صنایع به محصولات پژوهشگاه ها نیاز ندارند

در ابتدای این نشست خبری ، دکتر نکومنش، رئیس پژوهشگاه پتروشیمی ایران، اشاره ای به تاریخچه و فعالیت های علمی انجام شده توسط این پژوهشگاه کرد و گفت: این پژوهشگاه با  حداقل امکانات شروع به کار کرده و امروزه به یک موسسه با تشکیلات گسترده تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه ما با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته خروجی های علمی بسیار قوی را ارائه کرده است. سال 90 تا 96 تعداد 160مقاله ISI  توسط این پژوهشگاه منتشر شده علاوه براین در زمینه PATENT  یا ثبت اختراع نیز حدود 40 تا 45 مورد توسط پژوهشگاه انجام شده است. حدود 50 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 18 نفر در مقطع دکتری از این پژوهشگاه، فارغ التحصیل شده اند. 

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ، سهم پژوهشگاه پتروشیمی ایران از پروژه های صنعتی انجام شده را  2  میلیارد تومان در سال اعلام کرد و در عین حال درباره چالش های موجود در زمینه ارتباط با صنایع گفت: با توجه به آسیب شناسی های انجام شده، مشخص شد که پژوهشگاهی با چنین ظرفیت و استعداد هایی، سهم قابل قبولی از صنعت دریافت نمی کند. این سهم در سال های 90 تا 96 بین 2 تا 2.5 میلیارد تومان بوده است که اصلا قابل قبول نیست.

وی در ادامه به قابلیت ها و امکانات پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ما دارای 90 عضو هیات علمی و بالای 20 نفر استاد تمام است که این آمار نشان می دهد،سطح کیفی خوبی برای کار وجود دارد اما متاسفانه،ارتباط  منطقی و موثری با صنعت وجود ندارد.

دکتر نکومنش مهم ترین عامل وجود مشکل در بخش ارتباط پژوهشگاه با صنعت را ، بی اعتمادی و عدم اطمینان کامل صنایع مربوطه به خروجی های پژوهشگاه دانست و درباره این مشکل گفت: راه حلی که ما برای حل این چالش در نظر گرفته ایم، ایجاد چرخه های TRL  است. این چرخه همان قابلیتی است که پژوهشگاه ما را از بقیه خاص تر می کند. همکاران ما در 4 سال گذشته برای تکامل این چرخه تلاش زیادی کرده اند و درحال حاضر می توانم بگویم در حد قابل قبولی در حال شکل گرفتن است.

دکتر نکومنش افزود : منظور از این چرخه این است که ما دیگر پژوهش های مقطعی ، مثل پروژه های دانشجویی که با دانشگاه ها دریک مقطع زمانی انجام می شود و خاتمه می یابد، نداریم. پژوهش های ما مبتنی بر پیگیری TRL  های مختلف در پژوهش توسط همکارانمان است.

وی تاکید کرد: سقف این TRL  ها 8 است  و این سطح از چرخه متعلق به پارک های فناوری است و پژوهشگاه ما برای اثبات خود و بر خلاف حوزه کاری اش تا سطح 8 از این چرخه پیش رفته است.

دکترنکومنش علت وجود مشکل در بخش ارتباط پژوهشگاه ها با صنایع را عدم نیاز صنایع به محصولات تولیدی پژوهشگاه ها دانست و در ادامه گفت: مشکل اساسی صنایع هستند که تمایلی به دریافت خروجی های پژوهشگاه ها ندارند. مشکل ما امکانات تکنولوژیک نیست بلکه عدم نیاز صنایع به خروجی های ما است.به خصوص در بخش پتروشیمی این مشکل بیشتر به چشم می خورد. متاسفانه هنوز هم در بخش تکنولوژی این مشکل حل نشده است.

دکتر نکومنش در ادامه صحبت های خود به دستاورد ها و محصولات تولید شده در زمینه پتروشیمی اشاره کرد و افزود: دستاورد های قوی مثل کاتالیست های پیشرفته ای تولید کردیم و قراردادهایی با پتروشیمی مارون در زمینه پتروشیمی وجود دارد که بعد از پیگیری های لازم توانستیم در این بخش تولید گسترده داشته باشیم. اما محصولی که تولید شد چون خارج از اسپکت های آن شرکت ها یا خارج از نیاز آن ها بود باعث شد این محصول را خارج از چارچوب  یا خارج از نیازشان اعلام کنند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: طبق آمارهای معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیانی داشته ایم که فروش بسیار قابل توجهی دارند. اگر تعداد این شرکت ها و قرارداد ها زیاد شود می توانند در GDP یا تولید ناخالص داخلی کشور اثر گذار باشند. مثل بسیاری از کشور ها از جمله آلمان که مبنای اقتصادی خود را روی همین شرکت ها قرار داده است. پس باید به شرکت ها و محصولات دانش بنیان توجه کنیم. چون این محصولات، جدید هستند و برای تولید به سرمایه های عظیم نیاز ندارند.

دکتر نکومنش درباره برنامه آینده پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تا سال 1404 نیز گفت: ما طبق برنامه استراتژیک قول دادیم  در سال 1404، حدود 20 شرکت زایشی داشته باشیم که  می توانند حدود 40 درصد از اعتبارات پژوهشگاه ما را تامین کنند.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در ادامه سخنان خود به موضوع دوم مورد بحث در این نشست یعنی ورود پژوهشگاه به تراز های بین المللی پرداخت و گفت: طبق دستور مقام معظم رهبری در برنامه اقتصاد مقاومتی، 4 دستور العمل برای وزارت علوم صادر شده که یکی از آن ها رسیدن 5 دانشگاه و پژوهشگاه کشور باید به تراز بین المللی است .

وی درباره این تراز های بین المللی و چگونگی دسته بندی موسسات در آن ها  گفت: این ترازها، رنکینگ های جهانی هستند که طبق معیار های خاصی، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را دسته بندی می کنند. قرار شده تا سال 1404 حدود 5 دانشگاه وپژوهشگاه ما جزء 100 تای اول این رنکینگ ها باشند.

نکومنش درباره اهمیت این تراز های بین المللی گفت: قرار گرفتن کشور ما در این رنکینگ ها، هم از نظر رشد و توسعه علمی و هم از نظر ارتباطات بین المللی بسیار مهم است.

رئیس پژوهشگاه پلیمر ایران در ادامه بحث خود، به موضوع چالش ها و مشکلات موجود در پژوهشگاه ها و موسسات اشاره کرد و گفت: ما یکی از راه های برون رفت از این مشکلات و چالش ها را ارتباطات بین المللی می دانیم. یعنی بخشی از ظرفیت های کاری خود را در ارتباط مشترک با موسسات بین المللی، توسعه دهیم. این زمینه ای است که شرکت های غربی در آن بسیار سرمایه گذاری کرده اند. یعنی موسسات تحقیقاتی ایجاد می کنند، چون به خروجی های آن نیاز دارند.

ایشان درباره اقدامات انجام شده توسط پژوهشگاه برای بین المللی شدن گفت: ما ابتدا فرآیند های بین المللی را به طور اساسی مورد بازبینی و بهبود قرار دادیم.یکی از کارهایی که ما می توانیم انجام دهیم این است که می توانیم یک هاب بین شرکت ها و موسسات تحقیقاتی بین المللی و صنایع داخلی خود باشیم.

وی به موفقیت های این پژوهشگاه در واسطه بودن میان موسسات بین المللی وصنایع داخلی اشاره کرد و گفت: این کار باعث شده تا بسیاری از صنایع ما مثل خودرو سازی که در بخش داخلی عملکرد خوبی نداشته اند از این پس بیشتر روی کار خود متمرکز شوند. ما به عنوان یک موسسه علمی قرارد ها و انتقال های لازم را انجام می دهیم .

وی درباره این قرارداد ها افزود: درسال گذشته قراردادی با انجمن پلاستیک و کائوچو فرانسه منعقد کردیم و انتقال دانش وفناوری کائوچویی مربوط به خودروهای پژو و سیتروئن داخل ایران را به عهده گرفتیم. برای اولین بار در ایران پژوهشگاهی موفق به این کار شد و این مسیر همچنان ادامه دارد و پیگیری می شود.

وی  درباره قرارداد دیگری با کشور ایتالیا گفت: یک شرکت ایتالیایی از طریق ما با یکی از پتروشیمی ها در حال انعقاد قرار دادی برای بهبود کاتالیست های خط تولید این پتروشیمی است. ما در واقع به عنوان یک هاب داخلی عمل می کنیم.

دکتر مهدی نکومنش با پرداختن به آخرین موضوع محوری در این نشست یعنی تسهیل پذیرش دانشجو در پژوهشگاه سخنان خود را به اتمام رساند. وی دراین باره گفت: ما برای انجام کارمان به دانشجویان متخصص نیاز داریم، در داخل هم می توانیم دانشجویان مورد نیاز خود را جذب کنیم اما علاوه براین می توانیم از کشور های همجوار هم دانشجو جذب کنیم. باید بگویم اولین پژوهشگاه هستیم که ازطریق معاونت دانشجویی، تقاضای دانشجوی بورسیه کرده ایم و مورد موافقت قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در پایان گفت: تمام این اقدامات برای ورود این پژوهشگاه به ترازهای بین المللی صورت گرفته در حال حاضر تراز در داخل کشور میان پژوهشگاه های دیگر 2 است. البته ما به این رتبه بسنده نمی کنیم و درحال تلاش برای رسیدن به مقام مورد نظر وزارت علوم هستیم. امیدوارم با تلاش و همکاری همه فعالان علمی و مسئولین کشور مقام علمی کشورمان درجهان ارتقاء یابد.

دکتر نکومنش در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس، مبنی بر اینکه آیا شرکت های دانش بنیان می توانند  با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی قرار داد ببندند گفت: اینکه شرکت های دانش بنیان با ما قرار داد منعقد کنند یا ما روی طرح های آن ها سرمایه گذاری کنیم ، تاحدودی امکان پذیر نیست. منظور ما از محصولات دانش بنیان این است که خود پژوهشگاه به صورت زایشی و تولیدکننده، محصولات دانش بنیان تولید کند.

درپایان این نشست خبری 2 طرح و محصول تولیدی این پژوهشگاه به نام های «زخم پوش های پلیمری» و «رگ مصنوعی» توسط مجریان این طرح ها، معرفی شد.

دکتر حمید یگانه، عضو هیات علمی پژوهشگاه و مسئول اجرایی طرح اول یعنی زخم پوش های پلیمری گفت: این زخم پوش ها برای رفع جراحات و ضایعات پوستی درست شده اند که با توجه به امکانات پژوهشگاه و در مقایسه با نمونه های خارجی آن در بازار دارای قیمت و کیفیت مناسب تری هستند.

وی در ادامه گفت: این زخم پوش ها از پلیمر ساخته شده و درست مثل یک آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده می تواند محیط زخم را پاکسازی کند و بعد از مدتی آن را ازبین ببرد. 

وی تاکید کرد :این محصول هنوز به مرحله آزمون کلینیکی و آزمایش روی انسان نرسیده اما روی حیوانات نتایج موفقیت آمیزی داشته است.

درادامه دکتر پروین شکراللهی، مسئول اجرایی ساخت «رگ مصنوعی» درباره این طرح گفت: اساس این محصول تفلون است. ما بسیاری از دستگاه های مورد نیاز برای تولید غشاء تفلونی، مثل دستگاه هایی برای آزمایش کشش حرارتی تیوب تفلون و دستگاه اکسترود را که درخارج از کشور با قیمت گران وجود داشت، با کمک صنعتگران داخلی ساختیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه 30 درصد مردم ما از بیماری های قلب و عروق رنج می برند این محصول می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

دکتر شکراللهی تاکید کرد : این محصول نیز هنوز به مرحله آزمایش کلینیکی نرسیده است. اما به زودی و بعد از پیگیری های لازم مرحله آزمایش روی انسان نیز آغاز می شود.

 

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا