چرا اثر انگشت داریم؟

پوست انسان در بخش های کف دست و نوک انگشتان دارای خطوط خاصی هستند که در هر شخصی منحصر به فرد بوده و تقریبا پیدا کردن دو نفر با شکل اثر انگشت یکسان، غیر ممکن است. حال ممکن است که این سوال پیش آید که در کل کاربرد این خطوط منحنی در دست ها و پاهای انسان چیست؟

میلیون ها سال پیش اجداد انسان روی درخت ها زندگی می کردند و نداشتن این خطوط باعث افزایش خطر سقوط از درخت و از بین رفتن آن ها می شده است. به این ترتیب در روند تکامل انسان و به ویژه با توجه به نیاز انسان برای ابزارسازی و استفاده از ابزار، این خطوط و علائم در پوست دست و پای انسان ظاهر شده و سپس بیشتر و پیچیده تر شد.

پاسخ کوتاه علمی به این سوال، در یک جمله خلاصه می شود: این خطوط به دست و پای انسان کمک می کند تا خاصیت چسبندگی بیشتری داشته و به طور راحت تری اشیا را لمس کرده و جا به جا کنند. جانوران و موجوداتی که فاقد این خطوط در دست و پاهایشان هستند، به نسبت سایر موجودات دارای این ویژگی، بیشتر سر خورده و قابلیت کمتری برای گرفتن اشیا دارند.

باید در نظر داشت که میلیون ها سال پیش اجداد انسان روی درخت ها زندگی می کردند و نداشتن این خطوط باعث افزایش خطر سقوط از درخت و از بین رفتن آن ها می شده است. به این ترتیب در روند تکامل انسان و به ویژه با توجه به نیاز انسان برای ابزارسازی و استفاده از ابزار، این خطوط و علائم در پوست دست و پای انسان ظاهر شده و سپس بیشتر و پیچیده تر شد. لازم به توضیح است که انسان تنها خانواده از این گروه نبوده که دارای اثر انگشت است و بیشتر اعضای خانوده میمون ها دارای این ویژگی هستند که به آن ها توانایی استفاده بهتر و کارآمد تری از دست و پایشان می دهد.

ممکن است با دانستن موارد فوق، این سوال برای شما پیش بیاید که انسان امروزی با دارا بودن امکاناتی مانند کفش، دستکش و …. چه نیازی به این خطوط و منحنی های عجیب و غریب روی پوست دست و پای خود دارد؟ دانشمندان در پاسخ به این سوال ادعا می کنند که اگرچه بشر امروزه دارای امکاناتی مانند کفش و دستکش است اما در بیشتر زمان روند تکاملی خود این امکانات را نداشته و متکی به این خطوط به ظاهر ساده بود.

اجداد ما قبل از این و در حدود 6 میلیون سال پیش، دارای این بافت پوستی با خطوط ویژه روی کف دست و پا بوده اند و دانشمندان امروزه می دانند که  کلیه اعضای خانواده نخستینیان از جمله میمون و انسان از تاریخ فوق به بعد دارای این ویژگی بوده اند. شاید به نظر عجیب باشد اما همین ویژگی در پوست کف دست و پای انسان موجب شد تا این موجود، عمر بیشتری پیدا کرده و خطر مرگ وی کاهش یابد. در واقع این  خطوط را می توان یک هدیه و میراثی رایگان در روند تکاملی انسان دانست که اگر چه ممکن است امروزه کاربرد زیادی در افزایش طول زندگی وی نداشته باشد اما هنوز انسان برای گرفتن اشیا و سر نخوردن ان ها از دستانش، نیاز به خطوط کف دستش دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: quora.com و theguardian

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا