تشخیص فساد مواد غذائی با کمک سنسورهای هوشمند

پژوهشگران فنلاندی موفق به طراحی نوعی سنسور کوچک شده اند که قادر به شناسائی فساد و ضایعات مواد غذائی است .  این سنسورها به اندازه کافی کوچک بوده و نوع  طراحی این سنسورها نیز به گونه ای است که در بسته بندی مواد غذائی جاسازی شده و به وسیله سیستم وایرلس می توانند به  تلفن های همراه متصل شده و اطلاعات مواد غذائی را برای کاربر بفرستند . به گفته سازندگان این نو آوری ، روش عملکرد این سنسورها نیز نسبتا ساده است ، گیرنده های موجود این سنسورها نسبت به ماده شیمیائی موسوم به اتانول که معمولا بر اثر فساد مواد غذائی به وجود می آیند حساس بوده و به محض شناسائی وجود این ماده ، آن را اعلام می کنند .

آزمایش ها و تجربیات پیشین نشان می دهد که دی اکسید کربن و اتانول دو مولکول متابولیت هستند که از میوه های برش خورده متصاعد می شوند .

یافته های این سنسورها از طریق امواج رادیوئی RFID ارسال شده و می تواند توسط گیرنده های این امواج دریافت شوند . این گیرنده ها می تواند از طریق نرم افزار های ویژه ای در تلفن های همراه مورد استفاده قرار گرفته و همچنین در صورت عدم دسترسی به این تکنولوزی ، می توان از طریق تغییر رنگ روی سطح برچسب های این سنسور ها ، به فساد مواد غذائی پی برد .

پژوهشگران سازنده این تکنولوزی می گویند که سنسورهای فوق و برچسب RFID می تواند از طریق تکنیک های چاپی استفاده شده و در هنگام تولید مواد غذائی ، به صورت برچست روی بسته بندی های کارخانه نصب شود .

کارشناسان تغذیه اعلام کردند که استفاده از این تکنولوزی می تواند سلامت مصرف کنندگان را تضمین کرده و  همچنین کیفیت محصولات و فراورده های غذائی را افزایش دهد . این محصول همچنین می تواند روند کنترل کیفیت مواد غذائی را بهبود بخشیده و از دور ریختن و بی مورد مواد غذائی نیز جلوگیری کند .  این تکنولوژی توسط پژوهشگران مرکز مطالعات تکنیکی VTT در کشور فنلاند انجام شده و مراحل آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و در حال حاضر این پژوهشگران در پی یافتن سرمایه گذارانی هستند که امکان تولید تجاری و انبوه این محصول را فراهم سازند .

لازم به ذکر است که به صورت همزمان پژوهشگرانی در دانشگاه جان هاپکینز Johns Hopkins University در حال اجرای پروژه ای مشابه هستند که وضعیت سلامت و بهداشت گوشت را کنترل کرده و عملکردی مشابه دارد . در این پژوهش ها ، محققان رشته فیزیک کاربردی این دانشگاه با ساخت نوعی مولکول پلیمر پرینت شده ، قادر به شناسائی و تشخیص سموم ناشی از فساد گوشت و محصولات پروتئینی شده اند که استفاده از این تکنولوژی نیز می تواند از تولید ضایعات و دور ریز بی مورد این محصول جلوگیری کرده و همچنین درصد مسمومیت های ناشی از فساد گوشت را کاهش دهد . در خاتمه باید خاطر نشان کرد که طرح این پزوهشگران دانشگاه جان هاپکینز نیز با موفقیت ثبت شده و آن ها در جستجوی  یافتن سرمایه گذارانی برای تولید انبوه این محصول هستند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا