اخبار را از زبان ربات‌ها بشنوید

سازندگان ژاپنی ربات «اریکا» می‌گویند که این ربات، روح دارد و مانند ربات‌های گذشته، ماشینی و بی‌احساس رفتار نمی‌کند. آن‌ها اریکا را به‌عنوان یک مجری اخبار معرفی می‌کنند و می‌گویند که این ربات به‌زودی قرار است در این موقعیت ایفای نقش کند.

محققان ژاپنی سازنده ربات اریکا، از به‌کارگیری یک سیستم سخنگوی مصنوعی فوق پیشرفته در این ربات خبر می‌دهند و می‌گویند، صدای درنظرگرفته‌شده برای آن، به صدای انسانی 23ساله شباهت دارد.

دکتر «هیروشی ایشیگورو»، مدیر لابراتوار رباتیک هوشمند دانشگاه اوساکا و سازنده اصلی ربات اریکا اعلام کرده است که اریکا علاوه بر توانایی سخنگویی طبیعی و پیشرفته، به‌زودی از یک آگاهی مستقل برخوردار خواهد شد. دکتر ایشیگورو هدف نهایی از ساخت و توسعه اریکا را فکر کردن به تنهایی و انجام کارها بدون نیاز به کمک انسان عنوان کرده است.

هرچند که درخصوص نحوه عملکرد اریکا هنوز اطلاعات دقیق و گسترده‌ای در اختیار نیست، اما مراکز سازنده آن (دانشگاه‌های اوساکا و کیوتو)  از هوش مصنوعی به‌کاررفته در این ربات خبر داده‌اند که قادر است اخبار جمع‌آوری‌شده توسط انسان را بخواند و آن‌را درست مانند یک مجری نقل کند.

ناگفته نماند که ربات اریکا محدودیت‌هایی هم دارد. یکی از این محدودیت‌ها، عدم توانایی او در حرکت دادن بازوان خود است. اما درمقابل، قابلیت‌های آن شگفت‌انگیز است؛ اریکا می‌تواند جهت پخش صدا را تشخیص دهد و دریابد که چه کسی از او سوال می‌پرسد و به آن عکس‌العمل نشان دهد. او همچنین می‌تواند افراد مختلف حاضر در یک اتاق را شناسایی کند که این توانایی به کمک استفاده از 14 حسگر مادون قرمز و نیز فناوری تشخیص چهره در ساخت آن میسر شده است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، ربات ژاپنی اریکا از ماه آوریل سال جاری، برابر با فروردین و اردیبهشت سال 97، در شبکه تلویزیونی ژاپن به عنوان مجری اخبار حضور خواهد یافت.

وال‌استریت ژورنال نیز، صدای اریکا را مناسب برای استفاده در خودروهای خودران آینده توصیف می‌کند.

گفتنی است که ساخت یک ربات انسان‌نما برای اجرای اخبار درگذشته نیز انجام گرفته و اریکا اولین تجربه در این زمینه به حساب نمی‌آید. Xiaoice ربات ساخته‌شده توسط کمپانی مایکروسافت در سال 2015 برای کشور چین بود که توانایی تحلیل و ارائه داده‌های مربوط به شرایط جوی و آب و هوایی را در حین اجرای اخبار داشت. این قابلیت به‌واسطه استفاده از گرایشی از یادگیری ماشینی به نام «یادگیری عمیق» در این ربات حاصل شده است.

 

منبع: Daily Mail

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا