ارائه کیت‌ ها و مجموعه خدمات جانوری جدید به محققان رشته دامپزشکی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر پروانه فرازنه مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، فعالیت‌ها، پژوهش ‌ها و خدمات ژنتیکی در حوزه جانوری توسعه‌یافته است، افزود: افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، توسعه فناوری‌های جدید و استفاده از آنها به‌ منظور بهبود عملکرد دام‌ها، تولید دام‌ها و نژادهای برتر و همچنین افزایش آگاهی عمومی نسبت به درمان بیماری‌ های ناشی از نقایص ژنتیکی منجر به رشد تقاضا برای محصولات جانوری و توسعه این صنعت شده است.
وی اظهار کرد: این بانک دارای مجموعه ای ارزشمند از نمونه های سلول های انسانی و جانوری ایران و تعدادی رده سلولی از مراکز معتبر خارج از کشور است که تلاش می کند تا با ارائه خدمات و رده های سلولی، نیازهای محققان، اساتید و مراکز تحقیقاتی،دانشگاهی و تولیدی سراسر کشور را برآورده سازد.
فرزانه گفت: بدیهی است این امر بدون کمک، یاری و راهنمایی امکانپذیر نخواهد بود. در راستای تکمیل خدمات قابل ارائه این بانک مجموعه‌ای از کیت‌ها، خدمات و آزمون‌های پیشرفته ژنتیکی را در حوزه دام‌های اهلی، حیوانات خانگی، پرندگان و آبزیان ارائه می شود.
گفتنی است؛ این مرکز در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی جانوری کشور و با درک نیاز محققان، دانشجویان، دامداران و علاقه‌مندان این حوزه،کلکسیون‌هایی از رده های سلولی و DNA ژنومی گونه‌های مختلف دامی و خدمات متنوع ژنتیکی جانوری را تهیه و ارائه می‌نماید.
همچنین این مرکز در اجرای طرح های تحقیقاتی و دانشجویی که در راستای اهداف مرکز باشند، مشارکت می نماید. امید است مجموعه خدمات جانوری بتواند بخشی از نیازهای جامعه علمی و تخصصی کشور را تأمین کند.