مبارزه با انگل های مقاوم به داروی مالاریا

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس در جریان تجزیه و تحلیل هایی که با حمایت یک ربات آزمایشگاهی انجام شد، دریافتند که می توان از 'تری کلوزان' ماده ای که در انواع زیادی از خمیردندان ها وجود دارد، علیه گونه های انگل 'ﭘﻼﺳﻤﻮدﯾﻮم' مالاریا که نسبت به داروی 'پری متیامین' مقاوم شده اند، استفاده کرد.

پری متیامین دارویی است که کاربرد زیادی در درمان مالاریا دارد و با مهار آنزیم خاصی به نام DHFR عمل می کند.
محققان از مدت ها قبل می دانند که از تری کلوزان می توان برای هدف قرار دادن آنزیم دیگری به نام ENR استفاده کرد، اما به تازگی در جریان تجزیه و تحلیل هایی که با کمک ربات دانشمند 'ایو' (Eve) انجام شد، متوجه شدند که تری کلوزان با آنزیم DHFR حتی در انگل های مقاوم به داروی پری متیامین نیز مبارزه می کند.
این کشف به محققان امید داده است که از تری کلوزان می توان برای انجام یک حمله دو طرفه به پلاسمودیوم در کبد و خون استفاده کرد.
دکتر الیزابت بیلسلند نویسنده ارشد این مطالعه که اکنون استادیار دانشگاه کمپیناس در برزیل است، ابراز امیدواری کرد که از این کشف بتوان برای ابداع داروهای جدید علیه مالاریا استفاده کرد.
وی افزود: اکنون می دانیم که تری کلوزان بی خطر است و توانایی آن برای هدف قرار دادن دو سویه چرخه زندگی انگل مالاریا، تکامل این انگل را برای مقاومت نسبت به دارو سخت می سازد.
این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.