مساله روابط استاد و دانشجو

جدیدترین قوانین در این زمینه را دانشگاه ام‌ای‌تی در وبسایت خود قرار داده و مانند بقیه‌ دانشگاه‌های امریکا اساتید و کارمندانی را که مسئولیت دانشجویان را دارند، از هر نوع رابطه‌ عاطفی/جنسی با دانشجویان منع کرده است.این اقدام را میتوان تلاشی در جهت کاهش جرائم با وضع قوانین شفاف تلقی کرد. بخصوص اینکه اگر قوانین رسمی و مدونی در زمینه رابطه استاد- دانشجو وجود نداشته باشد، در محیط دانشگاه شاهد نوعی بی نظمی خواهیم بود که می تواند زمینه ساز بروز مشکلات مختلف شود.

توجه ویژه استاد به یک دانشجو و حتی در برخی موارد، شکل گیری رابطه عاطفی میان استاد – دانشجو می تواند باعث ایجاد سوء تفاهم میان سایر دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاه شود؛ شاید این ذهنیت برای سایر دانشجویان ایجاد شود که دانشجوی مورد توجه استاد، از برخی مزیت های ناعادلانه مانند عدم نیاز به حضور در کلاس، دریافت آموزش های اختصاصی یا کسب نمره بالاتر بهره مند می شود.

این رفتار از سوی استاد می تواند به ایجاد تنش در محیط کلاس یا حتی بروز درگیری هایی در خارج از دانشگاه میان دانشجویان منجر شود. این مسأله در عین حال، با تبعات منفی برای استاد همراه بوده و حتی می تواند موقعیت شغلی وی را به خطر بیاندازد.

هدف از وضع قوانین نسبتا سختگیرانه در این زمینه، در واقع نوعی پیشگیری از بروز مشکلات بعدی در محیط دانشگاه است تا دانشجویان و اساتید فارغ از هرگونه دغدغه ذهنی، تمرکز خود را بر یادگیری و آموزش متمرکز کنند.

نمونه هایی از مقررات اخلاقی در دانشگاه های جهان

سال گذشته (2017)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (کانادا) ارزیابی گسترده ای را در زمینه وضع قانون ممنوع کردن رابطه عاطفی میان استاد – دانشجو آغاز کرد. این تصمیم پس از اخراج استیون گالووی (Steven Galloway)، استاد سابق این دانشگاه در سال 2016 بدلیل سوء رفتار و مشکلات اخلاقی اتخاذ شد.

اتحادیه دانشجویان کبک (کانادا) متشکل از 72 هزار دانشجو نیز پیشنهاد ممنوع شدن روابط استاد – دانشجو را به عنوان بخشی از تلاش برای مقابله با خشونت جنسی ارائه کردند.

برخی از دانشگاه های مهم آمریکا از جمله هاروارد، ییل و کنتیکت، قوانینی مبنی بر ممنوعیت برقراری روابط عاطفی/ جنسی میان استاد – دانشجو وضع کرده اند.

دانشگاه کمبریج (انگلیس) نیز در اواخر سال 2017 قانون جدیدی را معرفی کرد که براساس آن، اساتید دانشگاه ملزم به اعلام داشتن هرگونه رابطه با دانشجویان می شوند. در این شرایط، حضور دانشجو در کلاس درس استاد مورد نظر ممنوع خواهد بود.

ام‌ای‌تی هم مانند بقیه‌ دانشگاه‌های امریکا اساتید و کارمندانی را که مسئولیت دانشجویان را دارند، از هر نوع رابطه‌ عاطفی/جنسی با دانشجویان منع می‌کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: nationalobserver / timeshighereducation

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به موضوع خیلی خوبی اشاره کردید متاسفانه در دانشگاههای ما به وفور این مشکلات را میتوان مشاده کرد.ایکاش قوانین مشابهی برای ما هم وضع میشد

  2. من هم کاملا موافقم
    متاسفانه فساد در دانشگاه های ما بسیار زیاد شده
    فقط هم اساتید و دانشجویان درگیر نیستند کادر اداری هم روابط مناسبی با دانشجویان ندارند

  3. به نظر من همه مسائل دانشجویان را باید پوشش داد و پیگیری کرد. این اولین بار است که من خبری درباره قوانین روابط میان استادو دانشجو می خونم. خیلی خوبه که دانشجویان می تونن حقوق خود را قانونی پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا