ساخت مرهم سوختگی با سم خیار دریایی

محمود نفیسی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در مرکز تحقیقاتی رشد فناوری خلیج فارس بوشهر، خیار دریایی که در بدن خود سم 'ساپونین' دارد، پرورش داده می شود.

وی ادامه داد: این سم دارای خواص دارویی ضد باکتری، ضد قارچ، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است.
نفیسی گفت: مرکز تحقیقاتی رشد فناوری خلیج فارس از سم خیارهای دریایی پمادهای ضد زخم و سوختگی تولید کرده که در آزمایش اولیه چهار برابر بیشتر و زودتر از بهترین پمادهای موجود در بازار در التیام بخشی و بهبود زخم و سوختگی موثر است.
وی تهیه خوراک ماهیان مولد سیبس، تولید لارو ماهیان و غذای زنده آنها شامل میکرو جلبک های ریز، تهیه روکش های زیستی از جلبک ها که در نگهداری بیشتر خرما کاربرد دارد از دیگر فعالیت های تحقیقاتی مرکز رشد و فناوری خلیج فارس بوشهر عنوان کرد.
نفیسی گفت: همچنین تهیه 'آلژینات' که فرآورده ای از جلبک هاست و در صنایع داروسازی و مهندسی بافت استفاده می شود و 'آگار' از محصولات با ارزشی است که از دیواره جلبک 'گراسیلاریا' بومی استان بوشهر بدست می آید از دیگر تولید تحقیقاتی در دست اجرای این مرکز است.
وی بیان کرد: از آگار در صنایع غذایی، محیط کشت باکتری و میکروبیولوژی استفاده می شود و در آینده نه چندان دور شاهد تولید نیمه صنعتی و انبوه آن خواهیم بود.
نفیسی افزود: اکنون طرح های زیست محیطی مرتبط با خلیج فارس در بخش آزمایشگاهی این مرکز انجام می شود که دانشگاه ها موظف هستند با همکاری هسته های فناور و نوآور کارهای تحقیقاتی را به محصولات فناور تبدیل کنند.
عضو هیات علمی گروه پژوهشی محیط زیست مرکز رشد و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: کود نانوسیلیس که از ضایعات برگ نخل استخراج و برای بهتر شدن کیفیت محصولات کشاورزی استفاده می شود، در این مرکز تولید شده است.
علی احمد صنعتی افزود: استفاده از کود نانوسیلیس گیاهان را در مقابل آفت ها و آلودگی های موجود در خاک مقاوم می کند.
وی اضافه کرد: استفاده از این کود در گیاهانی مثل برنج، گندم و جو علاوه بر ارتقای کیفیت محصول منجر به تولید ساقه های محکم در این محصولات نیز می شود.
صنعتی ادامه داد: با همکاری دانشکده کشاورزی از کود نانوسیلیس در گیاه تنباکو استفاده شده و عملکرد مثبتی نشان داده است.
وی اظهار کرد: استفاده از کود نانوسیلیس درخاک شور مقاومت گیاه نسبت به شوری خاک، آفت گیاهان و فلزات سنگین را افزایش می دهد.
مرکز رشد فناوری خلیج فارس بوشهر فعالیت های تحقیقاتی خود را روی دریا و فعالیت های بوم شناسی آبزیان و محیط زیست انجام می دهد.
این مرکز در سه گروه پژوهشی شیلات، محیط زیست و زیست فناوری دریا فعالیت می کند.