادی که از مسیر رودخانه عبور می کنند هستند. اما عوامل دیگری نیز در این میان موثرند. برای نمونه، تغییرات ناگهانی فشار در اتاقک های توربین از جمله این موارد به شمار می روند. از آنجا که عمر برخی سدهای ایالات متحده رو به پایان است و نیاز به بازسازی دارند، نتایج حاصل از این مطالعات می تواند به طراحی سدهایی با آسیب رسانی کمتر به ماهیان بیانجامد.

این دستگاه 9 سانتی متر طول و 2.5 سانتی متر عرض دارد و وزن آن هم 42 گرم است. این دستگاه استوانه ای شکل است و در نتیجه، مرغان ماهی خوار و یا سایر شکارچیان ماهی آزاد، تفاوت این دستگاه با ماهی طبیعی را می دانند! در این ماهی مصنوعی، حسگرهای متعددی کار گذشاته شده است تا عوامل مختلف وارد شده بر ماهی را ارزیابی کنند.

این دستگاه می تواند اطلاعات حاصل از پنج دقیقه پایش با استفاده از حسگرهای خود را در حافظه خود جای دهد و در هر ثانیه نیز 2048 واحد داده ای مختلف را بخواند. این دستگاه قادر به ثبت فشار تا 78 کیلو بر اینچ مربع و نیز شتابی 200 برابر شتاب زمین (200g) است. همچنین این دستگاه می تواند سرعت چرخشی معادل 2000 درجه در ثانیه و نیز دمای منهای 40 درجه تا 127 درجه سانتی گراد را تحمل کند. وزن این دستگاه طوری است که می تواند در زیر آب همانند ماهیان معمولی بماند. با این حال پس از اینکه عملیات جمع آوری اطلاعات به پایان رسید، با آزاد کردن دو وزنه ریز موجود در خود، کاهش وزن داده و به سطح آب می آید.

قیمت این دستگاه 1200 دلار است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا