افراد بالای 65 سال نباید مسکن مصرف کنند

به گزارش سیناپرس، جمشید سلام زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی داروهای مسکن و ضد درد به طور بی رویه مصرف می شود البته مصرف این داروها با مشاوره پزشک، بدون نسخه مشکلی ندارد اما نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مردم داروهای موجود در منزل را خودسرانه یا به توصیه دیگران مصرف می کنند درحالیکه چه بسا داروهایی مانند مسکن ضد درد و ضدالتهاب غیراستروئیدی ( NSAID ) از جمله ژلوفن، ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن ها که فکر می کنیم ساده است و همه آن را مصرف می کنند در بدن ما به علت وضعیت فیزیولوژیکی خاص بدن ما، عوارض ناخواسته ای باقی بگذارد.
این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارکرد: این داروها می توانند زخم های گوارشی را تشدید کنند . به ویژه سالمندان که اغلب دارو مصرف می کنند با مصرف مسکن ممکن است دچار تداخل دارویی و پیچیدگی های دیگر شوند.
سلام زاده گفت: همچنین مبتلایان به بیماری قلبی که وارفارین مصرف می کنند درصورت مصرف مسکن ها ، کنترل انعقاد خون آنان از دست خارج می شود و دچار خونریزی می شوند.
وی افزود: مسکن ها در مبتلایان به نارسایی کلیوی موجب تشدید نارسایی قلبی می شود بنابراین همه مردم هنگام مصرف مسکن ها حتما باید با پزشک یا داروساز مشورت کنند.

آنتی هیستامین فشارخون را تشدید می کند
رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران گفت: برخی مردم نیز به ویژه هنگام سرماخوردگی یا حساسیت های فصلی ، آنتی هیستامین دکونژستانت مصرف می کنند که این داروها به علت داشتن ترکیبات خاصی موجب تحریک قلب می شوند.
سلام زاده خاطرنشان کرد: مصرف آنتی هیستامین می تواند منجر به تشدید یا بروز فشارخون بالا شود.
وی افزود: مردم هنگام مصرف داروهای ضداحتقان و ضدآبریزش بینی مانند آنتی هیستامین باید مراقب عوارض خواب آلودگی آنها باشند تا به ویژه هنگام رانندگی، دچار حوادث نشوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا