مسمومیت با متادون کشنده است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محمدرضا قدیرزاده افزود: نکته ظریف و حائز اهمیت در مسمومیت اطفال با متادون این است که مصرف مقدار ناچیزی از این ماده ممکن است حتی منجر به مرگ شود، پس باید همیشه توجه داشت که مسمومیت با متادون در کودکان و خردسالان با دوزهای بسیار پایین تری در مقایسه با افراد بالغ، اتفاق می افتد و می تواند باعث عوارض و صدمات جبران ناپذیری حتی مرگ شود.
وی گفت: داروی متادون به عنوان دسته مخدرهای ضد درد استفاده می شود و از نظر ساختار به عنوان ترک اعتیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
قدیر زاده افزود: سالهاست که از متادون به عنوان یک داروی مخدر صنعتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و دارای اشکال مختلفی از جمله شربت، قرص های 5، 20 و 40 میلی گرمی و آمپول های 10 و 5 میلی گرمی است.
وی ادامه داد: چند سالی است که متادون (به شکل قرص و شربت) به عنوان درمان جایگزین و نگهدارنده و همچنین برای کاهش آسیب و خطرات اجتماعی در بیماران معتاد به انواع مخدر سنتی و صنعتی در کلینیک های درمان اعتیاد زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی استفاده می شود.
این محقق تاکید کرد: البته در کنار این موفقیت در امر درمان و کاهش آسیب بیماران معتاد، نمی توان از سوء استفاده و سوء مصرف این ماده مخدر (متادون) چه سهوا و چه عمدا گذر کرد.
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: سوء مصرف هایی که گاهی باعث مرگ افراد می شود، همچنین می تواند باعث مسمومیت های حاد و مزمن در افراد مصرف کننده این ماده مخدر شود که خود منجر به صدمات و عوارض جبران ناپذیری می شود.
وی تاکید کرد: در این میان، مطلبی که تاکنون کمتر به آن توجه شده و توجه متولیان این امر را می طلبد، مسمومیت های اتفاقی و گاهی از روی ناآگاهی والدین است که با مصرف متادون در اطفال و کودکان روی می دهد.
وی با بیان اینکه خواب آلودگی و مشکلات تنفسی از علائم مصرف متادون است، هشدار داد به محض مشاهده این علائم فرد حتما باید به بیمارستان ارجاع داده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا