8 ویژگی واتس آپ که کاربران آن هارا نمی پسندند

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،اگر نگاهی به دور و اطرافتان بیاندازید، مطمئنا تعداد زیادی از دوستان خود را خواهید دید که از برنامه WhatsApp استفاده می‌کنند. اما آیا تا الان از خودتان پرسیده‌اید که واقعا این برنامه پیام‌رسان خوب هست یا خیر؟

اگر نظر ما را بخواهید، علیرغم دسترسی و سهم بازار بسیار بالا، واتس‌اپ یک پیام‌رسان بد محسوب می‌شود. در ادامه شما را با هشت مورد از نکات منفی WhatsApp آشنا کرده و نشان می‌دهیم که رقبای این برنامه در موارد اعلام شده عملکرد به مراتب بهتری دارند.

1) پیام‌رسان WhatsApp کاربر را فقط با شماره‌اش شناسایی می‌کند

با توجه به سیستم بدون‌ نیاز به رمزعبور و تایید هویت تک مرحله‌ای واتس‌اپ، این پیام‌رسان در برابر رقبایش بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود. بزرگترین مشکل این است که در بسیاری از مواقع، تایید هویت‌ها توسط فیسبوک انجام می‌شود.

به علاوه، مخاطبینی که در گروهتان نباشند از تغییر شماره موبایل شما مطلع نخواهند شد. این یکی از نکات منفی WhatsApp است که احتمالا منجر به سردرگمی و ناراحتی تعداد زیادی از کاربران می‌شود. در واقع دوستان شما همچنان به همان شماره قدیمی‌تان پیام می‌دهند و بدتر اینکه شما هم از چنین پیام‌هایی هیچ‌گاه باخبر نخواهید شد و در نتیجه ممکن است از دستتان شکایت کنند که چرا جوابشان را نداده‌اید!

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که WhatsApp شما پر می‌شود از مخاطبین تکراری و نامشخص؛ بدین ترتیب تشخیص اینکه کدام یک از این مخاطبین بروز و اصلی هستند دشوار خواهد شد. گاهی اوقات کاربران شماره موبایل خود را تغییر داده و یا صرفا سیم‌کارتشان را به فرد دیگری می‌فروشند؛ در این شرایط باور کنید اوضاع و احوال واتس‌اپ خیلی بهم می‌ریزد.

جایگزین: نام کاربری و رمزعبور

چه اتفاقی برای همان نام کاربری و رمزهای عبور سنتی و بسیار کاربردی افتاده است؟ چرا باید مجبور باشید با شماره موبایل خودتان تایید هویت شوید؟ البته در این شیوه جدید، پیدا کردن مخاطبینی که که بر روی گوشی شما ذخیره شده‌اند و در واتس‌اپ نیز حضور دارند، بسیار ساده‌تر خواهد بود.

این اتفاق می‌توانست مشابه چیزی که در نرم‌افزار Threema دیده‌ایم، به صورت اختیاری ارائه می‌شد؛ بدین ترتیب کاربران واتس‌اپ قابلیت تایید هویت چندمرحله‌ای را با آدرس ایمیل یا شماره موبایل در اختیار داشتند و در نتیجه یکی از نکات منفی WhatsApp حذف می‌شود. برنامه‌های ICQ، Threema و Surespot از یک سیستم تایید هویت منحصربفرد بهره می‌برند. این نوع از تایید هویت قادر است شرایطی که براساس تغییر شماره، فروش سیم‌کارت و یا سوءاستفاده از آن اتفاق می‌افتد را به شکل مطلوبی مدیریت کند.

نکات منفی WhatsApp

2) امکان استفاده از WhatsApp فقط بر روی یک دستگاه

می‌خواهید واتس‌اپ را بر روی تبلت خود هم استفاده کنید؟ یا شاید بخواهید در کامپیوتر شخصی‌تان از طریق مرورگر وب به حساب کاربری واتس‌اپ خود وارد شده و همچنان آنلاین بمانید؟ در هر دو حالت، این قابلیت برای افرادی که می‌خواهند در محل کار یا منزل به حساب کاربری خود وارد شده و همچنان آنلاین باقی بمانند؛ بسیار مهم است. در واقع با استفاده از چنین قابلیتی کاربر قادر است بدون نیاز به ورودهای چندباره به حساب کاربری پیام‌رسان خود، در طور روز از پیام‌رسانش در دستگاه‌های مختلف استفاده نماید. متاسفانه باید بگوییم اگر چنین ویژگی‌هایی برایتان مهم است، باید دور واتس‌اپ را خط بکشید؛ چرا که این موضوع یکی از نکات منفی WhatsApp می‌باشد.

شما می‌توانید از واتس‌اپ فقط بر روی یک دستگاه استفاده کنید. امکان استفاده موازی از حساب کاربری واتس‌اپ در چند گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر شخصی تا به این لحظه وجود ندارد. نسخه وب واتس‌اپ در بین رقبا و بازار پیام‌رسان‌ها یک شوخی محسوب می‌شود!

نکات منفی WhatsApp

جایگزین: همگام‌سازی سمت ‌سرور

Telegram، Facebook و Hangouts رویکرد به مراتب منطقی‌تر و مناسب‌تری را در این زمینه ارائه می‌دهند. این پیام‌رسان‌ها می‌توانند به صورت مستقل از گوشی هوشمند کاربر، در سایر دستگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند. بدین ترتیب کاربر می‌تواند به صورت موازی از یک حساب کاربری خود در چند دستگاه مختلف بهره‌مند شود. برای مثال در تلگرام، شما می‌توانید در هنگام ورود، شماره موبایل خود را وارد کنید. برای استفاده از حساب کاربری خود لازم نیست که تایید هویت را از طریق کد QR یا کد ارسال شده درSMS  انجام دهید؛ در واقع در هر دستگاهی که قصد استفاده از حساب کاربری خود را داشته باشید، شماره موبایلتان را وارد کرده و سپس از طریق کد احراز هویتی که در خود تلگرام ارسال می‌شود می‌توانید فرآیند تایید هویت را به پایان برسانید. بدین ترتیب شما به تمامی گفتگوها و مخاطبین تلگرام خود در دستگاه‌های مختلف دسترسی خواهید داشت.

3) نسخه وب واتس اپ یک شوخی وحشتناک است!

در حالی که سایر پیام‌رسان‌ها با ارسال تنها یک کد QR مراحل تایید هویت شما را به انجام رسانده و امکان گفتگو بدون نیاز به گوشی هوشمندتان را ارائه می‌دهند؛ نسخه وب واتس‌اپ به هر طریقی که بتواند اعصاب شما را خراب می‌کند! این موضوع یکی دیگر از نکات منفی WhatsApp محسوب می‌شود که واقعا جای سوال دارد. واتس‌اپ وب در واقع یک برنامه نیست؛ این نسخه صرفا به منزله یک ریموت کنترل برای نرم‌افزار واتس‌اپ موجود بر روی گوشی هوشمند شما به حساب می‌آید!

اگر گوشی هوشمندتان به اینترنت همراه متصل باشد، با استفاده از نسخه وب واتس‌اپ باز هم از ترافیک طرح اینترنت همراه شما کاسته خواهد شد. بدتر اینکه اگر گوشی هوشمند شما در حین گفتگو به علت اتمام شارژ باطری خاموش و یا به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، دسترسی‌تان به نسخه وب واتس‌اپ نیز قطع خواهد شد.

این موضوع حتی زمانی که گوشی شما در حالت Sleep قرار گرفته و برنامه واتس‌اپ را به پس‌زمینه منتقل می‌کند نیز صادق بوده و دیگر نمی‌توانید از نسخه وب این پیام‌رسان استفاده کنید. اگر از سرکار به منزل برگشته و قصد استفاده از واتس‌اپ را داشته باشید باید مجددا تایید هویت شده و اتصالتان با کامپیوتر محل کارتان به طور کامل قطع گردد.

نکات منفی WhatsApp

4) ذخیره اطلاعات به صورت ناامن

پیام‌رسان WhatsApp در سیستم عامل اندروید، اطلاعات خود را بدون هیچ‌گونه پارتیشن‌بندی خاص، در پارتیشن Sdcard/ ذخیره می‌کند؛ بدین ترتیب هر اپلیکیشنی که مجوز دسترسی به فایل را داشته باشد، به راحتی می‌تواند این اطلاعات را نیز مشاهده کند. این یکی از نکات منفی WhatsApp است که مطمئنا اگر حریم خصوصی و تصاویر و ویدیوهای ارسالی/دریافتی در این پیام‌رسان برایتان اهمیت داشته باشند می‌تواند تصمیم شما برای استفاده از واتس‌اپ را تغییر دهد.

بدین ترتیب حتی آن سیستم رمزگذاری پایان به پایانی که واتس‌اپ قولش را داده نیز برای جلوگیری از سوءاستفاده از عکس‌ها و ویدیوهای شخصی شما، کارکردی نخواهد داشت.

جایگزین: مخفی کردن تصاویر یا ذخیره آنها در جایی دیگر

اگر Hangouts را کنار بگذاریم، تقریبا تمامی پیام‌رسان‌های جایگزین واتس‌اپ بسیار هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند. تلگرام تصاویر را از گفتگوهای غیرخصوصی در حافظه اشتراکی دستگاه ذخیره می‌کند. Threema از سوی دیگر، تصاویر را در پارتیشن دیتا به صورت مخفی نگهداری می‌کند و بدین ترتیب امکان دسترسی عمومی به آنها منتفی خواهد شد.

 5) سیستم پشتیبان‌گیری بد، غیرکارآمد و بدون امکان جابجایی بین پلتفرم‌های مختلف

بعد از چند سال قصد دارید آیفون را تجربه کنید؟ در این صورت متاسفانه باید با تمام گفتگوهای قدیمی خود رد واتس‌اپ خداحافظی کنید! این گفتگوها امکان جابجا شدن از پلتفرمی به پلتفرم دیگر را ندارند و در کمال تعجب به یکی از نکات منفی WhatsApp تبدیل شده‌اند. واتس‌اپ از iCloud برای آیفون و گوگل درایو برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی استفاده می‌کند. گوگل درایو از نظر تئوری در آیفون نیز در دسترس است، اما معمولا برای چنین استفاده‌هایی به کار نمی‌رود؛ بنابراین شما هیچ‌گونه نسخه پشتیبانی از گفتگوهای واتس‌اپ خود را در اختیار نخواهید داشت.

این مورد از نکات منفی WhatsApp می‌تواند به چند طریق بهبود پیدا کند. یکی از این شیوه‌ها، استفاده از یک سرویس ابری دیگر است که در هر دو پلتفرم کاملا در دسترس قرار داشته باشد. در حال حاضر سرویس‌های خوبی نظیر Dropbox، OneDrive و NAS وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده نمود. یکی دیگر از گزینه‌های پیش‌رو برای واتس‌اپ، این است که مانند تلگرام، پیام‌ها را بر روی سرور نگهداری کرده و شما فقط از Keychain خود به منظور رمگذاری پایان به پایان، پشتیبان‌گیری کنید.

6) علیرغم سیستم رمزگذاری پایان به پایان، واتس‌اپ به اندازه کافی در مورد شما می‌داند

واتس‌اپ امکان مشاهده لاگ گفتگوها، تصاویر شما و یا گوش دادن به پیام‌های صوتی شما را ندارد؛ اما این پیام‌رسان می‌داند در حال حاضر با چه کسی در حال گفتگو هستید. WhatsApp همچنین به آدرس بوک شما دسترسی داشته و می‌تواند حافظه اشتراکی را بخواند. علاوه بر این واتس‌اپ می‌تواند اطلاعات را با کمپانی مادرش، یعنی فیسبوک، همگام‌سازی کند.

جایگزین: حساب کاربری ناشناس و رمزگذاری متادیتا

به منظور اینکه واقعا ناشناس باشید، یک اپلیکیشن نباید اطلاعات شخصی و منحصربفرد شما را درخواست کند. واتس‌اپ گوشی شما را در برابر سایر کاربران و مشتریانش، محافظت نمی‌کند. این طور تصور کنید که شما مانند فردی هستید که در ایستگاه اتوبوس ایستاده و اطلاعات و رمزهای عبور خود را در اختیار هر کسی که از آنجا رد می‌شود، می‌گذارد.

اگر اطلاعات شما ناشناس باقی بماند، واتس‌اپ هیچ‌وقت نباید بفهمد که چه زمانی و با چه کسی در حال گفتگو هستید. این متادیتا حتی می‌تواند شما را به دردسر هم بیندازد؛ برای مثال فرض کنید یکی از مخاطبین شما اخیرا جرمی را مرتکب شده و از آنجایی که واتس‌اپ خبر دارد شما دقیقا در چه زمانی با وی گفتگو داشته‌اید، پلیس به سراغتان خواهد آمد!

7) عدم امکان تغییر پیام‌های ارسال شده

واتس‌اپ اخیرا قابلیتی را به این پیام‌رسان اضافه کرد تا کاربران بتوانند پیام‌های ارسال شده را پاک کنند؛ بدین ترتیب این پیام‌ها در واتس‌اپ آن کاربر نیز حذف خواهد شد. اما به سادگی می‌توان به یکی از نکات منفی WhatsApp پی برد؛ فرض کنید یک کلمه را اشتباه تایپ کرده‌اید و یا صرفا سیستم غلط‌گیری خودکار دچار اشتباه شده باشد، در این‌صورت امکان ویرایش و تصحیح آن اشتباه وجود نداشته و صرفا باید کل پیام را پاک کنید!

مسلم است که این شیوه مدیریت پیام به هیچ عنوان کاربرپسند نبوده و اصلا غیرمنطقی محسوب می‌شود. تعداد زیادی از پیام‌رسان‌های رقیب مانند تلگرام و حتی اسکایپ نیز به کاربران خود امکان ویرایش پیام‌های ارسال شده را از مدت‌ها قبل ارائه کرده‌اند.

جایگزین: تلگرام یا اسکایپ

8) مدیریت گروه افتضاح

نیازی به توضیح نیست که امکان ایجاد گروه در یک پیام‌رسان، یکی از ضروری‌ترین امکانات آن محسوب می‌شود. این موضوع در مورد واتس‌اپ نیز صدق کرده و کاربران در بسیاری از مواقع سعی می‌کنند گروه‌هایی را تشکیل دهند. قابلیت گفتگوی گروهی در واتس‌اپ یکی از بدترین انواع آن در بازار اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محسوب می‌شود. یکی از نکات منفی WhatsApp که در همان اولین برخورد متوجه حال و روز خراب آن خواهید شد!

  • کانالی برای ثبت‌نام وجود ندارد.
  • گروه‌های مسخره که کاربران عضو آن قادرند شماره تلفن شما را ببینند.
  • عدم امکان منحل کردن گروه‌ها؛ مگر این‌که تمام کاربران(حداکثر 256 کاربر) گروه را ترک کرده و یا توسط مدیران به صورت دستی و تک‌‌به‌تک حذف شوند!
  • پس از خارج شدن، شما نمی‌توانید به گروه دسترسی داشته باشید.
  • هر کسی می‌تواند شما را از طریق شماره موبایلتان، به گروهش اضافه کند، آن‌هم بدون اجازه شما!
  • اگر شماره موبایل خود را در واتس‌اپ تغییر دهید، کاربران گروه‌هایی که عضو آنها هستید نیز از شماره جدیدتان باخبر خواهند شد.

تمام معایب و کمبودهای واتس‌اپ به نوعی خودشان را در قابلیت گفتگوی گروهی نشان می‌دهند. در واقع قابلیت چت گروهی نه تنها به همان اندازه واتس‌اپ ناموفق و حاوی نقص‌های مختلف است؛ بلکه به طرز عجیبی برای حریم خصوصی کاربر نیز اهمیت قائل نمی‌شود.

نکات منفی WhatsApp

جایگزین: Slack

اگر به دنبال برنامه‌ای کاربردی برای گفتگوهای گروهی هستید، Slack می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد. این پیام‌رسان از چندین لایه کانال، سیستم پیام‌رسانی بهینه و همچنین قابلیت‌های مدیریتی حرفه‌ای برخوردار است و در مجموع نه تنها بسیاری از نکات منفی WhatsApp را به همراه ندارد؛ بلکه از نظر قابلیت تشکیل گروه و گفتگو در چنین شرایطی، از بسیاری از رقبا عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

واتس اپ ثابت کرد که کمیت می‌تواند کیفیت را شکست دهد. زمانی که یک محصول آن‌قدر محبوب باشد که تعداد بسیار زیادی از کاربران را به خود جذب کند، تولیدکننده آن دلیلی برای بهبود آن نمی‌بینند. حتی اگر یک رقیب بدون نقص هم برای چنین محصولی ارائه شود، باز هم به معنای واقعی قادر به رقابت با آن نخواهد بود. واتس‌اپ به نقطه‌ای رسیده که در برابر انتقادهای مطرح شده کاملا مصون است.

این پیام‌رسان کاملا بی‌دقت توسعه داده شده و در کنار نادیده گرفتن حریم خصوصی شما از تمام جهات؛ استانداردهای بسیار قدیمی و منسوخی را در زمینه‌های مختلف دنبال می‌کند. اما واتس‌اپ در حال حاضر یک پیام‌رسان کاملا مرسوم بوده و توسط یک میلیارد کاربری استفاده می‌شود که به علت تنبلی حاضر نیستند به سراغ پیام‌رسان‌های جایگزین و به مراتب بهتر از آن، بروند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا