دستگاه توالی ژنوم به اندازه یک موبایل ساخته شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، دانشمندان با استفاده از یک اسکنر جیبی دی ان ای توانستند کامل ترین فرایند توالی یابی ژنوم انسان را با یک دستگاه انجام دهند.

این گجت جیبی هزار دلاری به اندازه یک موبایل است و در آینده به ردیابی بیماری های مختلف به دانشمندان کمک می کند.  گجت مذکور MinION نام گرفته و Oxford Nanopore Technologies آن را ساخته است.متیو لوز محقق ارشد این تحقیق در دانشگاه ناتینگهام در این باره می گوید: در آینده نزدیک به نقطه ای می رسیم که توالی یابی ژنوم ها به بخشی روتین از آزمایش های کلینیکی تبدیل می شود.روش جدید برای توالی یابی ژنتیک، نخستین متدی است که قابلیت خوانش رشته های بلند دی ان ای را با دقت ۹۹.۸۸ درصد دارد.

نیکلاس لومان یکی دیگر از محققان این پژوهش از دانشگاه بیرمنگام می گوید: فرایند ترکیب ژنوم مانند کنار هم قراردادن یک پازل است. توانایی خوانش توالی های طولانی ژنوم به حل این پازل کمک می کند.

این فناوری جدید به  درک بهتر محققان از بخشی از ژنوم است که به عکس العمل های سیستم ایمنی و رشد تومورها مربوط می شود.

با کمک این روش می توان دی ان ای سرطانی را در خون ردیابی کرد و با روش های رادیولوژیکالی تومورها را قبل از رشد از بین برد. در این تحقیق محققان رشته های دی  ان ای را از ساختارهای ریز لوله مانندی رد کردند که حاوی اتم های دارای شارژ الکتریکی بود. تغییرات در جریان الکتریکی مولکول های دی ان ای را شناسایی و در مرحله بعد آنها را مکانیابی کرد. این دستگاه قطعات متحرک کوچکی دارد و به طور مستقیم به لپ تاپ تای رایانه متصل می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا