افزایش مقاومت حرارتی و خوردگی آلومینیوم با نانو پوشش‌های زیست‌ سازگار

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، امروزه به علت تمایل به داشتن ساختمان‌های بلند، پیشرفت صنعت خودروسازی، افزایش استفاده از ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی و تمایل به حمل‌ونقل هوایی، وزن سازه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

از سوی دیگر در ساخت سازه‌ها تنها استحکام آنها در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه نسبت استحکام به وزن حرف اول را در صنایع بزرگ می‌زند. از این رو استفاده از آلومینیوم و آلیاژهای آن به خاطر استحکام بالا و فرم پذیری خوب مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که در بسیاری از کاربردهای مهندسی از این فلز استفاده می‌شود.

بر این اساس محققان پارک علم و فناوری یزد نانو پوشش‌هایی را برای آلومینیوم ارائه کردند و خواص آن را ارتقا بخشیدند.

مقاومت به خوردگی، سایش و سختی سطح "آلومینیوم پوشش‌دهی شده با اکسیدهای نانوساختار" به صورت چشمگیری افزایش یافته است؛ از این رو دامنه کاربرد آن نیز گسترش می‌یابد.

وزن کم، استحکام بالا، سختی زمینه و سطحی بالا، مقاومت به خوردگی بالا، بهداشتی بودن و زیست سازگاری پوشش، پایداری و مقاومت بالای پوشش در برابر اشعه فرابنفش، خواص نوری خوب و ضریب جذب تشعشع بالا، پایداری شیمیایی مناسب، مقاومت در برابر حرارت و سایش و چسبندگی بسیار بالای پوشش از جمله مزایای استفاده از آلومینیوم با پوشش‌های نانو ساختار اکسیدی است.

دانش ایجاد این پوشش‌ها توسط این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد بومی شده و هزینه تولید آنها نیز کاهش یافته است. همچنین با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله رکتیفایرهای سوئیچینگ، این شرکت قادر است کنترل دقیقی در ایجاد این نوع پوشش‌ها داشته باشد و پوشش‌هایی را با خواص مهندسی مطلوب با کاربرد مورد نظر ایجاد کند.

محمد هدا نصیری‌زاده، مجری طرح زمینه اصلی فعالیت این شرکت را مهندسی سطح آلیاژهای آلومینیوم دانست و گفت: از سال 92 در مرکز رشد پارک علم و فناوری یزد مستقر شدیم و در سال 93 به عنوان شرکت دانش بنیان نوپا دست یافتیم.

وی هیت سینک، کلکتور مقسم آب، بوش‌های مورد استفاده در اتصالات پلیمری و ظروف آشپزخانه را از محصولات تولیدی این شرکت نام برد و ادامه داد: کلکتورهای تقسیم‌کننده آب تولید شده در این شرکت در حال حاضر در لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

به گفته این محقق، در لوله کشی ساختمان‌ها از کلکتورهای برنجی استفاده می‌شود که علاوه بر قیمت بالا، مشکلات بهداشتی فراوانی به همراه دارد که در طراحی جدید این محصول، چالش‌های موجود برطرف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا