نحوه حفظ تعادل مغز شناسایی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، پروتئین کیناز یک گروه مهم از آنزیم‌های کیناز است که بیش از سی درصد از پروتئین‌های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از پانصد ژن در بدن انسان یعنی حدود 2 درصد کل ژنوم پروتئین کینازها را کد می‌کنند.

این تحقیقات نمای کاملی از چگونگی برقراری تعادل بین اجرای دستورالعمل‌های حرکت و توقف در مغز به دست داده و نحوه کنترل میزان ATM و ATR را توسط یکدیگر نشان می‌دهد. وقتی میزان ATM کاهش می‌یابد، میزان ATR افزایش پیدا می‌کند. فعالیت عادی مغز نیز بر میزان این دو پروتئین اثرگذار است. بر اساس این تحقیقات ATM وظیفه تحریک رخدادهای حرکتی را بر عهده دارد و ATR وظیفه توقف این نوع فعالیت‌ها را انجام می‌دهد. عملکرد این پروتئین‌ها از طریق حرکت وزیکول‌های سیناپسی که در واقع فضای بین دو نورون هستند و تنظیم جریان اطلاعات را در مغز بر عهده دارند، کنترل می‌شود.
یافته‌های این تحقیقات هنوز در مرحله مقدماتی است؛ اما تاثیر مهمی بر کنترل بیماری های انسان دارد. برای مثال در بیماری صرع دستوالعمل‌های متوقف‌کننده حرکات به درستی اجرا نمی‌شوند. بر اساس این تحقیقات افرادی که میزان ATR در مغز آن‌ها بیش از حد کم است، دچار این بیماری می‌شوند.
محققان امیدوارند با توسعه این تحقیقات بتوانند راهکارهای جدیدی برای مقابله با انواع بیماری‌های مرتبط با سیستم حرکتی بدن و مرکز کنترل آن در مغز بیابند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریهNational Academy of Sciences منتشر شده است.