نشست تخصصی چهارمین دوره کنفرانس وب پژوهی برگزار شد

در ابتدای نشستی که صبح امروز به منظور مرور و بررسی  برنامه های این کنفرانس برگزار شد دکتر محمدجواد کارگر دبیر چهارمین دوره کنفرانس وب پژوهی ضمن ارائه آمار درخصوص دوره های قبلی و با موفقیت آمیز خواندن آنها گفت: از سال 94 که اولین دوره این کنفرانس برگزار شد، سعی بر این بوده که استانداردهای لازم را رعایت کرده و برای جلب حمایت IEEE اقدامات لازم صورت گیرد.خوشبختانه برای دور دوم موفق به کسب امتیاز و درج مقالات کنفرانس در سایت IEEE و همچنین جذب مقالات خارجی شدیم.

کارگر با مرور دوره های بعدی کنفرانس وب پژوهشی ادامه داد: در سال سوم هم با ارزیابی مجدد کنفرانس، موفق به کسب امتیاز لازم و حضور دانشگاه های معتبر کشور و افراد سرشناس فعال در این حوزه شدیم و طبیعتا با ورود دانشگاه های معتبر و افراد سرشناس، گروه ها و دانشگاه های ضعیف تر خود را از این رقابت کنار کشیده و از کنفرانس خارج شدند.

وی درخصوص چهارمین دوره این کنفرانس عنوان کرد: در این دوره محورهای جدیدی تحت عنوان بنیادی، کاربردی، معماری و پشتیبانی و به دنبال آن موضوعات جدیدی در زیر مجموعه آنها به کنفرانس اضافه شدند.

کارگر درخصوص چهارمین دوره کنفرانس عنوان کرد: تاکنون 31 مقاله برای این کنفرانس دریافت شده که از این تعداد 29 مقاله داخلی و 2 مقاله خارجی است و پیش بینی می شود تعداد آنها به 150 مقاله افزایش پیدا کند . بخشی از این مقالات از دانشگاه های معتبر داخلی مانند دانشگاه های تهران، علم و صنعت، علامه و اصفهان است.همچنین از سخنران خارجی نیز دعوت به عمل آمده تا در این مراسم حضور پیدا کنند و 6 پیشنهاد برگزاری کارگاه آموزشی نیز دریافت شده است.

در ادامه دکتر علی حسنی، معاونت پشتیبانی دانشگاه علم و فرهنگ از برگزاری کنفرانس وب پژوهی در این دانشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: انجام فعالیت هایی که تاکنون توجه چندانی به آنها نشده و برگزاری رویدادهایی مانند این کنفرانس و کنفرانس گردشگری و معنویت (تاکنون گروهی اجازه رفتن به سمت آنها را به خود نداده است) که همواره تصور میشد امری سخت و غیرممکن است و گرفتن نتایج مطلوب از این رویدادها از ویژگی های دانشگاه علم و فرهنگ است.

وی ادامه داد: همینکه افراد صاحبنظر خارجی وارد این کنفرانس می شوند و از کشورهای خارجی و همچنین دانشگاه های معتبر داخلی به این کنفرانس مقاله ارسال می کنند باعث افتخاراست.

حسنی همچنین افزود: تصمیم گیری در زمینه های مختلف از موارد قابل بحث برای گروه های صاحبنظر بوده است. در حوزه علمی و درخصوص تصمیم گیری های علمی هم نیاز به مرکزی برای ارائه برخی تصمیمات و فعالیت ها در زمینه علمی حس می شد که بعد از مباحثات فراوان، تصمیم بر ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه علم و فرهنگ شد که به عنوان دومین پارک ملی فناوری کشور در حال طی مراحل پایانی می باشد و میتواند مرکزی برای کمک به این کنفرانس نیز باشد.

معاون پشتیبانی دانشگاه علم و فرهنگ در پایان نیز عنوان کرد: در مرحله اول و برای آغاز فعالیت، چند شرکت IT به این پارک ورود پیدا کرده اند و این بدان معناست که آینده علم همواره درگیر با IT و فعالیت های مرتبط با این حوزه است.

مهندس خسرو سلجوقی، عضو هیات مدیره انجمن فناوری اطلاعات درادامه گفت: درگیر کردن گروه های مختلف با این کنفرانس میتواند اثرات مثبت و خوبی هم برای کنفرانس و هم برای این گروه ها به همراه داشته باشد؛ همچنین پارک علم و فناوری نیز می تواند همکاری و تاثیر بسزایی در این کنفرانس داشته باشد.

سلجوقی عنوان کرد: در میان محورهای عنوان شده، همواره جای علوم انسانی و فرهنگی خالی بوده و متاسفانه توجه کمتری به آنها شده است . این اتفاق باعث ایجاد خلقیات منفی و در ادامه جلوگیری از توسعه کشور می شود . برای جلوگیری از این تاثیر باید به نقد خود بپردازیم تا خلقیات منفی را کنار بگذاریم و رفتار سازنده را جایگزین آن کنیم.

در ادامه صحبت ها دکتر ستار هاشمی عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه شیراز و معاونت فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات سیار، در خصوص حمایت های مورد نیاز این کنفرانس گفت: حمایت مالی بخشی از حمایت هایی است که می تواند انجام شود، اما به نظرم بخش دیگری از این حمایت ها باید به نحوی باشد که سازمان ها با ارائه نیازهای خود به این کنفرانس اقدام به رفع آنها کنند، زیرا این موضوع، موضوعی است که تقریبا تمامی گروه ها و سازمان ها با آن درگیر هستند که این امر به خصوص در زمینه داده های علمی که مشتری خاص خود را دارد میتواند کنفرانس متفاوتی ایجاد کند.

دکتر سید مرتضی موسویان نیز در ادامه ضمن عرض تبریک به دانشگاه علم و فرهنگ بابت برگزاری این کنفرانس گفت: در چشم اندازی که از سال 1990 برای حوزه IT و وب تهیه شده بود، سال های 2010 تا 2020 را تحت عنوان تعامل انسان و وب معرفی کرده اند . در این سال ها وب به عنوان فضای دوم برای فعالیت های کاری و جدی افراد قرار می گیرد؛ اما از سال 2020 به بعد این بانک های اطلاعاتی هستند که با انسان ها ارتباط برقرار می کنند و پس از سال 2030 نیز تغییرات بسیار بزرگی دراین حوزه در سطح دنیا ایجاد خواهد شد و وب و حوزه IT در نهاد هر فرد کاشته خواهد شد و تمام افراد به صورت تخصصی با وب سروکار خواهند داشت، به همین دلیل باید فعالیت های خود را در این حوزه افزایش دهیم و آن را به بخش های دیگر نیز تسری دهیم.

 

دکترعلی حاجی کتابی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی نیز عنوان کرد: اولین حرکتی که برای شروع این کنفرانس داشتیم، برگزاری نشست هایی با حضور صاحبنظران این حوزه که در این کنفرانس نیز حضور دارند بود . در این نشست ها تصمیم گرفتیم دست به اقدامی بزنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای کشور را رفع کنیم.

حاجی کتابی ادامه داد: در گام بعدی، نشست هایی با حضور سازمان ها برای رفع نیاز آن ها برگزار کردیم که استقبال خوبی از این قضیه شد و قرار شد برای رفع نیاز سازمان ها، مراکز مشترکی ایجاد شود تا این هدف محقق شود . قصد داریم تعداد این سازمان ها را در دوره های بعد افزایش داده و این امر را در سازمان های مختلف گسترش دهیم.

مهندس حبیب الله اصغری، رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در خصوص کنفرانس و در پاسخ به دیگر صحبت ها گفت: یکی از کارهای کنفرانس وب پژوهی، نت ورکینگ است و نباید از آن انتظار رفع مشکلات جامعه را داشته باشیم. می توانیم در این کنفرانس ها از تجربیات افراد در حوزه وب استفاده کنیم.

وی همچنین ادامه داد: بهتر است هر سال یک موضوع به عنوان تم کنفرانس داشته باشیم و چینش فعالیت ها و موضوعات را حول آن مورد نظر انجام دهیم.

دکتر فاطمه عظیم زاده نیز دستاوردهای دوره های قبل را ارائه کرد و در این خصوص گفت: با توجه به فعالیت های صورت گرفته در دوره های قبل، کلمات کلیدی از مقالات استخراج و مشخص شد عمده مقالات ارسال شده پیرامون شبکه های اجتماعی بودند. بحث دیگر،بررسی نیازهای سازمان ها برای دریافت مقالات سفارشی می باشد. همچنین با برگزاری نشست های چالشی می توانیم مشکلات پیش روی سازمان ها را رفع کرده و مشکلات آن ها را برطرف سازیم.

در پایان مراسم نیز دکترمحمدجواد کارگر ضمن ابراز رضایت از برگزاری این کنفرانس گفت: چیزی که در سه دوره گذشته مشهود بود رشد این کنفرانس است. با توجه به جایگاه نامطلوبی که ایران در حوزه IT دارد، دریافت مقاله از کشورهای خارجی و استقبال آنها از این کنفرانس می تواند کشور ما را به یکی از قطب های این حوزه در خاورمیانه و غرب آسیا تبدیل کند.

چهارمین دوره کنفرانس بین المللی وب پژوهی، 5 و 6 اردیبهشت ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

 

گزارش: امیرمحمد غفاری

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا