تولید «دمولسیفایر» سازگار با محیط زیست در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، چهارمین قسمت از مجموعه ۳۶ قسمتی برنامه تلویزیونی "میانبر" که با هدف معرفی دستاوردهای شاخص و پروژه‌های موفق جهاددانشگاهی تولید شده، شب گذشته با موضوع معرفی « دمولسیفایر » و اطلاعاتی درباره نحوه تولید این ماده توسط مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و کاربردهای آن از شبکه دوم سیما پخش شد.

به گفته متخصصان پژوهشکده صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی، از ماده دمولسیفایر جهت جداسازی مواد اضافی ای که هنگام استخراج از چاه با نفت مخلوط است، استفاده می شود، زیرا نفت هنگام استخراج از چاه نفت با مواد اضافی ای همچون آب، نمک، گاز و گل و لای مخلوط است و جدا کردن آب از نفت خام به علت ترکیب های شیمیایی پیچیده، کار دشواری است.

مزیت دمولسیفایر تولید شده در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی نسبت به نمونه های خارجی ، این است که پسابی که پس از استفاده از این ماده به وجود می آید اغشته به روغن، مواد شیمیایی و یا اسید نیست و به محیط زیست آسیبی نمی زند.

به گفته محققان این مجتمع تحقیقاتی، پساب به وجود آمده از فرایند جداسازی نفت خام از آب و نمک، جهت استخراج مجدد نفت، دوباره به چاه های نفت تزریق می‌شود.

پس از طی مراحل مطالعاتی و آزمایشگاهی این پروژه، تیمی از این مجتمع تحقیقاتی در طول دو سال، ۲۵ سفر پنج تا هفت روزه به مناطق نفتی از جمله خارک، اهواز و دشت عباس انجام دادند تا از نفت به اصطلاح زنده‌ی استخراج شده از چاه نفت جهت تست ۱۲۰۰ نمونه تولید شده توسط تیم آزمایشگاهی استفاده کنند.

بعد از ارائه مجوز از شرکت نفت، تولید این ماده در مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی آغاز شد که به گفته متخصصان این مجتمع تحقیقاتی، در فرایند تولید این ماده از دانش فنی و مواد داخلی استفاده می شود و همچنین در پروسه تولید آن ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای افراد داخل کشور وجود خواهد داشت.