منبع برق بدون وقفه یا UPS چیست؟

قطع ناگهانی برق در بعضی موارد می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی در سیستم شود و این جاست که اهمیت منابع برق بدون وقفه‌ یا UPS‌ها مشخص می‌شود.

وظیفه‌ اصلی سیستم منبع برق بدون وقفه، همان‌طور که از نامش پیداست، تامین بدون وقفه‌ی برق، حتی در زمان قطع منبع اصلی است. UPS بین منبع اصلی برق و دستگاه مصرف‌کننده قرار می‌گیرد تا در صورت ایجاد هر مشکلی در منبع اصلی با کمترین وقفه‌ی ممکن برق مورد نیاز دستگاه را تامین کند. علاوه بر این UPSها مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه‌ی برق به تجهیزات مورد نظر می‌شوند.

UPSها با ذخیره‌ی برق در باطری بلافاصله پس از ایجاد مشکل در منبع برق اصلی وارد کار می‌شوند و از این جهت با منابع برق اضطراری تفاوت دارند. منابع برق بدون وقفه معمولا تنها برای مدت کوتاهی توانایی تامین انرژی سیستم‌ها را دارند که البته زمان مناسبی برای راه‌اندازی منبع برق اضطراری یا ذخیره‌ی اطلاعات است.

UPSها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. از نمونه‌های کوچکی که تنها توان حفاظت از یک رایانه را دارند تا نمونه‌های صنعتی بسیار بزرگ که حتی می‌توانند برق یک شهر را در زمان قطع برق تامین کنند. بزرگ‌ترین UPS دنیا در یکی از شهرهای آلاسکا مشغول فعالیت است و می‌تواند برق تمام شهر را در زمان قطع برق تامین کند.

UPS‌ها به دو نوع اصلی آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند. در نمونه‌های آفلاین تجهیزات محافظت‌شده مستقیما به منبع اصلی برق متصل هستند و با ایجاد مشکل در منبع برق به سرعت باطری UPS تامین برق را بر عهده می‌گیرد. زمان تغییر منبع برق در این روش می‌تواند به ۲۵ میلی‌ثانیه برسد.

در UPSهای آنلاین اما برق شهر (AC)  پس از ورود به UPS تبدیل به برق DC می‌شود و توان مورد نیاز تجهیزات UPS را تامین می‌کند. سپس اینورتر به کار رفته در UPS بار دیگر برق DC را به برق AC تبدیل و پس از فیلتر کردن آن را به خروجی UPS وتجهیزات مورد نظر منقل می‌کند.

UPS‌های آنلاین همواره فعال‌اند. مزیت این دسته از منابع برق بدون وقفه نسبت به نمونه‌ی آفلاینْ ایزوله بودن برق ورودی به UPS از برق خروجی از آن است. به این ترتیب اختلالات در برق شهری هرگز به دستگاه مورد نظر نمی‌رسد و و تجهیزات همواره از برق سالم UPS استفاده می‌کنند. این نکته و مزایای دیگر UPS‌های آنلاین آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای حفاظت از تحهیزات حساس تبدیل می‌کند.

 

گزارش: امیر رضا کامکار

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا