تاثیر میکروب های دستگاه گوارش بر وزن

سیناپرس:اما نتایج مطالعه ای جدید که توسط محققان دانشگاه کورنل در نیویورک و کینگز کالج لندن در انگلیس بر روی دوقلوها انجام شد، حاکی از آن است که ژنتیک بر روی انواع میکروب های موجود در دستگاه گوارش ما تاثیر می گذارد که در نهایت منجر به تاثیر روی وزن افراد       می شود.

پروفسور تیم اسپکتور ، رئیس دپارتمان تحقیقات دوقلوها و اپیدمولوژی ژنتیک در کینگز کالج لندن، که در این تحقیق حضور داشت در این باره می گوید:« نتایج بدست آمده در این مطالعه می تواند دری به روی درمان های پروبیوتیک شخصی بگشاید که می تواند خطر چاقی بیش از اندازه و بیماری های مربوط به آن را کاهش دهد.»

در این مطالعه که مقاله آن در مجله سلول (Cell) به چاپ رسیده است، محققان ژن های میکروب های موجود در بیش از 1000 نمونه مدفوع 416 جفت دوقلو را سکانس و بررسی کردند. از این نمونه ها، 171 جفت دوقلوی همسان و 245 جفت دوقلوی غیرهمسان بودند. دوقلوهای همسان 100% ژن هایشان شبیه به یکدیگر است در صورتی که دوقلوهای غیرهمسان حدود 50% ژن هایشان مشابه است.

افزایش سویه های خاصی از باکتری های دستگاه گوارش می تواند از چاقی جلوگیری کند

نتایج آنالیز داده ها نشان داد که دوقلوهای همسان در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان فراوانی مشابهی در گونه های خاصی از میکروب های گوارشی دارند. این موضوع نشان میدهد که ژن ها بر روی گونه های باکتری موجود در دستگاه گوارش تاثیر می گذارند.

علاوه بر این محققان دریافتند که وجود کلاسی از باکتری به نام کریستنسنلاسه (Christensenellaceae ) بیشتر از دیگر انواع باکتری ها تحت تاثیر ژن هاست.  سویه خاصی به نام  Christensenellaceae minuta در افراد لاغرتر بیشتر یافت می شود.

با انتقال این باکتری به روده موش، این گروه تحقیقاتی دریافتند که این حیوانات نسبت به آنهایی که باکتری ها را ندارند، کمتر وزن اضافه می کنند. این موضوع نشاندهنده این است که افزایش مقدار   Christensenellaceae minuta در روده می تواند به کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی کمک کند.