رسالت پارک فناوری‌های نرم در صنایع نرم و هویت ساز

دکترسیدمحمدحسین سجادی نیری دبیرستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز این پارک در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: زمانی که مسئولیت این ستاد را بر عهده گرفتم یکی از دغدغه هایم شکل گیری و توسعه زیست بوم در حوزه فناوری های نرم و فناوری های خلاق و فرهنگی بود. به عبارت دیگر، وقتی می خواهیم یک فناوری در کشور توسعه پیدا کند باید زیست بوم آن را هم شکل دهیم؛

وی با بیان اینکه در واقع عوامل مختلفی در توسعه یک فناوری دخیل بوده و نقش آفرینی می کنند، عنوان کرد: به عنوان مثال ما نمی توانیم یک فناوری را توسعه دهیم بدون اینکه نهادهای مالی مناسب داشته باشیم و یا اینکه نمی توانیم انتظار توسعه یک فناوری را داشته باشیم در حالیکه مجموعه گمرک، بانک و یا بیمه کشور شناخت کافی نسبت به آن حوزه نداشته باشد. از سوی دیگر، ممکن نیست بدون وجود مراکز رشد، شتاب دهنده ها و پارک های فناوری مرتبط با آن حوزه انتظار رشد فناوری را داشته باشیم.

دکترنیری تصریح کرد: از این رو، یکی از عناصری که در زیست بوم توسعه فناوری ها نرم و صنایع خلاق و فرهنگی مد نظر ما بود بحث پارک علم و فناوری است، البته چنین پارکی در این حوزه باید دارای چند خصیصه باشد. نخست باید امکان استقرار موضوعات بین رشته ای در این پارک وجود داشته و ثانیا نباید وابستگی چندانی به موقعیت جغرافیایی و محدودیت جغرافیایی داشته باشیم به این معنا که پارکی مختص یک منطقه باشد و لاغیر.

وی افزود: چراکه، چنین اقدامی در  حوزه صنایع خلاق و فرهنگی باید گستره جغرافیایی بسیار وسیعی داشته باشد. در اقلیم های کشور، بخش هایی در یکی از رشته های صنایع فرهنگی موفق هستند و در اقلیم دیگری موفقیت در بخش های دیگری است.

دبیرستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز این پارک ادامه داد: به عنوان مثال اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی شناخته می شود اما شمال کشور به عنوان شهر خلاق حوزه صنایع غذایی مشهور است. از سوی دیگر، موسیقی فولکوریک در بخش هایی از کردستان و لرستان فعال تر از بخش های دیگر است. اینها همه به عنوان میراث فرهنگی مطرح هستند که بسته به اقلیم امکان توسعه دارند و پارکی که در یک گستره محدود شکل گرفته باشد اصلا نمی تواند توفیقی ایجاد کرده و کمکی به توسعه زیست بوم در سایر مناطق جغرافیایی بکند.

وی با اشاره به اینکه، یکی از خصوصیات مدنظرمان قابلیت تحت پوشش قرار دادن مناطق جغرافیایی مختلف در کشور بود گفت: از طرفی، تمرکز بر کسب و کارهای نوین و استارت آپ هایی که مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند هم در رابطه با تاسیس این پارک مورد توجه بود. مفهوم فناوری نرم، مفهومی بالاتر و توسعه یافته تر از مفهوم صنایع فرهنگی داشته و فناوری های فرهنگی و صنایع فرهنگی بخشی از حوزه فناوری نرم هستند. چراکه این مقوله مفاهیم گسترده تری را تحت پوشش خود می گیرد لذا اینکه بتوان همه این موارد و خصوصیت ها را در جایی گردآوری کرد یکی از دغدغه ها بود.

دکترنیری ادامه داد: در مقطعی با مجموعه جهاد دانشگاهی صحبت کردیم و به دلیل پتانسیل هایی که در این مجموعه وجود داشته و سبقه انقلابی که در جهاد مطرح است تصمیم به همکاری با این ارگان گرفتیم.

وی افزود: گستردگی جهاددانشگاهی در سراسر کشور و در دانشگاه ها یکی دیگر از خصوصیاتی بود که با توجه به آن نگاه فرامنطقه ای برای ما حائز اهمیت بود. نکته دیگر اینکه جهاددانشگاهی در زمره نخستین مجموعه هایی است که وارد بحث صنایع فرهنگی و صنایع خلاق شده بود. ضمن اینکه جهاد تجربه تاسیس پارک علم و فناوری و مراکز رشد و پژوهشکده های مختلف را در کشور داشت و این نگاه که بتوانیم از علم و فناوری به مرحله تجاری سازی برسیم هم در جهاد وجود داشت.

دکترنیری اظهار کرد: از این رو، تعاملاتی را شروع کردیم و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فضایی که جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ به این امر اختصاص داد کار شروع و همزمان هم برای اخذ مجوز از وزارت علوم اقدام شد که اخیرا مجوز صادر شده و امکان راه اندازی مجموعه به صورت رسمی و قانونی وجود خواهد داشت.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا