روش مدل ‌سازی جدیدی برای سنتز چارچوب‌ های آلی فلزی

به گزارش سیناپرس به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان با استفاده از مدل ‌سازی خودآرایی چارچوب‌های آلی فلزی (MOF)، رشد بلور و تشکیل لایه‌های نازک، موفق شدند درک بهتری از ساختار آلومینوسیلیکات‌ها به‌دست آورند.

این دیدگاه جدید برای طراحی روش‌ های سنتز جدید مفید خواهد بود و می‌توان از آن برای پر کردن خلاء محصولات کاتالیستی موجود در بازار استفاده کرد.

زئولیت‌ها مواد متخلخلی هستند که در حوزه‌ کاتالیست کاربرد وسیعی دارند. از آن‌ها در صنایع و فرآیندهای شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. هر چند ساختار چارچوبی تتراهدرال زئولیت از شکل و مساحت سطحی کاملی برخوردار هستند، اما به دلیل دسترسی محدود به این چارچوب‌ها استفاده‌ صنعتی از آن‌ها بسیار کم است.

محققان این پروژه روشی ارائه کردند که به موجب آن ساختار چارچوبی زئولیت را می‌توان دستکاری کرد، بدون این که ساختار کلی آن تغییر کند. این یافته‌ محققان امیدهای تازه‌ای ایجاد می‌کند تا بتوان با دستکاری ساختار زئولیت دامنه‌ کاربرد صنعتی آن را افزایش داد.

چارچوب‌های آلی فلزی ساختارهای سه بعدی با مرکز فلزی هستند که مولکول‌های آلی به آن‌ها متصل شده‌اند. این ترکیبات از جمله دستاوردهای بسیار مهم در حوزه‌ علم مواد نانو حفره‌ای هستند. از این چارچوب‌ها در حوزه‌هایی نظیر جداسازی گازها و رهاسازی دارو استفاده می‌شود.

در این پروژه که تحت حمایت مالی اتحادیه اروپاست، روشی مدل‌ سازی موسوم به GROWMOF ارائه شده‌است که برای دانشمندان امکان شبیه‌ سازی و مدل ‌سازی خودآرایی چارچوب‌های آلی فلزی را فراهم کرده و فرصت مدل‌سازی برای رشد بلور و تشکیل لایه‌های نازک را ایجاد می‌کند.

با استفاده از این روش مدل‌سازی می‌توان درک بهتری از روش سنتز چارچوب‌های آلی فلزی داشت و نتیجه‌ کار را بهتر پیش ‌بینی کرد. پیش از این از روش‌ های ساده‌ تری برای شبیه ‌سازی استفاده می‌شد که نتایج این روش جدید فراتر از نتایج روش‌ های قبلی است.

محققان اکنون می‌توانند با اطمینان بگویند که چارچوب‌های آلی فلزی در مقیاس‌های مختلف چگونه تشکیل می‌شوند. این یافته‌ ها فرصت‌های تحقیقاتی جدیدی در حوزه سنتز چارچوب‌ های آلی فلزی ایجاد می ‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا