فعاليت دوباره ماهواره تصویربرداری ناسا

شرکت ناسا بسیاری از محصولات خود را با هزینه بسیار سنگین تحقیقاتی و عملیاتی روانه فضا می‌کند. در این میان همه پروژه‌های این سازمان نیز موفقیت‌آمیز نیستند. یکی از پروژه‌های این سازمان شامل یک ماهواره تصویربرداری بود که با بودجه‌ای 150 دلاری طراحی شده بود.

یک فضانورد به نام اسکات تیلی که برای نظارت بر ماهواره دولتی زوما به کار گرفته شده بود، دسترسی به این ماهواره را به‌صورت کامل از دست رفته اعلام کرده بود. این ماهواره که با نام رمزی 2000-017A شناخته می‌شد، به‌صورت عجیبی دوباره در اوایل این ماه شروع به ارسال سیگنال کرده است. حال تحقیقات تیلی نشان داده است که سیگنال‌های دریافتی بدون شک متعلق به این ماهواره تصویربرداری بوده است.

این پروژه که دیگر نام آن MAGE بوده است، در سال 2000 به فضا ارسال شده و در سال 2005 به‌صورت ناگهانی ارسال داده به زمین را متوقف ساخته بود. یکی از توضیح‌های منطقی برای این موضوع این است که این ماهواره بر اثر رخدادی فیزیکی، کاملا دور زده و شروع به ارسال امواج خود در جهت معکوس با مدار زمین کرده است. حال پس از یک دهه، این ماهواره به دلیلی نامعلوم، دوباره به‌سوی زمین چرخیده و ارسال داده‌ها به کره ما را از سر گرفته است.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا