رهبر انقلاب هم میزبان نمایشگاه کتاب هستند هم میهمان

در  این نشست که در کمیته روابط عمومی نمایشگاه برگزار شد ، سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه، ‌امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه و محمود آموزگار عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد فرهنگی  حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

صالحی در ابتدای سخنانش از خبرخوشی که امروز مبنی بر حضور رهبر معظم انقلاب شنیده‌است اظهار مسرت و شادمانی کرد و گفت:‌ در بازدیدی که رئیس دفتر رهبر انقلاب اسلامی از نمایشگاه کتاب تهران داشتند، اعلام کردند که حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال قطعی است. شنیدن این خبر بنده را بسیار خوشحال کرد.

وی افزود: حضور ایشان به عنوان کسی که با حوزه اندیشه و فکر آشنایی دارند و جزو معدود کتابشناسان کشورمان هستند، به همه دست اندرکاران نمایشگاه کتاب تهران دلگرمی می‌دهد. از طرفی حضور ایشان در نمایشگاه کتاب امسال، حضور یک شخصیت سیاسی در یک نمایشگاه فرهنگی به شمار نمی‌آید چراکه ایشان به نوعی هم میزبان هستند و هم میهمان.

رئیس نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران داد: اتفاقات نمایشگاه کتاب تهران در این چند روزی که از آن گذشته است نشان می‌دهد که بسیاری از وعده هایی که درباره‌شان حرف زده بودیم محقق شده است؛‌ حضور رئیس نمایشگاه‌های بزرگ کتاب دنیا مثل پاریس،‌ بولونیا و فرانکفورت. همگی این موارد فرصت‌های باارزشی هستند که اهالی نشر آن‌ها را مغتنم می‌شمرند.

صالحی عنوان کرد: میهمانان خارجی  نیز که در نمایشگاه حاضر شدند هم در مجامع عمومی و هم در مجامع خصوصی اعلام کردند که از میزان استقبال مردم از نمایشگاه‌کتاب تهران تعجب کردند و خوشبختانه برخوردشان به گونه‌ای بود که نشان از اظهار تمایل برای ادامه ارتباط بین‌الملل با ایران داشت. خصوصا عمان که این دوره به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه حضور داشت نقطه قوت و اتکای نمایشگاه امسال بود، چون عمان دریچه و پایگاه خوبی برای ارتباطات پایدار با دیگر کشورهای عرب و خاورمیانه است و نتیجه‌ای که ما گرفتیم این بود که می‌توانیم روی عمان حساب کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه ناشران داخلی هم اتفاقات خوبی مثل روز استان‌ها رخ داده است که کیفیت برگزاری این روزها در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته که در حد نشست‌های  دو- سه ساعته بود افزایش 10 برابری داشته است و برگزاری برنامه هرروزه استان ها خود گنجینه فرهنگی مهمی برای کشور به شمار می‌آید.

صالحی با اشاره به حوزه اقتصاد نشر در نمایشگاه کتاب امسال تصریح کرد: در 5 روز ابتدایی نمایشگاه کتاب امسال نسبت به 5 روز ابتدایی نمایشگاه کتاب سال گذشته افزایش و رشد 50 درصدی فروش کتاب داشتیم که مبنای سنجش‌مان دستگاه های کارتخوان بانک صادرات است. علاوه براین، تراکنش‌ها هم در نمایشگاه کتاب تهران امسال رشد 55 درصدی داشته است.

رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان به ارائه آمار و ارقام در خصوص رضایت‌سنجی‌ها پرداخت و گفت:‌ قصدمان این نیست که بگوییم از همه خدمات‌رسانی‌ها راضی هستیم ولی نتایج و آمارها نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته بهتر عمل کرده‌ایم. به‌طوری که آمار به‌دست آمده تا روز پنجم نمایشگاه کتاب تهران نشان داده است که در حوزه خدمات رفاهی رضایت 35 درصدی، در حوزه امنیت داخلی رضایت 85 درصدی، در حوزه تنوع کتاب‌ها رضایت 65 درصدی و در حوزه رضایت از عملکرد دستگاه های کارتخوان رشد 69 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

شهرام‌نیا: بخش بین‌الملل، نقطه قوت این دوره از نمایشگاه است

امیرمسعودشهرام‌نیا، ‌قائم‌مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران دومین سخنران این نشست خبری بود که در ابتدای سخنانش بخش بین‌الملل را نقطه قوت این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دانست.

 وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نمایشگاه کتاب امسال برنامه روز کشورها بود که تابه‌حال روز ایتالیا،‌ فرانسه و …برگزار شده  است. حضور این کشورها فرصت‌هایی فراتر از گفت‌وگو در حوزه نشر فراهم کرد و به نوعی با این اتفاق، شعار نمایشگاه کتاب امسال که «خواندن؛ گفت‌وگو با جهان» است تحقق یافت. علاوه براین نشست‌هایی در بیرون از نمایشگاه در اماکنی مثل دانشگاه شریف، خانه هنرمندان و برج میلاد هم برگزار شد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران افزود: نکته جالب نمایشگاه کتاب امسال این بود که شخصیت‌های مهم بین‌المللی به نکاتی اشاره می‌کردند که ما از آن‌ها غافل هستیم و کمتر به آن توجه می‌کنیم، به عنوان مثال همه این شخصیت ها از تعداد زیاد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تعجب کردند. به همین خاطر باید حضور هزاران نفر به یک نمایشگاه آن هم به بهانه کتاب را قدر بدانیم و فقط به نکات و نقاط منفی توجه نکنیم.

شهرام‌نیا در ادامه توضیح داد: امسال علاوه بر سرای اصلی اهل قلم شش سرای دیگر دایر شده است که اغلب نشست‌های این سراها با رونق و استقبال برگزار شد و از لحاظ کیفی هم به موضوعات خوبی پرداخته شد. برپایی سالن امور استان‌ها، اقوام و اقلیت‌ها، هنر و رسانه و کارنامه نشر از دیگر اتفاقات خوب این دوره نمایشگاه کتاب تهران است. اگرچه به‌دلیل مشکلاتی که با فضای نمایشگاه کتاب امسال داریم نمی‌توانیم آن‌گونه که شایسته است خدمات ارائه دهیم؛ ولی فضای خدماتی، رفاهی و استراحت امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

شهرام‌نیا در پایان اضافه کرد: افزایش خطوط اتوبوسرانی، کم کردن فاصله حرکت  متروها و افزایش فضای پارکینگ همگی مجموعاً نشان از این داشت که حرکت رو به‌جلویی داشتیم. اگرچه شان نمایشگاه کتاب تهران بالاتر از این‌هاست ولی تلاشمان را می‌کنیم که در آینده اقدامات خود را بهبود و ارتقا دهیم.

 

آموزگار: نمایشگاه روند صعودی داشته است

 

آخرین سخنران دومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران محمود آموزگار بود؛  وی در ابتدا گفت: میزان رضایت از نمایشگاه کتاب امسال قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و امیدواریم که این روند صعودی در روزهای آتی هم ادامه پیدا کند تا خاطره نمایشگاه کتاب تهران در ذهن‌ها ماندگار شود

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب ادامه داد: براساس آمار به‌دست‌آمده تا امروز (دوشنبه 21  اردیبهشت)  130 هزار مراجعه به ایستگاه‌های محیطی اطلاع‌رسانی داشته‌ایم و حدود  200 هزار جستجو براساس موضوع، ناشر و مولف صورت گرفته است. 48 درصد مراجعات به نمایشگاه مربوط به بخش ناشران عمومی یعنی شبستان مصلی تهران است.

آموزگار در ادامه گفت: علاوه برهمه این‌ها راه اندازی اپلیکیشن موبایل نمایشگاه کتاب تهران که از طریق سایت book28.ir قابل دسترسی است از دیگر تسهیلات این دوره نمایشگاه کتاب تهران است.در مجموع براساس نظرسنجی های صورت گرفته از شیوه اطلاع‌رسانی امسال رضایت 70 درصدی وجود داشته که رقم قبال توجهی به شمار می‌آید.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ گفت‌وگو با جهان» از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا