آنفلوآنزای پرندگان را جدی بگیرید

اولین مورد انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان در سال 1997 دیده شد. ویروس H5N1 عامل آنفلوآنزای پرندگان یا اصطلاحاً آنفلوآنزای مرغی در ایران است. این ویروس به سادگی از پرندگان به انسان و دیگر پستانداران منتقل می‌شود و برای پرندگان بسیار مرگبار است. از سال 1997 تاکنون در حدود 60 درصد از مبتلایان به ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا به خبرنگار ایسنا گفته است: «در حال حاضر وضعیت بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور وضعیت خوبی نیست؛ به طوری که بروز موارد جدید آنفلوآنزا در سطح کشور به‌ویژه در استان‌های اصفهان، کرمان، تهران و خراسان در سطح وسیعی دیده می‌شود. از طرفی  سینه‌پهلو بعد از آنفلوآنزا هم منجر به بستری‌های مکرر بیماران در بخش‌های داخلی، عفونی و حتی ICU شده است.»

او همچنین از ظهور گونه‌های جدیدی از این ویروس نام برده و می‌گوید که بعضی از این گونه‌ها در واکسن آنفلوآنزا منظور نشده و به همین دلیل حتی افرادی که در برابر آنفلوآنزا واکسینه شده‌اند نیز از این ویروس در امان نیستند.

در همین راستا کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت درخصوص خطر شیوع آنفلوآنزای مرغی توصیه‌های اکیدی برای مردم دارند. اقداماتی مانند تزریق واکسن به افراد در معرض خطر، رعایت بهداشت و شستشوی مرتب دست‌ها و پرهیز از تماس مستقیم با گوشت خام پرندگان کمک بزرگی به کنترل شیوع این ویروس در انسان می‌کند.

به گفته دکتر مردانی، «افراد در معرض خطر» شامل افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی-تنفسی، دیابت و نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، کسانی که عمل جراحی قلب کرده‌اند، افرادی که همودیالیز می‌شوند، افراد مبتلا به HIV مثبت، مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج، افراد تحت درمان‌های کورتون، رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی و کلیه کادر و گروه پزشکی است.

لازم به ذکر است که زمان انتقال این ویروس از انسان به انسان به مدت 5 تا 7 روز بعد از شروع اولین علائم این بیماری است، بنابراین بهتر است افراد از دست دادن و روبوسی و هر نوع تماس نزدیک و مستقیم با مبتلایان خودداری کنند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا