اطلاعات ضروري براي مادران شیرده

به نظر می رسد تغذیه با شیر مادر، یکی از طبیعی ترین فرایندهای زندگی هر مادر باشد اما در این میان این کار برای بسیاری از مادران، عملی چالش بر انگیز محسوب می شود. پژوهشگران در رابطه با موضوع فوق می گویند بهتر است مادران شیرده با مشکلات اولیه در مسیر تغذیه نوزاد، منطقی برخورد کرده و صبورانه به تغذیه کودک ادامه دهند زیرا مشکلات با گذر زمان حل خواهد شد.

تلاش کنید در نخستین ساعات پس از زایمان، نخستين نوبت شیردهی به نوزاد را انجام دهید. در این ساعات بدن مادر ماده ای به نام  colostrums یا نخستین شیر را تولید می کند که تمامی مواد غذایی مورد نیاز کودک را در پکیجی کوچک آماده می کند که مصرف آن کاملا برای نوزاد، ضروری است.

دکتر میمانسا مالوترا (Mimansa Malhotra) مشاور تغذیه و تولد نوزادان در رابطه با اصول شیردهی کودکان تازه متولد شده و مادران آن ها نکاتی را مطرح می کند که دانستن و به کاربستن ان برای هر مادری لازم است.

  • تلاش کنید در نخستین ساعات پس از زایمان، نخستین نوبت شیردهی به نوزاد را انجام دهید. در این ساعات بدن مادر ماده ای به نام  colostrums یا نخستین شیر را تولید می کند که تمامی مواد غذایی مورد نیاز کودک را در پکیجی ویژه آماده می کند که مصرف آن کاملا برای نوزاد، ضروری است.
  • هر چه بیشتر به نوزاد شیر دهید، بدن شما شیر بیشتری تولید می کند. این قانون بسیار ساده ای است و اگر در دادن شیر به نوزادتان امساک کنید، رفته رفته از حجم شیر تولیدی بدن کم شده و کودک با مشکل رو به رو می شود. بهتر است در این مدت تغذیه مناسب داشته و استراحت کافی کنید زیرا بدن شما به مواد لازم و مدت زمان کافی برای تهیه کالری مورد نیاز موجود در شیر نیاز دارد.
  • مطمئن شوید که کودک شما به خوبی می تواند با دهانش غده های شیردهی را مکیده و فشار کافی بر تمامی بخش ها وارد کند زیرا اگر فشار و مکش تنها بر نقطه خروجی پستان مادر متمرکز شود، شیر کافی توسط غدد شیری تولید نشده و به مادر نیز آسیب خواهد رسید و علاوه بر آن نوزاد قادر به خوردن شیر کافی نخواهد شد.

  • برای تعویض پستان جهت شیردهی به نوزاد، عجله نکنید. اجازه دهید طفل تا زمانی که خود مایل است به مکیدن و شیر خوردن ادامه دهد و زمانی که احساس کردید دیگر شیری برای مکیدن وجود ندارد، وی را جا به جا کرده و شیردهی را ادامه دهید. برای شیردهی توازن را بین دو طرف رعایت کرده و اجازه ندهید همواره از یک سمت شیر بیشتری خورده شود.
  • به خاطر داشته باشید فرایند شیردهی و کسب تجربه در آن برای بار اول، نیاز به ممارست و کسب تجربه دارد که طی چند روز تا چند هفته آن را به دست خواهید آورد.
  • نوزاد در چند هفته نخست زندگی خود همواره گرسنه و مشتاق برای شیر خوردن است زیرا وی در این شرایط در حال تطبیق با شرایط جدید محیطی است و بهتر است در این مدت زمان به وی به دفعات زیاد در طول روز شیر دهید زیرا در این صورت علاوه بر تامین نیازهای کودک، به بدن خودتان نیز برای تولید شیر بیشتر کمک می کنید.
  • اگر در شیردهی به نوزاد خود مشکل دارید، حتما از مشورت افراد با تجربه تر و پزشک مشاور خود کمک بگیرید. این کار می تواند بسیاری از مشکلات شما را کاهش دهد.
  • به خاطر داشته باشید که تغذیه با شیر مادر یک هنر است. مشاوره تغذیه ای و یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما را در مورد روش های نگه داشتن کودک برای تغذیه با شیر مادر  راهنمایی خواهد کرد.
  • تغذیه با شیر مادر به مادر و کودک این فرصت را می دهد تا زمان زیادی را با یکدیگر سپری کرده و این موضوع موجب آرامش و ایجاد پیوند عاطفی عمیق تری برای هر دو طرف خواهد شد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا