رشد گوش جدید از سلول‌های بدن

دانشمندان سال‌هاست که به دنبال رشد دادن مجدد اعضای بدن انسان هستند ولی همیشه در انجام این کار با مشکلاتی روبرو بوده و نتایج چندان درخشانی نمی‌گرفتند. بااین‌حال به نظر می‌رسد که متخصصان چینی موفق شده‌اند تا برای نخستین بار اقدام به طراحی یک مدل درمانی ویژه کنند که می‌تواند موجب ایجاد نور امیدی در رشد اعضای بدن در محیط آزمایشگاهی شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی اعلام شده، این دانشمندان توانسته‌اند تا با استفاده از روشی خاص، نسخه‌ای رشدنیافته از گوش 5 کودک چینی را در آزمایشگاه رشد داده و آن را به بدن آن‌ها پیوند بزنند. یکی از مشکلات پیوند گوش مصنوعی به بدن این است که این گوش‌ها در بیشتر مواقع توسط بدن فرد، پس‌زده می‌شوند ولی این بار دانشمندان از سلول‌های بدن خود کودکان برای این کار استفاده کرده‌اند. درنتیجه نیز این 5 کودک که بین 5 تا 10 سال سن داشته‌اند، توانسته‌اند پیوند موفقیت‌آمیز گوش را تجربه کنند.

برای این کار ابتدا با کمک سی‌تی‌اسکن، طرح گوش عادی این کودکان برداشت‌شده و سپس نسخه‌ای از آن با کمک چاپ سه‌بعدی طراحی شد. در ادامه این نسخه شبیه‌سازی‌شده به نحوی طراحی‌شده بود که بتوان داخل آن را از سلول‌های برداشت‌شده از گوش‌های نافرم کودکان پر کرد. پس از رشد 12 هفته‌ای این سلول‌ها در محیط آزمایشگاهی بود که این قالب چاپ سه‌بعدی موجب شد تا این سلول‌ها به شکل یک گوش رشد کنند.

البته پیاده‌سازی این فرایند، بسیار طولانی‌تر بود و نخستین عمل جراحی برای انجام این پروژه، دو سال و نیم پیش انجام شد و آخرین مورد نیز دو ماه پیش به پایان رسید. به‌این‌ترتیب گوش‌های پیوند زده‌شده در بدن فرد باقی‌مانده و توسط سیستم ایمنی بدن پس‌زده نشدند.

منبع: Gizmodo