چای بنوشید تا خلاق تر شوید!

در پی نتایج پژوهش های جدید، می توان گفت نوشیدن چای گرم باعث برطرف شدن اضطراب و ایجاد احساس اشتیاق در فرد می شود. در واقع این مطالعات جدید ادعا کرده اند که مصرف چای موجب تمرکز و وضوح ذهنی می شود که در نتیجه آن خلاقیت ذهنی افزایش پیدا می کند.

یافته های جدید دانشگاه پرکینگ (Perking) پکن چین نشان می دهد که وجود عناصری همانند کافئین و تی نین (theanine) در چای که عامل موثری بر بهبود توجه و هشیاری هستند، می تواند چنین اثری را ایجاد کند.

پژوهشگران و روان شناسان این دانشگاه یافته های خود را بر یک گروه پنجاه نفری دانش آموز با سن متوسط 23 سالگی آزمایش کردند. آنها پیش از شروع فرآیند پایش و نظارت، به نیمی از دانش آموزان یک لیوان آب و به نیم دیگر آنها یک فنجان چای سیاه داده اند. در این آزمایش مهارت های خلاقانه و شناختی هر دو گروه از دانش آموزان، مورد آزمایش قرار گرفت.

یکی از آزمایشاتی که برای نشان دادن مهارت های خلاقانه و شناختی این دانش آموزان انجام گرفت، اینگونه بوده که از شرکت کنندگان خواسته شد تا با بلوک های ساختمانی بازی یک ساختمان جذاب و خلاقانه بسازند و دیگر اینکه برای یک رستوران افسانه ای نامی جالب پیشنهاد دهند. قابل توجه است که کل نتایج این روند آزمایش ها و بر اساس سطح خلاقیت، توسط دانش آموزان دیگری که بخشی از این پژوهش ها و آزمایش ها نبودند، مورد قضاوت قرار گرفت.

در آزمایش بلوک های ساختمانی بازی، مصرف کنندگان چای به طور متوسط 6.54 امتیاز و مصرف کنندگان آب به طور متوسط 6.03 امتیاز را به دست آوردند. در آزمایش دیگر مصرف کنندگان چای به طور متوسط 4.11 امتیاز و مصرف کنندگان آب به طور متوسط 3.78 امتیاز را کسب کردند. یافته ها و نتایج آزمایش ها نشان می دهد که در هر دو مورد، در مصرف کنندگان چای افزایش میزان خلاقیت دیده می شود و محققان بر این اساس به توانایی مصرف چای در افزایش مهارت های خلاقانه و شناختی اطمینان حاصل می کنند.

در گزارش این تحقیقات اعلام شده است که این پژوهش ها به درک عملکرد مصرف چای بر خلاقیت کمک می کند و راه جدیدی برای بررسی رابطه بین مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها و بهبود شناخت انسان پیش روی پژوهشگران و دانشمندان قرار می دهد.

در این پژوهش ها بیشتر به نقش کافئین و تی نین در افزایش توجه و عملکرد شناختی مغز اشاره دارد. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که شرکت کنندگان مقدار بسیار کمی چای را در این آزمایش ها مصرف کرده اند و بنابراین ممکن است مصرف بلند ملت و یا زیاد چای تاثیر مثبت نداشته باشد. بهتر است برای به دست آوردن نقش بهتر تی نین بر خلاقیت و مهارت های شناختی، آزمایش هایی در مصرف دراز مدت چای به جای روند پردازش لحظه به لحظه انجام شود.

نتایج این تحقیقات در مجله کیفیت و ترجیحات غذا (Food Quality and Preference) به چاپ رسیده است.

1. مطلب خیلی جالبی بود
    از دیروز که خوندمش با کلی ذوق چای میخورم

2. چایی های شیمیایی هم میتونن این تاثیر رو داشته باشند یا فقط چای ارگانیک موثر هست؟