شیوع هپاتیت سی در بیماران جذامی 3 استان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر سید موید علویان افزود: درمرکز اصلی تجمع مجذومین کشور در باباباغی تبریز بیش از 60 درصد مجذومین دچار بیماری هپاتیت سی شدند و نزدیک به 40 درصد برای بهبودی و عدم پیشرفت بیماری نیازمند درمان بودند که با ورود شبکه هپاتیت تمام بیماران باباباغی درمان شدند.
وی بیان کرد: براساس این مطالعه مشخص شده که در سال های اخیر تعداد از بیماران مجذوم باباباغی در اثر سیروز فوت کرده اند.
این متخصص بیماری های گوارش وکبد با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت سی با درمان های موجود در کشور به سادگی قابل بهبودی است، افزود: درمان هپاتیت سی می تواند سیر بیماری را متوقف کند و منجر به عمر طبیعی بیمار شود.
وی ادامه داد: درمان مناسب سبب شده که سازمان بهداشت جهانی تصمیم به حذف هپاتیت سی تا سال 1410 بگیرد. مطمئنا یافته اخیر در مجذومین کشور به این هدف در ایران کمک زیادی می کند.
وجود 9 هزار بیمار جذامی در کشور
علویان گفت: در حال حاضر تخمین زده می شود که 9000 بیمار مجذوم در کشور وجود دارد که با زحمات وزارت بهداشت بیماری اغلب آنان بهبود پیدا کرده است.
وی افزود: با دانستن شیوع بالای بیماری خطرناک هپاتیت سی در این افراد رنج دیده ضروری است اقدام همه جانبه ای از طرف مردم، بیماران، جامعه پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد برای غربالگری و درمان هپاتیت سی آنان انجام گیرد.
علویان بیان کرد: بیماری جذام منجر به گوشه نشینی و فراموشی مجذومین بهبود یافته و غفلت از بررسی سایر بیماری ها از جمله هپاتیت سی در آنان می شود.
علویان با اشاره به اینکه انجمن های خیریه می توانند پذیرای کمک های مردمی در این مورد باشند، همچنین از بیماران مجذوم و خانواده آنان درخواست کرد که بیماران حداقل یکبار آزمایش هپاتیت سی انجام دهند تا عدم آلودگی به این بیماری در آنان ثابت شود.
وی از پزشکان هم درخواست کرد که در مواجه با این بیماران حتما بررسی هپاتیت سی را لحاظ کنند. اگر موارد مثبت تشخیص داده شود به راحتی با 12 هفته داروی خوراکی قابل درمان است.
علویان افزود: با کمک وزارت بهداشت پروژه ای در این مورد کلید خورده که با جدیت در حال پیگیری است. با این وجود اهمیت بیماری جذام به عنوان یکی از گروه های اصلی بیماری هپاتیت سی در ایران درنظر گرفته شود و همه بیماران حداقل یکبار مورد بررسی هپاتیت سی قرار گیرند.
وی افزود: اکثر بیماران مجذوم مبتلا به هپاتیت سی بیماری کبدی جدی هم دارند که اگر در اسرع وقت تشخیص داده و درمان نشود، می تواند منجر به از دست رفتن تعداد بیشتری از این هموطنان در اثر بیماری هپاتیت سی شود.
جذام بیماری عفونی پوست و سیستم عصبی است که بصورت مزمن منجر به عوارض بازگشت ناپذیری می شود. خوشبختانه جذام کنترل شده و در مرحله حذف در ایران قرار دارد ولی بیماری دیگری به نام هپاتیت سی زندگی مبتلا به جذام را در معرض خطر قرار داده.
بیماری هپاتیت سی بیماری ویروسی کبد است که در طولانی مدت می تواند منجر به تنبلی کبد (سیروز)، سرطان کبد و در نهایت مرگ بیمار شود. این بیماری در گروه های خاص از جمله هموفیلی و تالاسمی بیشتر مشاهده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا