افتتاح کارخانه تولید سلول در دهه فجر

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس ، اظهار کرد: در حوزه سلولهای بنیادی تلاش ما برقراری پیوندی نزدیک بین تحقیقات پایه با بخش بالینی ست که در این راستا بسیاری از تحقیق ها، وارد مرحله تحقیقات حیوانی و پس از آن کارآزمایی های بالینی شده است. به عنوان نمونه بسیاری از پژوهشهای مرتبط با سلولهای بنیادی در زمینه استخوان و غضروف، چشم و قرنیه، پوست و عروق اندام تحتانی یا انسداد عروقی، وارد فازهای 2 و 3 کارآزمایی بالینی شده اند.

وی با بیان اینکه پروسه تولید بسیاری از این سلولها فرآیند اخذ مجوز وزارت بهداشت برای ورود به مرحله درمان را پشت سر گذاشته و نتایج آن در فازهای نهایی کارآزمایی بالینی است، گفت: تولید سلولهای بنیادی در این بخش ها نتایج چشمگیر و تاثیرگذاری داشته، تا جاییکه در سطح دنیا نیز کاربردهای وسیعی دارند.

وی افزود: به عنوان نمونه با پیگیری های صورت گرفته، مجوز تولید برخی از این سلولهای بنیادی از جمله سلولهای فیبروبلاست پوست و سلولهای مزانشیمی از وزارت بهداشت اخذ شده و پژوهشگاه با همکاری شرکت برکت در قالب شرکت دانش بنیان "سل تک" به این موضوع مهم پرداخته است.

افتتاح کارخانه تولید سلول در بهمن ماه

دکتر شاهوردی با اعلام خبر افتتاح کارخانه تولید سلول در بهمن ماه و همزمان با ایام دهه فجر، تصریح کرد: در قالب این کارخانه پروسه تولید سلول وارد فاز صنعتی و تولید انبوه شده و در سطح گسترده به دست مصرف کننده می رسد.

وی افتتاح این کارخانه را اقدامی بسیار بزرگ در حوزه درمان کشور عنوان کرد و گفت: تولید بسیاری از این سلول های بنیادی فرایند اخد مجوز از وزارت بهداشت را گذرانده و برخی نیز در مسیر اخذ مجوز هستند. امیدواریم با تولید صنعتی و استاندارد بالا و همچنین تعامل بیشتر با بیمارستانها و سایر بخشهای درمانی کشور، بتوانیم قدمهای مثبتی در جهت درمان بیماریهای مختلف در کشور برداریم.

تولید مدل های حیوانی بیماریهای مختلف با روش دستکاری ژنتیکی

سرپرست پژوهشگاه رویان در ادامه با اشاره به تولید مدل حیوانی بیماری های مختلف در پژوهشکده سلولهای بنیادی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ این حوزه، تصریح کرد: مدل حیوانی بیماریهای مختلف با هدف بررسی و تست روشهای مختلف درمانی، تولید می شوند که در این راستا اخیرا موش تراریخت سبز مقاوم به آنتی بیوتیک پیورومایسین و موش تراریخت با سلولهای پانکراس سبز فلوروسنت تولید شده که می توانند به فرایند انجام تحقیقات سرعت بیشتری ببخشد.

وی در ادامه با تشریح بیشتر این روش های جدید، اظهار کرد: در این فرایند سلول دلخواه با هدف ردیابی و پیگیری به بدن حیوان آزمایشگاهی مدل وارد می شود که طی آن نشانگرهایی که سلولهای موش تراریخت شده دارد قابل ردیابی است. همچنین با استفاده از این سلولها و تمایز آنها، به راحتی می توان به سرنوشت سلولهای دارای مارک پی برد.

دکتر شاهوردی همچنین با بیان اینکه پژوهشگاه رویان آمادگی تولید مدل های حیوانی بیماریهای مختلف با روش دستکاری ژنتیکی را داراست، گفت: در این راستا همچنین گورخرماهی مدل بیماری MS، گورخرماهی مدل بیماری های دیابت و عضلانی و همچنین گورخرماهی رنگ سبز فلورسانس نیز تولید شده است.

ایجاد دانشکده علوم پایه پزشکی و فناوری های نوین

رییس پژوهشگاه رویان در خاتمه با اشاره به مهمترین اقدامات در حوزه آموزشی اظهار کرد: مجوز و موافقت اصولی وزارت بهداشت با ایجاد دانشکده علوم پایه پزشکی و فناوری های نوین در سه گروه آموزشی سلولی کاربردی، مهندسی بافت و بیولوژی تولید مثل اخذ شده و این دانشکده در حال حاضر به سرپرستی دکتر قرنفلی فعالیت می کند.

گزارش: گلاره کاویان