تولید انرژی با فتوسنتز مصنوعی

در دنیای طبیعت گیاهان به عنوان کارخانه تولید انرژی از نیروی آفتا به طریق فتو سنتز هستند و این موضوع دستمایه پژوهش گروهی از دانشمندان شده تا بتوانند راه حلی برای تامین سوخت پاک شوند. بر اساس این مطالعات می توان امیدوار بود که در آینده با فن آوری مناسب می توانیم سوخت خود را مستقیم از نور خوشید و فرآیند مکش کربن و تولید اکسیژن تامین کنیم.

پژوهشگران دانشگاه برکلی به تازگی نوعی مواد نیمه رسانا ساخته اند که بتواند نور خورشید را جذب کرده و با انواع واکنش های شیمیایی به تولید کاتالیزورهای جدید بپردازد.

به باور پژوهشگران تا چند دهه آینده، با نوعی تکنولوژی و فن آوری می توان نخستین سوخت و اکسیژن را برای سفر به مریخ و سیارات دیگر تولید و حتی می توان به این طریق برای تولید کود نیز اقدام کرد.

پیتونگ یانگ (Peidong Yang) استاد شیمی و محقق آزمایشگاه برکلی، در زمینه به دست آوردن چنین فن آوری و تکنولوژی مناسبی فعالیت و آن را به عنوان فتوسنتز مصنوعی معرفی می کند. پروفسور یانگ و همکارانش در حال حاضر نوعی مواد نیمه رسانا را ساخته اند که بتواند نور خورشید را جذب کرده و با انواع واکنش های شیمیایی به تولید کاتالیزورهای جدید بپردازد.

تیم تحقیقاتی پروفسور یانگ به تازگی به یک نقطه مهم از مراحل کار خود رسیدند . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، روند فعالیت های تیم تحقیقاتی فوق  به این گونه بوده که در آن نور خورشید به محلول آب و دی اکسید کربن می تابد تا  از این طریق سوخت های شیمیایی و پلیمرها تولید شده و در برخی شرایط حتی از این فرایند برای مداخلات داروسازی تولید دارو استفاده شود.

لازم به ذکر است، سیستم نمونه اولیه این فن آوری، انرژی خورشیدی را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند که بازدهی بالاتری نسبت به نمونه های موجود در طبیعت دارد.

پروفسور یانگ شیمیدان معدنی و نانوتکنولوژیست شناخته شده، سال گذشته موضوع فتوسنتز مصنوعی را در سازمان  Cal Future Forum مطرح کرده و و مورد بحث قرار داد تا نشان دهد که آزمایشگاه برکلی ما را به سوی راهی برای تولید انرژی های پایدار و تجدید پذیر سوق می دهد تا به این طریق بشر بتواند  خود را از وابستگی به سوخت های فسیلی خارج کند.

منبع: