چپ دستی در دنیای حیوانات

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد جانورانی مانند گربه ها برای راه رفتن و حرکت در مسیرهای مختلف مانند راه پله و …. به طور مشخصی از یکی از دست هایشان به عنوان دست اول استفاده می کنند. در این میان نکته جالب توجه این است که گربه های ماده به استفاده از دست راست خود بیشتر علاقه داشته و گربه های نر اکثرا چپ دست هستند.

حیوانات چپ دست برای پردازش اطلاعات و موارد مختلف به فعالیت نیمکره راست مغز خود متکی هستند.

به باور پژوهشگران این موضوع یک انگیزه و تمایل طبیعی در گربه ها بوده و گربه های نر برای راه رفتن به پنجه های دست و پای چپ خود بیشتر متکی بوده و این موضوع در گربه های ماده بر عکس است. این موضوع و مطالعه و درک دقیق الگوی آن می تواند در زمینه شناخت استرس و آسیب پذیری حیوانات موثر باشد.

دکتر دبورا ولز (Deborah Wells) از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه کوئین در بلفاست در رابطه با یافته های به دست آمده از تحقیقات خود گفت: «حیوانات چپ دست برای پردازش اطلاعات و موارد مختلف به فعالیت نیمکره راست مغز خود متکی هستند. آن ها واکنش های قوی تری در برابر ترس از خود نشان داده و حالت مهاجمانه تری در مقایسه با حیوانات راست دست که برای پردازش اطلاعات از سمت چپ مغز خود استفاده می کنند، دارند. از سوی دیگر نیمکره راست مغز مسئولیت پردازش احساسات منفی را بر عهده دارد.»

در این پژوهش ها، حیوانات در خانه های خود مورد مطالعه قرار گرفته بر واکنش های غریزی آن ها تمرکز شد. در مجموع طی این تحقیقات شرایط  44 گربه مورد بررسی قرار گرفت که 20 گربه از بین ان ها ماده و مابقی نر بودند. پژوهشگران در مطالعات خود به بررسی این مساله پرداختند که گربه های فوق برای راه رفتن روی پله ها، رفتن به داخل جعبه و در مجموع هنگام ایستادن و …. روی کدام پنجه خود تکیه بیشتری دارند؟ این پژوهش ها به مدت سه ماه تداوم یافته و 50 نمونه از رفتار هر یک از گربه ها ثبت شد.

در بخش دیگر این مطالعات، نحوه تلاش گربه ها برای دسترسی به غذا مورد بررسی قرار گرفته و یک لقمه بسیار لذیذ در داخل محفظه ای سه لایه قرار داده شد که گربه ها برای خارج کردن آن باید تلاش می کردند.

بیشتر بخوانید:

 

هر گربه حدود 50 تلاش برای رسیدن به غذای مورد علاقه خود را داشته و الگوی استفاده از دست و پاهای آن ها ثبت شد. در مجموع با تحلیل این یافته ها مشخص شد که 73 درصد از گربه ها از هنگام دسترسی به غذا  از پنجه خاصی به عنوان پنجه مقدم استفاده می کنند و در 70 درصد مواقع در هنگام بالا رفتن از پله ها نیز استفاده از این پنجه در ابتدا انجام شده و این عمل در 66 درصد مواردی که گربه ها وارد سطل ماسه می شوند تکرار می شود. در این مطالعات همچنین مشخص شد که تنها در 25 درصد از موارد  گربه ها بر اساس دست و پایی که با آن روی زمین قرار داده می شوند حرکت کرده و دست و پای چپ برای آن ها تفاوتی ندارد.

نکته جالب توجه در رابطه با پدیده راست یا چپ دستی در دنیای حیوانات این است که نتایج یک تحقیق پیشین نشان می دهد که بیش از 95 درصد کانگروها چپ دست هستند. دکتر ولز در این رابطه اعلام کرد که ما دلیل قطعی این مساله را نمی دانیم و قطعا یک تفاوت بین ساختار و عملکرد مغز این موجودات باید وجود داشته باشد که موجب بروز این تغییرات می شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین نسخه مجله تخصصی رفتار جانوران (Animal Behaviour) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا