ابتلا به آنفولانزا ساده‌تر از چیزی است که انتظار داریم

بر اساس تحقیقات جدید، تنها عاملی که ممکن است به آنفولانزا منجر بشود نفس کشیدن است و در این رابطه واکسینه بودن، شستن دائم دست‌ها، دوری از عطسه، سرفه و آب بینی مبتلا می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

قاعده پشت این اندرز بسیار ساده این است که ویروس آنفولانزا برای پرش به بدن قربانی بعدی نیازمند رابطه بسیار نزدیک با مخاط بینی فرد بیمار است. اما تحقیق جدیدی که در Proceedings of the National Academy of Science  نیز منتشرشده است اثبات کرده است که شما می‌توانید تنها با استنشاق نفس شخص مبتلابه آنفولانزا دچار شوید. محققان دانشگاه ماری لند در ایالات‌متحده و چند مکان دیگر آزمایش بسیار جدیدی را در این رابطه انجام داده‌اند. آن‌ها برای انجام این آزمایش از 142 دانشجوی کالج که آنفولانزای آن‌ها تائید شده بود استفاده کرده و از آن‌ها خواستند تا به مدت نیم ساعت در سه روز پیاپی در مجاورت دستگاه ویژه‌ای که برای این آزمایش طراحی‌شده بود بنشینند.

این دستگاه که به‌صورت بسیار هوشمندانه بانام Gesundheit II خوانده می‌شود نمونه‌های نفس این افراد را در هنگام سرفه، عطسه، صحبت کردن و حتی بازدم عادی جمع‌آوری کرد. در انتهای آزمایش، هر یک از این داوطلبان 200 نمونه تنفسی داشتند و نمونه آب بینی و گلوی آن‌ها نیز جمع‌آوری‌شده بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این محققان بسیاری از ویروس‌های آنفولانزا را در هنگامی‌که فرد بیمار به عطسه و سرفه می‌پرداخت بر روی نمونه او پیدا کردند. اما نکته جالب در این است که ویروس‌های آنفولانزای مبتلا کننده در نمونه 8 نمونه از 23 نمونه دریافت شده از نفس بیماران نیز یافت شد. به‌این‌ترتیب، عطسه‌ها در رابطه با انتقال ویروس هوازی آنفولانزا چندان مهم نیستند.

البته لازم به ذکر است که مطالعه انجام‌شده اولین تحقیقی نیست که چنین نتیجه‌ای را به ثبت رسانده است اما به‌جرئت می‌توان گفت در رابطه با فراهم آوری نمونه‌هایی به‌این‌ترتیب جزو اولین‌هاست. دانلد میلتون به‌عنوان پروفسور سلامت محیطی در دانشگاه ماری لند در طی بیانیه‌ای اظهار داشت که:« افراد مبتلابه آنفولانزا حتی زمانی که سرفه نمی‌کنند نیز ایروسول های (ذرات بسیار ریزی که به مدت طولانی در هوا باقی می‌مانند) مبتلا کننده‌ای را از خود تولید می‌کنند که البته در طی روزهای اولیه بیماری بیشتر است.»

همچنین یافته‌های این تحقیق از برخی از راه‌های ابتلا به آنفولانزا پرده برداشته است. این ویروس به نظر می‌رسد که مارا از دو طریق کاملاً متفاوت و مجزا بیمار می‌سازد: یکی با تحریک دستگاه تنفسی فوقانی ما که محل تلاقی بینی و گلویمان است و دیگری با قرارگیری در قسمت پایین‌تر دستگاه تنفسی و نزدیک به ریه‌ها. البته نکته جالب اینجاست که تولید ذرات معلق آلوده‌کننده از طریق تنفس تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس آنفولانزا در قسمت پایینی دستگاه تنفسی نشسته باشد.

درنهایت دانشمندان در رابطه با این پژوهش اظهار داشته‌اند که تحقیق آن‌ها مشخص می‌سازد که واقعاً تنها یک‌راه برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا در مدارس یا محل کار وجود دارد و آن هم ماندن فرد بیمار در خانه و دوری از برقراری ارتباط با اشخاص دیگر است.

منبع: Gizmodo