موش های صحرایی برهنه پیر نمی شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، « موش صحرایی برهنه» به نظر می رسد حیوان بی دست و پا و آسیب پذیری باشد. با این وجود این خزنده در برابر سرطان مصون است، عمر طولانی دارد، دردی احساس نمی کند و حتی می تواند با تقلید از گیاهان مدتی طولانی بدون اکسیژن زنده بماند.

درهمین راستا محققان موسسه  Calico Life Sciences اعلام کرده اند آنها یک قدرت خارق العاده دیگر نیز دارند؛ این حیوانات عملا پیر نمی شوند. به عبارت دیگر  آنها یکی از قانون های بنیادین زیست شناسی را شکسته اند.

عمر موش های صحرایی برهنه بسیار طولانی تر از حد تصور است. این حیوان با توجه به اندازه و طول عمر خزندگان مشابه، ۶ سال در اسارت زنده می ماند. با این وجود آنها به طور متوسط بیش از ۳۰ سال زنده می ماند  و آثار پیری در آنها آشکار نمی شود.

در حقیقت این حیوانات چنان عجیب هستند که محققان این موسسه گمان می کنند آنها قانون فناپذیری Gompertz را نیز زیر پا می گذارند.  بنجامین گومپرز ریاضیدان انگلیسی این قانون را در سال ۱۸۲۵ میلادی پیشنهاد کرد. طبق این قانون خطر مرگ همراه با افزایش سن بیشتر می شود. این قانون در انسان ها و پستانداران تا حدی صادق است.

محققان با انجام مطالعه روی این موش های صحرایی برهنه متوجه شدند  بیشتر حیوانات مورد آزمایش ۳۰ ساله می شوند و پس از آن منحنی خطر مرگشان تقریبا ثابت می ماند. این درحالی است که خطر مرگ بقیه پستانداران با افزایش سن بیشتر شده بود.

به این ترتیب دانشمندان نتیجه گرفتند موش برهنه صحرایی پستانداری است که پیر نمی شود! محققان امیدوارند با درک مکانیسم زیستی پیر شدن این حیوانات، به طول عمر انسان بیفزایند.