المپیاد نانو، فرصتی طلایی

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، توسعه پایدار فناوری نانو، نیازمند حضور و مشارکت فعال نخبگان در زمینه‌های مختلف این دانش است. به همین علت، سیاست‌ها و برنامه‌های ترویجی و آموزشی در ستاد فناوری نانوی معاونت علمی ریاست جمهوری تعریف شده است که کشف، پرورش و جهت‌دهی به استعدادهای موجود در مسیر اولویت‌های کشور از طریق برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی نانو یکی از اهداف قابل توجه است.

امسال هشتمین سالی است که المپیاد دانش‌آموزی نانو در کشور برگزار می‌شود. با این حال بسیاری از مدارس و دانش‌آموزان و علاقه‌مندان حوزه نانو هنوز با جزئیات برگزاری این المپیاد در مقایسه با المپیادهای ریشه‌داری همچون ریاضی و فیزیک آشنا نیستند. با توجه به اهمیت شناسایی نخبگان در مقطع تحصیلی متوسطه و تسهیل شرایط حضور دانش‌آموزان علاقه‌مند در حوزه فناوری نانو و برنامه راهبردی بلندمدت کشور درخصوص توسعه فناوری نانو به عنوان یکی از چهار فناوری همگرا که صاحب‌نظران آینده روشنی برای پیشرفت آنها در جهان ترسیم می‌کنند، با سید مجتبی قدمگاهی، مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو درخصوص شرایط و نحوه شرکت دانش‌آموزان در این المپیاد علمی گفت‌وگو کرده‌ایم.

چه کسانی می‌توانند در المپیاد نانو ثبت‌نام کنند؟

اهمیت شناسایی و حضور دانش‌آموزان نخبه و علاقه مند به فعالیت در حوزه نانو به اندازه‌ای است که بیش از 1500 نفر از نیروهای وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری المپیاد با ستاد نانو همکاری می‌کنند. قدمگاهی با بیان این که دانش‌آموزان از دو طریق می‌توانند برای شرکت در المپیاد دانش‌آموزی نانو اقدام کنند، می‌گوید: مراجعه به نهادهای ترویجی فعال در ادارات و پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش یکی از روش‌هاست. اکنون 240 نهاد ترویجی در سراسر کشور وجود دارد که بیشتر آنها در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی فعال هستند. وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان می‌توانند اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به این نهادها بدهند تا ثبت‌نام از سوی آنها انجام شود. دانش‌آموزانی که از طریق این نهادها ثبت می‌کنند، ضمن دریافت تخفیف ثبت‌نام، امکان حضور در کارگاه و سمینارهای تعیین شده برای آمادگی شرکت در المپیاد نانو را نیز پیدا خواهند کرد.

به گفته مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو، افرادی که تمایل به ثبت‌نام انفرادی دارند، می‌توانند با مراجعه به وبگاه باشگاه نانو به نشانی اینترنتی nanoclub.ir برای شرکت در المپیاد نانو اقدام کنند.

قدمگاهی تأکید می‌کند: دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم، یازدهم و پیش‌دانشگاهی رشته‌های تجربی و ریاضی می‌توانند با مراجعه به وبگاه باشگاه نانو، فهرست نهادهای ترویجی آموزش و پرورش را که اجازه ثبت‌نام گروهی برای المپیاد نانو دارند، دریافت کنند.

وی درباره امکان حضور دانش‌آموزان خارج از کشور در المپیاد می‌گوید: تاکنون درخواستی در این زمینه نداشته‌ایم. در هر منطقه یا شهری که تعداد ثبت‌نام کنندگان به 50 نفر برسد، حوزه برگزاری آزمون تشکیل می‌شود. در رابطه با متقاضیان داخل کشور این موضوع صدق می‌کند. در صورت دریافت تقاضا و به حد نصاب رسیدن متقاضیان، امکان هماهنگی با وزارت امور خارجه برای برگزاری المپیاد وجود دارد و محدودیتی در این زمینه نداریم.

زمان، هزینه و فرآیند ثبت‌نام

ثبت‌نام المپیاد نانو از هجدهم آذر شروع شده و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت. هزینه ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد 25هزار تومان است که این هزینه برای متقاضیانی که از طریق نهادهای ترویجی ثبت‌نام می‌کنند، 20 هزار تومان است.

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که تصمیم دارید برای ثبت‌نام اقدام کنید، بعد از آن که وارد وبگاه باشگاه نانو به نشانی nanoclub.ir شدید، ابتدا باید کارتابل شخصی خود را بسازید. سپس اطلاعات خواسته شده از جمله مقطع تحصیلی، شماره تماس، عکس و پرداخت هزینه را ثبت کنید.

مراحل برگزاری المپیاد نانو

المپیاد دانش‌آموزی نانو فرصتی برای رقابت میان علاقه مندان این دانش نوین است. قدمگاهی درباره مراحل برگزاری آزمون می‌گوید: با توجه به این که هدف ما از برگزاری این آزمون مهم، کشف استعدادهای برتر و تامین نیروی انسانی با کیفیت در حوزه فناوری نانو است، این المپیاد در سه مرحله برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله اول این المپیاد – که هفتم اردیبهشت 1397 به‌ صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود – شرکت‌کنندگان با پاسخگویی به 45 پرسش تستی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به طور میانیگن حدود 25هزار دانش‌آموز در مرحله اول شرکت می‌کنند. در تیرماه آزمون کتبی دیگری برای 300 دانش‌آموز برگزیده مرحله اول برگزار می‌شود که از میان آنها 30 نفر برای حضور در مرحله سوم انتخاب می‌شوند.

به گفته مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو، مرحله سوم بر خلاف دو مرحله قبل، به شکل اردوی علمی، آموزشی و رقابتی برگزار می‌شود. قرار است شهریور 97، 30 دانش‌آموز برگزیده در یک اردوی 12روزه رایگان شرکت کنند و آموزش‌هایی را در زمینه آزمایش‌های کاربردی فناوری نانو، کارگاه‌های عملی دوره‌های شبیه سازی، سنتز نانو مواد و کاربرد نانو مواد ضمن بازدید از مراکز و شرکت‌های دانش بنیان دریافت ‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: روز آخر اردو، آزمون شفاهی و کتبی از برگزیدگان گرفته می‌شود و عملکرد آنها را سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهند. سپس بر اساس امتیاز اخذ شده، رتبه بندی و برگزیدگان المپیاد مدال‌های رنگارنگ طلا، نقره و برنز دریافت می‌کنند.

عضویت در باشگاه نانو

سالانه 25 هزار نفر از دانش‌آموزان رشته‌های تجربی و ریاضی در المپیاد نانو شرکت می‌کنند که از این تعداد، 30 نفر به مرحله سوم المپیاد راه پیدا می‌کنند. این افراد حتی در صورت برنده نشدن در مرحله سوم، امکان عضویت در کانون برگزیدگان باشگاه نانو را دارند. این کانون از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر 105 نفر عضو دارد و همچنان ظرفیت عضویت صد نفر دیگر در کانون وجود دارد.

قدمگاهی درباره مزایای عضویت در این کانون می‌گوید: هدف ما از راه‌اندازی کانون، تربیت محققان و فعالان برتر فناوری نانو برای سال‌های آینده است. به همین دلیل، آموزش‌ها ومهارت‌هایی که اعضای کانون دریافت می‌کنند، صرفا محدود به نانو نیست. آنان با مباحث مدیریتی، مالی، کارهای گروهی، فنون و مهارت‌های مربوط به کسب و کار، مباحث مربوط به ثبت اختراع و… آشنا می‌شوند. برخلاف دانشگاه‌ها که افراد را صرفا تک‌بعدی و دانش‌پژوه آموزش می‌دهند، کانون برگزیدگان اعضای خود را با هدف تسلط آنها به انواع مهارت‌ها آموزش می‌دهد تا بتوانند از ایده‌های خود به درآمد برسند و در فضای کسب و کار موفق باشند.

وی با بیان این که کانون با بودجه ستاد توسعه فناوری نانو توسط خود اعضای کانون اداره می‌شود، تأکید می‌کند: در سال چند دوره مجمع عمومی و اردو برای اعضا برگزار می‌شود که افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. این فعالیت‌ها برای دانش‌آموزان انگیزه بخش است.به همین دلیل به محض ورود به دانشگاه، درخواست عضویت خود را به کانون ارائه می‌کنند.

مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد توسعه فناوری نانو در پاسخ این پرسش که چرا عضویت در کانون را منوط به دانشجوشدن قرار داده‌اید و این می‌تواند باعث دورشدن دانش‌آموزان با استعداد از فناوری نانو شود، می‌گوید: یکدست بودن تشکل سازمانی و دشواری مدیریت و صرف زمان برای دانش‌آموزان،‌ در عین حال ضرورت اختصاص زمان بیشتر دانش‌آموزان برای شرکت در کنکور، مهم‌ترین دلایل این سیاستگذاری است.

وی در پاسخ این پرسش که چرا المپیاد توسط باشگاه دانش پژوهان آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود، می‌گوید: جلسات متعددی در سطح معاون وزیر برگزار کردیم که المپیاد نانو هم زیر مجموعه باشگاه دانش‌پژوهان برگزار شود، اما دوستان ما در باشگاه خیلی رغبت به برگزاری المپیاد نداشتند و دلیل آن را نمی‌دانیم.

قدمگاهی در پاسخ این پرسش که آیا برای برگزیدگان یا نفرات اول المپیاد دانش‌آموزی امتیاز ورود به دانشگاه اختصاص می‌یابد، می‌گوید: افراد می‌توانند بعد از دانشجو شدن از امتیازهای تعیین شده در کانون برگزیدگان المپیاد نانو که در بالا اشاره شد، استفاده کنند. در عین حال می‌توانند با ارسال رزومه خود به بنیاد ملی نخبگان متناسب با امتیازی که دریافت می‌کنند، از تسهیلات این بنیاد همچون معافیت از خدمت سربازی، وام کم‌بهره و… استفاده کنند،‌ اما امکان استفاده از امتیازها صرفا به خاطر حضور در المپیاد دانش‌آموزی میسر نیست.

منبع مطالعه برای شرکت در المپیاد نانو

شرکت‌کنندگان المپیاد نانو علاوه بر دروس رشته خود، به منظور آمادگی بیشتر و ارتقای سطح دانش خود، می‌توانند از طریق وبگاه Edu.nano.ir مقالات تألیف شده در حوزه فناوری نانو را مطالعه کنند.مقالات در پنج سطح ارائه شده و دانش‌آموزان می‌توانند متناسب با سطحی که قرار دارند، از آنها استفاده کرده و در کارگاه‌ها و آزمون‌های مجازی که به صورت آزمایشی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

دانش‌آموزان ضمن استفاده رایگان از خدمات این وبگاه، می‌توانند از نمونه‌های سوالات المپیاد در سال‌های گذشته نیز مطلع شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا