کد خبر : 72920 یکشنبه 01 بهمن 1396 - 09:40:06
باکتری-ها-حیات-را-شکل-داده-اند

چگونه نخستین سلول ها به وجود آمدند؟

باکتری ها حیات را شکل داده اند

سیناپرس: یافته های دانشمندان نشان می دهد حدود دو میلیارد سال پیش، ترکیب برخی باکتری ها و سلول های موجودات زنده اولیه موجب شکل گیری میتوکندری در حیوانان و انسان و کلروپلاست در گیاهان شده و بنای حیات زمینی به این ترتیب شکل گرفت.

دانشمندان اعتقاد دارند شباهت رفتاری و ژنتیکی بین سلول های انسان، حیوانات ، گیاهان و باکتری ها تصادفی نبوده و این زیرمجموعه های سلول های تخصصی، نسل های باکتری های باقیمانده آزادی هستند که به شکل یکپارچه به یکدیگر متصل شده اند

تمامی موجودات زنده از جمله انسان، حیات خود را مدیون وجود سلول هایش است. این سلول ها، واحدهای اولیه حیات را تشکیل داده و یافته های دانشمندان نشان می دهد ارتباط بین باکتری ها و این سلول ها در حدود 2 میلیارد سال پیش، رخ داده و به این ترتیب ما حیات خود را مدیون این رویداد هستیم.

لازم به یادآوری است که انسان، گیاهان و حیوانات به جای سلولهای پروکریوت تک سلولی (single-celled prokaryotic)، دارای سلول های یوکاریوتی پیچیده ای (complex eukaryotic cells) هستند که دی ان ای آن ها به هسته متصل است. این سلول ها شامل اندام های تخصصی مانند میتوکندری یا نیروگاه سلولی و کلروپلاست می شود که نور خورشید را در گیاهان به قند  تبدیل می کند.

بررسی های دانشمندان حاکی از این حقیقت است که میتوکندری و کلروپلاست هر دو رفتاری مشابه باکتری ها دارند و همچنین ژن های مشترکی را نیز با باکتری ها به نمایش گذاشته اند. در حقیقت این بخش های مهم سلولی دارای اشتراکات ژنتیکی با باکتری ها هستند که این موضوع می تواند بسیار مهم محسوب شود.