آموزش همگانی تنها راه نجات مرجان ها از خطر انقراض

تیمی از دانشمندان و پژوهشگران بین المللی موفق به طراحی و توسعه یک استراتژی جدید برای افزایش قابلیت مردم با تغییرات آب و هوایی و مسئولیت پذیری آن ها در پیشگیری از مشکلات طبیعی ناشی از این پدیده شده اند.  

زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان که در مناطق ساحلی زندگی می کنند بر اثر نابودی مرجان ها  دچار تغییر و مشکل خواهد شد. این موضوع طی دو سال گذشته چند برابر شده است و ما باید راهی برای تطبیق پذیری این مردم با شرایط جدید را پیدا کرده و آن ها را در زمینه حفظ این مرجان ها آموزش دهیم.

پرفسور جوشوا کینر (Joshua Cinner) پژوهشگر مرکز ARC و مطالعات مرجان های دریایی در دانشگاه جیمز کوک در این رابطه اعلام کرد: «زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان که در مناطق ساحلی زندگی می کنند بر اثر نابودی مرجان ها  دچار تغییر و مشکل خواهد شد. این موضوع طی دو سال گذشته چند برابر شده است و ما باید راهی برای تطبیق پذیری این مردم با شرایط جدید را پیدا کرده و آن ها را در زمینه حفظ این مرجان ها آموزش دهیم. »

گروهی از دانشمندان بین المللی از ایالات متحده امریکا، استرالیا، بریتانیا و شیلی به سرپرستی پرفسور کینر،  تجارب خود را در این زمینه به کار بسته و با بررسی صدها مطالعه و پروژه های تحقیقاتی، پنج نکته کلیدی را برای افزایش تطبیق پذیری مردم ساکنان مناطق ساحلی ارائه کرده اند که این موارد عبارتند از:  

1- اطمینان از این که مردم سرمایه های لازم را در اختیار دارند. این سرمایه ها می توانند دارایی های خانوادگی یا دارایی های عمومی همانند خدمات بهداشتی و غیره باشند. البته باید توجه داشت که  این دارایی ها و سرمایه ها به گونه ای ارائه شود که نابرابری ها را تشدید نکند.

2- ایجاد انعطاف پذیری برای تغییر. پروفسور ادی آليسون (Eddie Allison) از دانشگاه واشنگتن، آمريكا در این رابطه چنین توضیح داد: «وجود مقداری انعطاف پذیری می تواند مردم را قادر سازد تا در برابر تغییرات آب و هوایی کمترین صدمه، آسیب و خسارت را متحمل شوند. برای نمونه می توان گفت، ماهیگیران در برابر تغییرات آب و هوایی ممکن است محل ماهیگیری خود را تغییر داده و یا گونه جدیدی از ماهی ها را برای شکار انتخاب کنند تا کمتر خسارت را ببینند.»

3- آموزش، یادگیری و دریافت اطلاعات لازم از تغییرات اقلیمی و گزینه های سازگاری. پروفسور کاترینا براون (Katrina Brown) در دانشگاه اکستر (Exeter) انگلستان، در این رابطه گفت: « مردم باید در مورد تکنیک ها و استراتژی های جدید تغییرات اقلیمی و گزینه های سازگاری با آن ها آموزش ببینند تا بتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.»

4- سرمایه گذاری در روابط اجتماعی. پروفسور کینر در این مورد گفت: « در واقع روابط رسمی و غیر رسمی که مردم با یکدیگر و جوامع خود دارند، می تواند با فراهم کردن حمایت اجتماعی و دسترسی به دانش و منابع مختلف، به آنها کمک کند.»

5- توانمند ساختن مردم برای بیان آنچه مناسب آن هاست. پروفسور براون در این رابطه توضیح می دهد که «ما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که مردم توانایی دارند تا تعیین کنند چه چیزی برایشان مناسب است.»

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی طبیعت تغییرات آب و هوایی (Nature Climate Change)  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا