در شهرها درخت بکارید

نتایج تحقیقات نشان می دهد که افزایش فضای سبز و به ویژه درختکاری در کلان شهرها می تواند نتایج بسیار مثبتی در سلامت شهروندان داشته و همچنین منافع اقتصادی زیادی را نیز به دنبال دارد.

با کاشت درختان در محیط های شهری، شهروندان و ساکنان شهر از منافع مستقیم آن بهره مند می شوند.

در این مطالعات، شرایط خاص 10 ابر کلان شهر بزرگ دنیا مورد مطالعه قرار گرفت که حداقل جمعیت آن ها 10 میلیون نفر بود. این شهرها از قاره های مختلف انتخاب شده بود. پژوهشگران با این بررسی ها دریافتند که شهرهای نیویورک در ایالات متحده امریکا ، لندن در انگلستان و نیو مکزیکو حدود 10 درصد جمعیت جهانی کلان شهرها را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این مطالعات مشخص شد شهرهایی که به طور متوسط دارای 20 درصد پوشش گیاهی تشکیل شده از درختان هستند، به طور سالانه حدود 500 میلیون دلار سود اقتصادی دارند که شامل بهبود بهداشت و سلامت و کاهش مصرف انرژی می شود.

پژوهشگران در ادامه با بهره گیری از مدل سازی های کامپیوتری، شرایط این شهرها را در حالی بررسی کردند که به میزان فضای سبز درختکاری شده آن ها حدود 20 درصد افزوده شود و دریافتند که این عمل موجب می شود سود و بازدهی اقتصادی ناشی از فضای سبز، دو برابر شود.

پرفسور تئودور اندرنی (Theodore Endreny) سرپرست تیم تحقیقاتی فوق درباره این یافته ها اعلام کرد: «با کاشت درختان در محیط های شهری، شهروندان و ساکنان شهر از منافع مستقیم آن بهره مند می شوند. این موضوع سبب پاک شدن و بهبود کیفیت هوای شهر شده و همچنین درختان به عنوان یک عامل تعدیل کننده دما از گرم شدن محیط در تابستان ها جلوگیری کرده و می توان از مزایای دیگر درختان و تولید محصولات مختلف آن ها نیز بهره برد. این ظرفیت بالقوه در تمامی کلان شهرها وجود دارد و با افزایش کاشت درختان در این شهرها، می توان آن ها را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کرد.»

بیشتر بخوانید:

تئودور اندرنی استاد دانشکده مهندسی منابع محیط زیست در دانشگاه نیویورک است و تاکید فراوانی بر واکنش و اصرار شهروندان بر افزایش محیط زیست شهری داشته و به طراحان شهرها توصیه می کند همواره فضای سبز را در نقشه های خود مد نظر قرار دهند. در همین راستا وی به همراه گروه دیگری از فعالان محیط زیست، یک ابزار انلاین اینترنتی به نام  i-Tree طراحی کرده است که به شهروندان اطلاعاتی درباره چگونگی کاشت درختان در شهرها را ارائه می کند. با کمک این اطلاعات شما می توانید مناطقی که در محیط های شهری به فضای سبز بیشتری نیاز دارند شناسایی کرده و همچنین نسبت به نوع درختان مورد نیز و نحوه کاشتن آن ها نیز مشاوره دریافت کنید.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی مدلسازی بوم شناسانه (Ecological Modeling journal) در تاریخ 18 ژانویه (دو روز پیش) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام واحترام، اگر هر شهروندي دانه‌ي ميوه را در باغچه در كنار خيابان و كوچه و يا گلداني ايجاد كند ( دانه‌هاي مركبات مثل پرتقال، نارنگي، سيب و. . .و حتي پسته ، فندق و…) بكارد مطمئنا ما با كمبود اكسيژن و آلودگي هوا و موارد از اين قبيل ، مواجه نخواهيم بود و به فرزندان‌مان هم ياد بدهيم و بصورت يك عادت روزمره در مي‌آيد .

  2. واقعا چرا چرا ما به عنوان کسانی که داریم توی همین شهر زندگی می کنیم ، توجهی به درختان و کلا فضای سبز شهرمون نداریم. از سیناپرس به خاطر تلنگری که با این خبر به ما آدم ها می زنه متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا