رمزگشايي از کتاب جادویی 600 ساله

برای قرن ها افراد بسیاری تلاش کردند تا معنی و مفهوم دست نوشته های ووینیچ (Voynich manuscript) را رمزگشایی کنند اما تا کنون کسی موفق به انجام این کار نشده و کتاب مورد نظر همچنان به عنوان یکی از رازهای نامکشوف باقی مانده است.  به تازگی یک متخصص علوم کامپیوتر ادعا کرده است که  با بهره گیری از هوش مصنوعی قادر به شکستن رمز این دستنوشته ها شده است.

این کتاب که 600 سال پیش نوشته شده است با عنوان مرموز ترین متن باقی مانده از قرون وسطی شهرت داشته و در آن هزاران تصویر و شکل عجیب و غریب از گیاهان، ستاره ها و تصاویر غیر عادی انسانی وجود دارد. کتاب دست نوشته های ووینیچ  در 240 صفحه و به طور مصور نگاشته شده و در قرون گذشته این اعتقاد وجود داشت که این کتاب دارای قدرتی جادویی است. وسوسه دستیابی به محتوای این کتاب باعث شد گروه های مختلفی در قرن بیستم به تلاش برای درک نوشته های این کتاب اقدام کنند و حتی تیم متخصص کشف رمز متون محرمانه که توانسته بودند پیام های رمزنگاری شده نازی ها در جنگ جهانی دوم را شکسته و کشف رمز کنند، قادر به درک نوشته های ووینیچ نشدند. این کتاب در حال حاضر جز دارایی های دانشگاه ییل در کشور آمریکا است.

دکتر گرگ کوندارک (Greg Kondrak) متخصص کامپیوتر و پژوهشگر دانشگاه آلبرتا به تازگی ادعا کرده است که این زبان را کشف رمز کرده و در حقیقت کتاب مرموز فوق به زبان عبری باستان نوشته شده و این کد شامل تغییر حروف در هر کلمه و حذف حروف صدادار است.

البته هنوز روند کشف رمز این خط تکمیل نشده است اما این پژوهشگر اعتقاد دارد که نخستین بخش نوشته شده در کتاب ووینیچ با این عبارت شروع می شود: « او به کاهن، مرد خانه ، من و مردم توصیه هایی کرد.»

وی و تیم همکارانش از الگوریتم های آماری خاصی استفاده می کند که به نظر می رسد تا  97 درصد دقت دارند. پیش از این پژوهشگران احتمال می دادند این کتاب با نوعی از خط عربی ناشناخته نوشته شده است اما آنالیز و تجزیه و تحلیل انجام شده نشان می دهد که این کتاب به خط عبری نگاشته شده است.

به نظر می رسد دست ‌نوشته‌های ووینیچ در بازه زمانی قرون  ۱۵ و ۱۶ میلادی نوشته شده باشد. با توجه به پیچیدگی متن و شکست های متعدد پژوهشگران مختلف در کشف رمز این کتاب، گروهی از دانشمندان ادعا کردند که ممکن است این یادداشت ها هیچ مفهومی نداشته و تنها یک شوخی و فریب تاریخی باشد.

شکست‌های پی در پی در دستیابی به معنای نوشتارهای این دست نوشته عده‌ای از پژوهشگران را بر این باور انداخته‌است که این نوشته‌ها یک فریب تاریخی اند.

گفتنی است قدمت ششصد ساله این کتاب نیز بر اساس حدس و گمان بوده و محققان از طریق بررسی نوع پوشش و آرایش موی افرادی که در نقوش کشیده شده در این کتاب و آنالیز تصاویر قلعه های به نمایش درآمده در صفحات کتاب، نگارش آن را متعلق به سال های 1450 تا 1520 میلادی منتسب کرده اند. به نظر می رسد این کتاب حاوی دستورات پزشکی، دارویی و جادوگری باشد.

منبع: dailymail