نباید به سمت محدود کردن منابع صندوق نوآوری برویم

محمدجواد ساداتی نژاد در گفتگو با خبرنگار سیناپرس پیرامون انتقاداتی که به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی وارد کرده بود، توضیحاتی ارایه  و اظهار کرد: گزارش دیوان محاسبات نشان دهنده انحراف از هدف صندوق نوآوری و شکوفایی است یعنی نشان می دهد که صندوق از منابع خود در راستای هدف استفاده نکرده و بیشتر سپرده گذاری کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اخیرا با دکتر سلطانی مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی دیداری داشتم. ایشان نظرات متفاوتی دارد و می گوید ما بر مبنای اساسنامه صندوق عمل کردیم و از محل سرمایه گذاری منابع صندوق، مکلف به حمایت از شرکت های دانش بنیان هستیم. بر این اساس با سپرده گذاری در بانک ها می توانیم از منابع بانک ها در این زمینه استفاده کنیم. ضمن اینکه ایشان عنوان کرد که ما بخشی از منابع خود را در پایان سال 95 دریافت کردیم و طبیعتا زمان لازم را در اختیار نداشتیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: لذا من فکر می کنم باید مقداری دقیق تر به این موضوع پرداخته شود و بر اساس اطلاعات دقیق تر نسبت به عملکرد صندوق اظهار نظر صورت بگیرد. آنچه که مهم است و شرکت های دانش بنیان هم انتظار دارند، این است که صندوق نوآوری و شکوفایی از منابع خود حداکثر استفاده را در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان انجام دهد.

وی تصریح کرد: انتظار ما در کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس هم این است که صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق این انتظار البته بدون بوروکراسی، با سرعت و با قدرت تلاش کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: شاید هفته آینده بتوانیم دقیق تر به این موضوع بپردازیم و نظرات و گزارش عملکرد صندوق را هم داشته باشیم و بر اساس آن، یک قضاوت عادلانه نسبت به قضیه صورت بگیرد.

ساداتی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به محدود بودن منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، آیا این صندوق می تواند با سپرده گذاری منابع، بر توان وام دهی خود به شرکت های دانش بنیان بیفزاید؟ گفت: من فکر می کنم حتما همین طور است. الان با گزارش دیوان محاسبات می بایست قدری دقیق تر به این موضوع بپردازیم. به هرحال انتظار شرکت های دانش بنیان از صندوق نوآوری و شکوفایی بالاست و این گزارش اخیر، مقداری پالس عدم اطمینان در این زمینه منتقل می کند و این خود بر ارایه اعتبارات بعدی تاثیرگذار است. به همین دلیل معتقدم باید دقیق تر به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است ما اشکالی هم به عملکرد صندوق داشته باشیم که البته ایراد ندارد، چون هرجایی ممکن است در عملکردش نقاط قوت و ضعفی داشته باشد اما اینها نباید عامل این باشد که از صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت نکنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی واقعا صندوق مهمی است، واقعا اهداف مهمی دارد و واقعا باید با تمام قدرت از آن حمایت کرد تا شرکت های دانش بنیان حمایت شوند. نباید فراموش کرد که راه اشتغال بچه های تحصیلکرده ما از همین شرکت های دانش بنیانی می گذرد که باید از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت شوند. بنابراین خدای نکرده نباید به این سمت برویم که منابع صندوق نوآوری و شکوفایی را محدود کنیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه عزیزان صندوق نوآوری و شکوفایی هم مانند همه دستگاه ها تلاش می کنند، گفت: این بحثی که در مورد صندوق نوآوری و شکوفایی پیش آمده است به ارایه یک گزارش دقیق از سوی صندوق نیاز دارد. قائدتا ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از مدیران صندوق دعوت خواهیم کرد. ای کاش خود دوستان صندوق زودتر از اینها برای حضور در کمیسیون درخواست می دادند و ارایه گزارش می کردند که نتایج بهتری حاصل می شد. البته الان هم دیر نشده است و حداقل می توانند یک گزارش مکتوب برای اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و نمایندگان محترم بفرستند.         

 

گفتگو: سیداحمد طبائی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا