پست، فیلمی در ستایش عصر طلایی روزنامه نگاری

استیون اسپیلبرگ در آخرین ساخته خود، به روایتی تاریخی از دنیای روزنامه نگاران پرداخته است که در عین حال بازتابی از مشکلات زمانه ما را به تصویر می کشد.

فیلم پست (The Post) تلفیق شگفت انگیزی از هنرمندی کارگردانی کارآزموده به همراهی گروهی از کارآمدترین ستاره های سینما است که یکی از مهم ترین داستان های دنیای رسانه را روایت می کند.

در سال 1971، دنیل الزبرگ، یکی از تحلیل گران نظامی که در نوشتن گزارش و مطالعه ای به نام بررسی روابط ایالات متحده – ویتنام مسوولیت داشت، اقدام به افشاگری محتوای این گزارش کرد.

این گزارش به بررسی رفتار آمریکا در بحران ویتنام در فاصله سال های 1945 تا 1967پرداخته بود. نتایج این گزارش نشان می داد که دولت های ایالات متحده به خصوص دولت جانسون، در زمینه ابعاد و چشم انداز جنگ ویتنام به مردم و کنگره دروغ گفته اند و در حالی که برنامه و چشم اندازی برای پیشرفت یا پیروزی وجود نداشته است به دلایل سیاسی این جنگ را ادامه داده اند. همچنین این گزارش نشان می داد که چطور دولت های آمریکا ابعاد نظامی این جنگ را با بمباران مناطق نزدیک به لائوس، کامبوج و حملات نظامی دیگری که هیچگاه اعلام نشده بود توسعه داده اند.

الزبرگ، برای انتشار این اسناد که چند هزار صفحه را شامل می شد ناچار بود آنها را به تدریج با کمک دستگاه فوتوکپی تکثیر کند. او این اسناد را به روزنامه نیویورک تایمز منتقل کرد. روزنامه نیویورک تایمز در 13 ژوئن سال 1971 نخستین مقاله خود در باره این مقاله ها را در صفحه نخست خود منتشر کرد.

ریچارد نیکسون در ابتدا قصد داشت نسبت به  انتشار این اسناد به دلیل تخریب چهره کندی و جانسون واکنشی نشان ندهد اما هنری کسینجر، وزیر خارجه او به دلیل اینکه این سکوت ممکن است منجر به ایجاد رویه ای تازه در انتشار اسناد محرمانه شود او را به مقابله با این جریان دعوت کرد. در پی این اقدام دولت آمریکا با ادعای اینکه منبع این اسناد متهم به جاسوسی است، به دادگاه عالی شکایت کرد و روزنامه نیویورک تایمز از روز 14 ژوئن به طور داوطلبانه تا تعیین تکلیف پرونده در دادگاه از انتشار اسناد خودداری کرد.

اگر به این داستان علاقه مند هستید منابع زیر برای شما جذاب خواهد بود

  • کتاب دنیای ما روزنامه نگاران، خاطرات بن بردلی از دوران کاری اش
  • فیلم مستند مرد روزنامه (The Newspaperman) ساخته شبکه اچ.بی.او که به داستان زندگی برن بردلی می پردازد
  • فیلم همه مردان رییس جمهور که به داستان افشاگری واترگیت می پردازد که در نهایت منجر به استعفای ریچارد نیکسون از ریاست جمهوری آمریکا شد

در این فاصله روزنامه واشنگتن پست به رهبری بن بردلی، موفق شد به این اسناد دست پیدا کند و با موافقت کاترین گراهام، که به تازگی مدیریت روزنامه واشنگتن پست را بر عهده گرفته بود، اقدام به انتشار این اسناد کرد.

جمع دیگری از روزنامه های بزرگ آمریکا در پی این اقدام واشنگتن پست، به بازنشر این اسناد اقدام کردند و در نهایت دادگاه عالی آمریکا رای به نفع روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست داد و ادعای دولت را در ضرورت منع انتشار این اسناد رد کرد.

این اقدام باعث بروز موضع خصمانه دولت نیکسون علیه روزنامه واشنگتن پست شد. گزارش گری روزنامه واشنگتن پست به رهبری بن بردلی در چند ماه بعد و در جریان ماجرای شنود از مقر حزب دموکرات آمریکا توسط کارزار انتخاباتی نیکسون، در نهایت منجر به یکی از معروف ترین گزارش گری های تاریخ رسانه و استعفای نیکسون از ریاست جمهوری شد.

فیلم پست، در شرایطی به روی پرده می رود که رسانه های آمریکا به طور عمومی و رسانه های مستقل به طور خاص زیر فشار دولت این کشور قرار دارند. روزنامه واشنگتن پست که اکنون از نظر سازمانی زیر مجموعه آمازون است، به رهبری مارتی بارون (که پیش تر سردبیری بوستون کلاب در جریان افشاگری های مربوط به سوءرفتار کشیش های کاتولیک را بر عهده داشت) یکی از اهداف اصلی دولت آمریکا به شمار می رود و در طی چند ماه گذشته مجموعه افشاگری ها و گزارش های این روزنامه نقش مهمی در شکل دادن به تحقیقات دادستان ویژه در بررسی پرونده ارتباط و تبانی دولت ترامپ با روسیه بازی کرده است.

فیلم پست داستان این افشاگری تاریخی را از زمانی که روزنامه واشنگتن پست وارد بازی شد دنبال می کند. در این فیلم تام هنکس نقش بن بردلی و مریل استریپ نقش کاترین گراهام را ایفا می کنند.

فیلم همزمان دو خط روایی را دنبال می کند. از یک سو داستان روزنامه نگارانی که سعی در مقابله با تهدید دولت و افشای واقعیت دارند و علی رغم خطرهای موجود حاضر به پذیرش خطر هستند و در عین حال سعی می کنند اصول حرفه ای خود را رعایت کنند و از سوی دیگر داستان دشواری های پیش روی زنان برای ورود به نقش های بالای اجتماعی را نشان می دهد.

قهرمان داستان اگرچه در حوزه نشر و رسانه بن بردلی است اما درفیلم قهرمان اصلی کاترین گراهام است که با وجودی که بار سنگین ورود به فضایی مردانه را بر دوش می کشد اما تصمیم می گیرد بر اساس ارزش های خود تصمیم بگیرد. بازی خیره کننده مریل استریپ تحول او در این تصمیم گیری را در سراسر فیلم به نمایش می گذارد.

فیلم پست یکی از دقیق ترین بازسازی های رویدادهای تاریخی است. از نظر دقت بازسازی قابل مقایسه با فیلم اسپات لایت است که به بازسازی افشاگری های روزنامه بوستون گلاب می پرداخت. اما اسپیلبرگ همزمان توانسته است جنجال های درونی روزنامه نگاران و چالش های آن ها را از یک سو و از سوی دیگر مشکلات مختص زنان در راه پیشرفت در جامعه را از سوی دیگر به تصویر بکشد.

فیلم با موسیقی خیره کننده جان ویلیامز همراه است و اسپیلبرگ همزمان توانسته است بازتاب رفتارهای شخصیت ها و تصمیم های آن ها را در چهره و بازی افراد پس زمینه بازتاب دهد.

داستان پست نه تنها فیلمی در بزرگداشت جایگاه رسانه و روزنامه نگاری مستقل در دنیای امروز است که با وجود روایت داستانی قدیمی به طور غیر قابل انکاری سخن روز را می گوید.

 

پوریا ناظمی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا