آینده دنیای علم در مجمع جهانی اقتصاد

این روزها کوه های پر از برف آلپ و شهر داووس در کشور سوئیس میزبان یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی است که از منظر اقتصادی، سیاسی و البته علمی اهمیت زیادی داشته و حضور رهبران کشورهای مختلف جهان و چهره های برتر اقتصادی و علمی از گوشه و کنار دنیا، خود نشان دهنده میزان اهمیت این نشست است.

در چهل‌ وهشتمین اجلاس داووس  بیش از 3 هزار شرکت‌کننده از بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با شعار «برای آینده‌ای مشترک در دنیای متلاشی» گفت‌وگو و مذاکره خواهند کرد. موضوع اصلی این نشست، «آینده مشترک در جهانی پر شکاف» اعلام شده و در کنار موضوع اصلی، بحث ها و گفتگوهای مختلفی در این زمینه انجام می شود.  

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد یا World Economic Forum از دیروز 23 ژانویه به طور رسمی آغاز به کار کرده و قرار است تا روز جمعه 26 ژانویه به فعالیت خود ادامه دهد. موضوع اصلی این نشست، «آینده مشترک در جهانی پر شکاف» اعلام شده و در کنار موضوع اصلی، بحث ها و گفتگوهای مختلفی در این زمینه انجام می شود.  

مجمع جهانی اقتصاد که با عنوان فوروم یا نشست داووس نیز شهرت دارد برای نخستین بار توسط یک استاد دانشگاه ژنو به نام کلاس شواب در سال 1971 میلادی برپا شده و در ابتدا هدف این نشست، بررسی مسایل روز قاره اروپا بود اما رفته رفته این نشست با استقبال جهانی رو به رو شده و امروزه به عنوان نشستی بین المللی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار می شود.

گفتنی است برای نخستین بار طی سال های گذشته، ایران در این نشست نماینده ای نداشته و وزیر امور خارجه کشورمان که قرار بود در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت کند، در اخرین لحظات، سفر خود را لغو کرد.

در چهل‌ وهشتمین اجلاس داووس  بیش از 3 هزار شرکت‌کننده از بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با شعار «برای آینده‌ای مشترک در دنیای متلاشی» گفت‌وگو و مذاکره خواهند کرد. در این گزارش به جنبه های علمی مطرح شده در نخستین روز از این جلسه می پردازیم:

بیشتر بخوانید:

کتاب هایی که توسط بیل گیتس و مارک زوکربرگ برای خواندن توصیه شدند

«بیل گیتس» بنیان ‌گذار شرکت «مایکروسافت» و «مارک زاکربرگ» بنیان ‌گذار شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» که در فروم اقتصادی جهان «داووس» در سوئیس شرکت کردند، فهرستی از ۱۴ کتابی را که در سال ۲۰۱۷ خوانده و به نظرشان همه باید بخوانند، منتشر کردند. این فهرست شامل موارد متنوعی شده و  حوزه های داستانی، علمی و تخیلی را شامل می شود. نخستین کتاب که در فهرست مورد نظر معرفی شده، کتاب The Three-Body Problem  (مشکل سه نفر) نوشته نویسنده چینی Liu Cixin است .

زاکربرگ و بیل گیتس در انتخاب برترین کتاب هایی که باید خوانده شوند روی کتابی به نام Better Angels of Our Nature: Why Violence has Declined  (فرشتگان طبیعت ما: چرا خشونت کاهش پیدا کرد) توافق دارند. این کتاب 800 صفحه ای توسط استیون پینکر (Steven Pinker) استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد نوشته شده است.  دیگر کتاب معرفی شده توسط بیل گیتس ، کتاب  An Intimate History  (تاریخ محرمانه) نوشته سیدهارتا موکرجی (Siddhartha Mukherjee) دیگر پژوهشگر دانشگاه هاروارد است.

در حاشیه این موضوع گفتنی است که به نقل از گاردین،  دانلد ترامپ که از سال 2000 تا کنون نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است که در این نشست شرکت می کند، میانه خوبی با کتاب و کتابخوانی نداشته و در یک مصاحبه تلوزیونی در پاسخ به این سوال که آخرین کتابی که خوانده اید، چیست؟ اعلام کرد که من تنها به طور سرسری به کتاب ها نگاه می کنم و شاید بخش هایی از آن ها را بخوانم….. من وقت مطالعه ندارم.

ترویج فرهنگ

حوزه فرهنگ، دیگر حوزه ای است که در نشست مجمع جهانی اقتصاد به طور جدی به آن پرداخته خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، فرهنگ قابلیت متحد کردن و یا جداکردن مردم از یکدیگر را دارد و در برخی مناطق جهان از فرهنگ به عنوان سلاحی برای مقاصد سیاسی استفاده می شود. در نشست سال جاری داوس به طور ویژه ای به بحث فرهنگ و پرهیز از آن چه با عنوان جنگ فرهنگی یاد می شود، توجه شده است.

در روز نخست این نشست  شرکت کنندگانی از جمله  Alice Bah Kuhnke وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد و آرلی راسل هوشیلد  (Arlie Russell Hochschild) ، استاد جامعه شناسی، دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه نظرات خود را مطرح کردند.

چشم انداز آینده دنیای علم

شرایط فعلی پیشرفت های علمی بشریت به گونه ای است که پیش از این بشر هیچگاه در شرایط مشابه قرار نداشته و برای نخستین بار در سال های جاری به طور جدی صحبت از تشکیل سکونتگاه روی مریخ بوده و بشر در آستانه شکست دادن برخی از کشنده ترین و جدی ترین بیماری هایی است که در طول تاریخ با آن سر و کار داشته است. در نشست سال جاری داوس این موضوع مطرح است که چگونه جامعه علمی جهانی چگونه میتواند برای منافع مشترک کار کند؟ ماریت دی کریستینا (Mariette DiChristina) ویراستار ساینتیفیک امریکن (Scientific American) در این رابطه می گوید اگر شما می خواهید جهان را تبدیل به جای بهتری کنید، نیاز به همکاری دارید. دانش آینده  مرتبط با فرهنگ است و همه ی علوم انسانی که با یکدیگر مرتبط هستند.

پیشگیری از بحران و سقوط اقتصادی

یکی دیگر از مباحثی که در نشست جهانی داووس به آن پرداخته می شود، ایجاد تعادل بین همکاری های بین المللی و تنظیم سیاست های حمایتی با هدف پیشگیری از یک بحران اقتصادی جهانی دیگر است. در این حوزه، تمرکز اصلی بر محور تجارت جهانی و جلوگیری از سقوط اقتصاد کشورها بر اثر سو مدیریت در این حوزه است.

محیط زیست

یکی از مهمترین مباحثی که طی نشست جاری در مجمع جهانی اقتصاد مطرح می شود، بحث محیط زیست و اهمیت تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین است. در این نشست موضوع تعهدات پیمان بین المللی پاریس، یافتن راهکارهایی برای بازیافت زباله و حفظ محیط زیست نیز مطرح شده و نظرات کارشناسان و رهبران سیاسی کشورهای جهان در این رابطه شفاف و ارائه خواهد شد.

 

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا